Finsk Hurricane såld till Sverige 1945

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Finsk Hurricane såld till Sverige 1945

Inläggav Fredric Lagerquist » 01 mar 2008, 15:08

Hej alla,

Enligt en kontakt i vårt östra grannland såldes en finsk Hurricane Mk.I, HC-454, till ett svenskt företag (AB Treona) i januari 1945. Förutsättningen för att affären skulle gå lås var att Allied Control Comission skulle godkänna den. Detta hände dock inte och HC-454 kom därefter istället att skrotas. Flygplanet var relativt nyöversett.

Bild

Någon som vet mer?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 mar 2008, 19:37

Intressant!
Du menar AB Treona i Aneby?

Inget svar men, :: inga misstankar att FV skulle vara inblandad?
Bulvan?
Fv var ju på jakt – plans ”sökning” (Mustang , Spitfire , Hurricane)


Vet du när avslaget kom?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Fredric Lagerquist » 02 mar 2008, 20:17

Bengt Ekbladh skrev:Intressant!
Du menar AB Treona i Aneby?


Byt sida för AB - Treona AB. Det företaget i Aneby tror jag inte var verksamt då.

Bengt Ekbladh skrev:Inget svar men, :: inga misstankar att FV skulle vara inblandad?
Bulvan?
Fv var ju på jakt – plans ”sökning” (Mustang , Spitfire , Hurricane)


Flygvapnet var knappast 1944/45 intresserade av en enstaka Hurricane, tillverkad 1939/40. Detta är nog snarare frågan Svensk Flygtjänst som letade snabbare målflygplan. 1944 köpte Flygtjänst ett antal flygplan i Finland som sedermera kom att reg i SE-AN-serien. Misstänker att denna Hurricane från början också kanske vara avsedd att hamna där..?

Istället kom Flygtjänst köpa ett antal gamla J 11or. De första tre formellt den 9 april 1945.

Bengt Ekbladh skrev:Vet du när avslaget kom?


Inte exakt, med en bit in i 1945 är en skaplig gissning...dock ej längre än april, beroende på vad som nämndes precis rörande J 11.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 mar 2008, 23:13

Hej!
Du har naturligtvis helt säkert rätt..

>In 1943 Hurricanes I were total old and not full servicable.>

Fi Fv fick/köpte ju 12 st varav 2 hav. under lev.1940

HC-451--462

OH-IPD, became HU454, later HC-454
HC-454, retired Jan 2, '50. Total flight time 165h 55 min. One victory

Sen hade man 1 st (3???) Hurricanes Mark II
The next 13-en or 11-th Hurricane was in fact a total hybrid made from 2 others Hurricanes Mark II, captured from Soviet (ex-VVS planes) in 1942-43. In fact (leter HC-465) was captured by Finns about 16 February 1942 (it was Mark IIA most probably from 760. IAP -
probably never flown, ex Soviet AF SOV Z2585


HC-465
Captured 28.11.1942 (from the Soviets). Last flown 31.05.1944. Retired 08.10.1944. Total flight time 18 h 40 min.

(obs :captured about 16 February 1942 ELLER 28.11.1942 )

Hur många fanns kvar I början av 1945 tro.??

Svensk Flygtjänst ”borde” väl var ute efter fler än ett fpl. med hänsyn till bla reservdelar o samordning?


>>1944 köpte Flygtjänst ett antal flygplan i Finland som sedermera kom att reg i SE-AN-serien.>>
Vilka då?

Detta svenska intresse verkar ju intressant

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Fredric Lagerquist » 02 mar 2008, 23:28

Bengt Ekbladh skrev:OH-IPD, became HU454, later HC-454
HC-454, retired Jan 2, '50. Total flight time 165h 55 min. One victory
Svensk Flygtjänst ”borde” väl var ute efter fler än ett fpl. med hänsyn till bla reservdelar o samordning?


Inte omöjligt, men inget jag vet något om.

Bengt Ekbladh skrev:>>1944 köpte Flygtjänst ett antal flygplan i Finland som sedermera kom att reg i SE-AN-serien.>>
Vilka då?


Bl a två Cessna Airmaster, sedermera SE-ANO och -ANP. Det var frågan om typer som inte kunde klassas som stridsflygplan. Andra firmor - antagligen med Flygtjänsts hjälp (och/eller Björkwallsflyg) - importerade ytterligare flygplan. Se vidare FR A-registret.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 mar 2008, 23:45

Det kan kanske ha varit intresse av motorn /senare motorerna??

Tanke bara
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Fredric Lagerquist » 10 mar 2008, 14:30

Bakom Treona AB fanns Dir. Ingvar Bergengren, det vill säga en rätt känd bilhandlare i Stockholm, t/a AB Ingvar Bergengren. Vad det gäller flyganknytning så låg Sverige-agenturen för Ercoupé efter kriget i det sistnämnda bolaget.

Vad vet vi mer om Ingvar Bergengren och hans "flygaffärer"? Koppling till Aero-Service/Ostermans?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst