Gravid Boeing 747LCF "föder " vackra barn" !

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gravid Boeing 747LCF "föder " vackra barn" !

Inläggav Hans O. Sandström » 28 jun 2008, 17:17

Boeing 747LCF Dreamlifter (Large Cargo Freighter).

Den tillhör defenitivt inte ett av de vackraste flygplanen och lär aldrig få något skönhetspris men är synnerligen effektiv! Boeing har anskaffat fyra st Boeing 747-400 och byggt om dessa till Boeing 747LCF för transport av delar till Boeing 787 Dreamliner ett flygplan som nu närmar sig 900 beställningar.

Boeing Engineering i Moskva och Boeing Rocketdyne har tillsammans designat planen som byggdes om i Taipei Taiwan av Evergreen Aviation Tecnologies Corp. Gamesa Aeronautica i Spanien har varit behjälpliga med att bygga swing-tailen.
En Boeing 747LCF rymmer tre gånger så mycket last som en vanlig Boeing 747-400 freighter.

En liten kul anekdot var att Scott Carson nuvarande President & CEO för Boeing Commercial Airplanes med glimten i ögat bad Joe Sutter (The father of Boeing 747) om "ursäkt" för vad de hade gjort med hans flygplan!

En omskakande händelse inträffade när man skulle kolla den wake turbulence (vortex) som blir efter en sådant här stort flyplan:

"During flight testing in November, 2006, a Cessna 172 being used for a training flight encountered the 747 LCF's wake turbulence. The small aircraft was accidentally inverted and lost 1,000 feet (300 m) of altitude before the instructor pilot was able to regain control at just 150 feet (46 m)."

Dessa plan beflyger bland annat rutter som Nagoya i Japan (Mitsubishi , Kawasaki och Fuji Heavy Industries) , Boeing Wichita Kansas , Boeing Everett Washington (slutmontering) , Vought Aircraft Industries Charleston South Carolina och Alenia i Grottaglie Italien. Två 747:or är före detta China Airlines kärror , en vardera från Air China och Malaysian Airlines.

Reg: N747BC (-4J6) , N780BA (-409), N249BA (-409) och N718BA (-4H6)

Max startvikt (MTOW) är 364 ton.

Slutprodukten Boeing 787 Dreamliner (ANA launch customer) däremot ser ut att bli en mycket vacker och linjeskön airliner.

Flyghistoriska hälsningar,
Hans SFF-Småland

Boeing 747LCF Dreamlifter modell i skala 1/100
Bild

Boeing 787-8 Dreamliner. Skala 1/100 modell i första kundens färger.
Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst