DEBATT - Flygplatserna är en förutsättning för turism

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

DEBATT - Flygplatserna är en förutsättning för turism

Inläggav Hans E Fredbäck » 25 jun 2008, 16:09

Läs följande debattinlägg!

Flygplatserna är en förutsättning för turism

Att lägga ned flygplatser i Sverige av miljöskäl gör ingen skillnad för flygets globala miljöpåverkan, men innebär en dramatisk försämring för svensk turism. Det skriver landshövding BJÖRN ERIKSSON och vice kommunstyrelseordförande LENA MICKO tillsammans med företrädare för turism- och flygbranschen.

Den svenska turism- och besöksnäringen omsätter i dag 215 miljarder per år och sysselsätter drygt 150 000 årsverken. Exportvärdet – utländska turisters konsumtion i Sverige – utgör hela 75 miljarder. Att de utländska turisterna dessutom betalar moms på sin konsumtion till ett totalt värde av 11 miljarder är en ren bonus för svenska staten. Därmed är turismnäringen större än personbilsexporten och definitivt en svensk basnäring.

Genom Sveriges läge i norra Europa är vi i hög grad beroende av ett brett utbud av flyglinjer. Detta behov finns inom såväl affärsresande som privatresande och det finns i hela landet. Många kommuner är helt beroende av flygtrafik för att hålla restiden till omvärlden på en rimlig nivå. Ska svensk turism- och besöksnäring kunna fortsätta att växa är väl fungerande flygplatser en förutsättning.

Det finns flera goda exempel och en mycket stor potential. Sedan 2006 har VisitSweden på ett framgångsrikt sätt initierat regionala partnerskap tillsammans med bland andra Luftfartsverket för att öka tillgängligheten och antalet besökare till Sverige. Detta har genererat tusentals nya resenärer till bland annat Lappland, där direktflyget har varit en förutsättning.

Totalt finns i dag cirka 50 flygplatser i landet, varav ett 30-tal drivs i kommunal, landstingskommunal eller privat regi. Resten drivs av staten genom Luftfartsverket. Tillsammans bildar de icke statliga flygplatserna ett komplement och ett finmaskigt nät av flygförbindelser som har en stor betydelse för den svenska turism- och besöksnäringen och för hela näringslivet, sysselsättningen och den regionala balansen.

Flygets aktörer tar på bred internationell front ansvar för sin klimatpåverkan. Detta sker genom åtgärder i bättre teknik, förbättrad infrastruktur, effektiviseringar i flygtrafiksystemet och effektiva ekonomiska styrmedel.

I den pågående debatten om, och arbetet kring, regeringens infrastrukturproposition är det av stor vikt att de svenska flygplasterna ses som en resurs för hela Sverige och för turism- och besöksnäringens utveckling.

Att med miljömotiv medverka till att lägga ner ett antal mindre flygplatser i Sverige kommer inte att göra vare sig till eller från när det gäller flygets globala miljöpåverkan. Däremot kommer det att dramatiskt försämra tillgängligheten till de delar av landet som bäst behöver den. Internationell och nationell tillgänglighet behövs för att utveckla svensk turism och det är idag bara flyget som är ett realistiskt alternativ för en sådan tillgänglighet. En sämre tillgänglighet för turister som använder flyget till och i Sverige innebär bara att man väljer andra destinationer utanför Sverige, vilket innebär ett minskat inflöde av utländsk valuta och minskade momsintäkter för staten.

Nils Carlsson

Ordförande Svensk Turism

Björn Eriksson

Landshövding Östergötlands län

Ordförande Stora Turismpriset

Mats Hulth

Vd Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare

Vice ordförande Svensk Turism

Lena Micko

Vice kommunstyrelseordförande Linköping

Peeter Puusepp

Generalsekreterare Svensk Flyg


Kommentera gärna här på SFF Forum!
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Debattinlägget är publicerat i ÖstgötaCorren 25 juni 08

Inläggav Hans E Fredbäck » 25 jun 2008, 16:20

Gå in på http://www.corren.se under Debatt
:roll:
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Lars Sundin » 25 jun 2008, 17:10

Håller med till 100 %.

Flygplatsen på Frösön heter ju nu Åre Östersund Airport vilket säger en del. (Åre ligger 9 mil bort men hur långt bort ligger inte Stockholm från Skavsta?). Som det står hos Wikipedia: Flygplatsen är en av få flygplatser i Sverige med betydande inkommande utrikes turistcharter, och den enda med betydande tillväxt inom den sektorn. Flygplatsen är Sveriges nionde största med över 370 000 passagerare 2007. Av dessa är drygt 22 000 är utrikes resande.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Olle Ekwall » 25 jun 2008, 21:25

Jag vet inte hur ni räknar. Då jag räknar får jag det till ca 140 flygplatser i Sverige.
Dessutom finns privata fält som inte finns med i officiella listor.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Inläggav Lars Sundin » 25 jun 2008, 21:45

Olle Ekwall skrev:Jag vet inte hur ni räknar. Då jag räknar får jag det till ca 140 flygplatser i Sverige.
Dessutom finns privata fält som inte finns med i officiella listor.


Det beror på "hur man räknar". Här är det uppropsundertecknarna som räknat.

Hos LFV fann jag 47 flygplatser (LFV och andras) på http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 47687.aspx

Flygtorget uppger att det finns 41 flygplatser med linjetrafik.

Siffran 50 är väl därför inte så helt oäven när man betänker uppropets uppsåt. Men att det finns många fler, och därav även sådana med kapabla banor (Kjula exempelvis) är väl uppenbart.

Det finns förstås bättre listningar än Wikipedias på http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_flygplatser_i_Sverige , som inte utger sig för att vara komplett. (En slarvig räkning ger faktiskt bortåt 200 flygplatser!)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Olle Ekwall » 26 jun 2008, 22:22

Man ska nog se mitt inlägg så som att jag är lite irriterad på att man i diverse utredningar inte tar med småflyget.

Även flygning med mindre flygplan är en form av turism. Vid "vårt" lilla flygfält ser man så där en tio till tjugo utlandsregistrerade flygplan, varje år. Det finns säkert då också ett mörkertal med sådan man aldrig sett men ändå besökt fältet.

Till detta kommer något hundratal svenkregistrerade besökande plan.

Med maskinerna som är stationerade på fältet görs det en hel del turer till andra fält, framför allt inom landet. Detta är väl också turism.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Inläggav Lars Sundin » 26 jun 2008, 22:40

Jo, jag kom på i efterhand att sådan turism med småflyg finns det en hel del av. Nedan en bild från förrförra sommaren på Vängsö (vid Lifsingeåns utflöde ur Nyckelsjön):

Bild

Det har sagts mig att planet årligen bruka komma till Sverige; flottörerna vinterförvaras någonstans i Sydsverige.

Planet är en Piper PA-12 Super Cruiser upptäckte jag just nu (och ingen Super Cub). Till höger skymtar fenan på SE-FYK som väl antagligen var det plan som tyvärr lade sig på rygg i Nyckelsjön för några veckor sedan.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 27 jun 2008, 05:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Fredric Lagerquist » 26 jun 2008, 23:39

Lars Sundin skrev:Jo, jag kom på i efterhand att sådan turism med småflyg finns det en hel del av. Nedan en bild från förrförra sommaren på Vängsö (vid Lifsingeåns mynning i Nyckelsjön):

Bild

Det har sagts mig att planet årligen bruka komma till Sverige; flottörerna vinterförvaras någonstans i Sydsverige.

Planet är en Piper PA-12 Super Cruiser upptäckte jag just nu (och ingen Super Cub). Till höger skymtar fenan på SE-FYK som väl antagligen var det plan som tyvärr lade sig på rygg i Nyckelsjön för några veckor sedan.

Lars S


Jäpp, denna PA-12 brukar årligen route'a från Bielefeld upp via något stopp till Eksjö och sedan Vängsö för där montera på flottörerna. Samma väg tbx på höstkanten igen...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Ett exempel på UL-turistande

Inläggav Lars Sundin » 27 jun 2008, 00:29

Jag googlade och fann en berättelse på tyska, men med en stor mängd bilder, av en flygning Helsingfors- Dalarna t o r.


Bild


Man får bl a se en annan flygturist i bild, en mycket unik "Seabee" HB-LSK från Schweiz på besök i Sverige.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst