Vad hände med fänrik Podgoros ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vad hände med fänrik Podgoros ?

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 jul 2008, 17:21

Hej!
Söker information om en händelse i södra Italien 1962-01-20 o efteråt.

Bakgrund: (Sv tidningar)

1962-01-20 närmar sig 4 Bulgariska MiG-plan en Nato bas i s. Italien (Bari?)
man tror först det är MiG-19 men det visar sig vara MiG-17

Nåväl ett f-plan kraschlandar nära basen.

Han heter ibland fänrik Podgoros (22år) ,ibland flygljt. Milusc Solakov (22år)

Flygplanet har” omfattande kamera-utrustning o mycket reservbränsle”, samt en 37mm kanon.

Spekulationerna var bla:
1: skulle fota NATO basen
2:skottskadad av Albansk eld, därav nödlandningsförsök.
3:Piloten kunde utbytas mot F.Powers (nedskj. över Sovjet)

Piloten säger sig ha hoppat av.
Han erhöll ett armbrott, men var tydligen i början mycket ”dålig”

Sen ser inte jag mer i Sv press.
Enl. länken nedan berättas om händelsen, men den är på Italienska så nån kan kanske översätta o berätta om det står ungefär som jag refererat?

http://www.lagazzettadelmezzogiorno.it/ ... 7&IDCatSW=

Skulle vara intressant med ”Vad hände sen”

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Clouseau » 26 jul 2008, 18:04

Hej!

Jag körde den italienska texten genom Googles översättningsrobot på translate.google.se och fick som vanligt fram en oerhört dråplig, men till största delen tillräckligt begriplig, svensk text. Det verkar i alla fall som att piloten som skäl för nödlandningen åberopade inverterad kärlek, och slutligen hamnade i USA. Hela artikeln är för lång att citera, men här kommer ett underhållande smakprov.

"Då, äntligen så småningom Miliusc, som nu de kallar honom alla känt i fängelse och från Bari, kan förstås och att övertyga domarna: rymt av kärlek. Eller snarare, som rymt från Bulgarien för att undvika att bli tvingade att gifta sig med en flicka som älskade inte. E "anlände till Italien och när han märkte att lämnas utan bränsle, har försökt första clearing som har hittats och försök till landning planando som ett segelflygplan.

Efter ett år av noggranna utredningar, domare att övertyga, och 3 januari i år Miliusc Solakov gå fri. Men fri att gå var? Absolut inte i Bulgarien där det kommer att få svara åtminstone för förlusten av planet. Med frihet, Solakov sannolikt att flytta från stekpanna i branden. Så ber att stanna kvar i Italien.

Den bulgariska är en trevlig kille, har ett charmigt leende och sätt affabili. En Bari lyckats accattivarsi sympati av samma undersökningsdomare som, tro att det kanske blir svårt för Miliusc få politisk asyl, uppmanar utrikesdepartementet att förhandla med de bulgariska myndigheterna acchè "good boy", om det måste återvända hemma, inte har drabbats av en hård behandling. Miliusc Solakov kommer inte att behöva en "rekommendation" i Italien. Amerikanerna är inte avsedda att missa chansen att få i sina led en ung pilot Europa. Vid tiden de springer, du vet aldrig, det kan alltid vara nyttigt.

Miliusc är därmed över till USA och där, tydligen fortfarande liv. Han ville berätta denna historia, inte bara för att det hände i Puglia men främst eftersom det är den enda kända ett lyckligt slut på ett år som för södra och landet kunde inte vara mer dramatisk."
Användarvisningsbild
Clouseau
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mar 2008, 22:45

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 jul 2008, 19:01

Toppen ,kanske
Clouseau

”Maskin” översättningar kan bli dråpliga (avstod därför)

Faktum kvarstår:

4 Bulgariska MiG-plan överflyger dåvarande Jugoslavien o Albanien för att göra vad?

VAD hände med de övriga 3 MiG 17?
Landade var?

>> åberopade inverterad kärlek>>

helt oförstående menas vaddå???

Bengt

(Någon kommentar till ”namn-bytet”)?
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 aug 2008, 21:54

ops
ingen med mera info??

åtminstone var väderförhållandena goda vid tillfället.

ingen med Italienska språkkunskaper på nätet?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 09 aug 2008, 08:08

Vad hände med "fänrik Podgoros" har jag inte kunnat finna ut vid googlande på engelska. Antagligligen blev han kvar i Italien eller togs till USA (som han säkert inte hade något emot). Under vilket namn, säg det.

Jag fann vid googlande: A Bulgarian MiG-17 Fresco reconnaissance airplane is reported to have crashed into an olive grove near one of the US Jupiter missile launch sites in Italy, after overflying the site. Se http://en.wikipedia.org/wiki/PGM-19_Jupiter

Jupiter var en kortlivad amerikansk medeldistansmissil som nyligen hade installerats i närheten av Bari i "den italienska foten", se http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Jupiter_Deployment_Italy.jpg

Den italienska tidningsartikeln är ett avsnitt i en slags krönika, sedd ur ett journalistperspektiv, och texten är av typ "soppa på en spik". Spionhysteri nämns, men det är inte därför jag tror det handlar om ett fösök att fotografera missilbaserna och att ett plan då tvingats nödlanda. Eller om piloten velat "hoppa av". Hur som haver hade han säkert ingen lust att skickas tillbaka till Bulgarien, för han befarade väl att där bli "illa ifrågasatt". Så han samarbetade med de italienska myndigheterna och USA/NATO. Det som skrivs i artikeln ger intrycket att vara sådant som spreds från officiellt håll och öppna domstolssammanträden e d (och säkert inte alltid helt sant men passande...); journalisterna har inte själva talat med piloten, verkar det som.

Jag fann på eBay http://cgi.ebay.com/J:-1962-Spy-Plane-Crash-Photo-Bulgarian-MIG-Italy_W0QQitemZ370074131686QQcmdZViewItem?IMSfp=TL0808021157r23759 (Jag utgick från ett platsnamn i krönikan och googlade).

Lars S, spekulerande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 aug 2008, 20:13

Clouseau skrev:
<<Efter ett år av noggranna utredningar, domare att övertyga, och 3 januari i år Miliusc Solakov gå fri.<<

Mycket riktigt, bara lite svårt hitta då rubriken är:

>Ryske spionflygaren i Italien har släppts>>

3/1-1963 släpps Milusj Solakov på fri fot
>>Domstolen hänvisar till att det inte framkommit något som stöder spionerianklagelsen>>

Undrar vad som hände med de övriga 3 bulgariska MiG-17?
Även de borde väl ha bränslebrist?
Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst