Brant inflygning.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Brant inflygning.

Inläggav gits43 » 02 jun 2012, 19:57

I slutet av 60-talet gjorde jag en kontrollflygning på Torslanda med en lärare i en PA 28. Han lärde mig då ett i mitt tycke ett hårresande sätt att landa brant över hög mask med mycket låg fart, nära stallfart, högt nosläge ca 2200 varv, full klaff och rakt ner mer eller mindre som en helikopterlandning. Hans kommentar, försöker du plana ut kraschar vi. Denna typ av landning har jag testat några gånger bl.a. På östra Gotland hos en fårfarmare som hade ett mycket kort gräsfält med hög mask i inflygningsriktningen. Funkade bra flera gånger. Någon som har erfarenhet av denna variant?

[ Post skriven via iPad ] Bild
gits43
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2008, 10:24

Re: Brant inflygning.

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 jun 2012, 21:35

Tråden flyttad till allmän del, låg tidigare i kategorin Artiklar om flyg i tidskrifter där jag inte tycker denna tråd hör hemma.

Sedan min kommentar; Det har hänt en del haverier när piloter försökt flyga så här, läs och flyg enligt flyghandboken för det aktuella flygplanet. Gäller att sedan också ha motorprestanda för att komma upp från fältet.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9840
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Brant inflygning.

Inläggav Nils Dacke » 15 sep 2014, 16:31

Låter som ett avskräckande exempel. Ingång i flatspinn påminner det om
Nils Dacke
Nils Dacke
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 sep 2014, 12:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst