Nikolay Timofeev

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nikolay Timofeev

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 15 jun 2008, 13:51

Har acrobatpiloten Nikolay Timofeev flugit vid flygdagar i Sverige. Han flög en Sukhoi Su26. Tacksam för uppgift om när och var.

Bild
Jag gissar att detta foto är taget vid en flygdag i Sverige.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Lars Sundin » 15 jun 2008, 14:42

Googling och några försök på alternativa sätt att skriva hans namn visar att han i alla fall flugit i Oulo. Och det är ju nästan Sverige.

Jan Emilsson har inspirerats av honom.

Fortsätter leta/Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 15 jun 2008, 15:12

En bild från Uleåborg 1997. Miljön är ju litet mer storslagen än i Sven-Eriks bild. Kanske han kvistade över till Umeå?

http://www.airliners.net/photo/Russian-Aerobatics/Sukhoi-Su-26.../0054480/M/

Fast vid närmare granskande är ju propellern helt olika även om målningen i övrigt väl är rätt lik.

Lars S, famlande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 jun 2008, 15:23

Visst har han flugit displays i Sverige. Bilden ser ut att vara tagen på Tullinge, tidigt 90-tal (aug 1992?).
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 15 jun 2008, 15:25

Såg att Su 26 uppträtt i Alingsås 1993. Kanske tvåbladig snurra förekom då. Är ju samma epok som Fredric föreslår.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Su 26 - troligen Tullinge

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 15 jun 2008, 20:19

Eftersom bilden fanns i en serie, där de övriga är tagna på Tullinge, skulle jag tro att även denna är tagen där, möjligen som Fredric tror i augusti 1992.
Tack för hjälpen. Finns fler uppgifter om bilden, så är jag tacksam för information.
Hälsningar
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Johan Nauwelaertz de Agé » 17 jun 2008, 13:21

1995 flög Nikolay Timofeev en SU26 på våra flygdagar i Gävle. Jag har en t-shirt med hans namn på som minne från denna flygdag.
Johan Nauwelaertz de Agé
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 feb 2008, 08:46
Ort: Gävle

Inläggav Krister Lindblad » 17 jun 2008, 22:08

Fredric Lagerquist skrev:Visst har han flugit displays i Sverige. Bilden ser ut att vara tagen på Tullinge, tidigt 90-tal (aug 1992?).


Var det då Blue Angels var där? Jag var nämligen där då "de blå" var där och minns att jag även såg en ryss som flög aerobatic med en Sukhoi eller Yak. Minns varken årtalet eller namnet på ryssen, men det skulle kunna vara herrn som efterfrågas här.

mvh / Krister
Användarvisningsbild
Krister Lindblad
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
Ort: Eskilstuna

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 jun 2008, 22:16

Krister Lindblad skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Visst har han flugit displays i Sverige. Bilden ser ut att vara tagen på Tullinge, tidigt 90-tal (aug 1992?).


Var det då Blue Angels var där? Jag var nämligen där då "de blå" var där och minns att jag även såg en ryss som flög aerobatic med en Sukhoi eller Yak. Minns varken årtalet eller namnet på ryssen, men det skulle kunna vara herrn som efterfrågas här.

mvh / Krister


Jäpp, helt korrekt. Från SFFs sammanställning över flygdagar (finns under fliken Flyghistoria i menyraden till vänster om man går via www.sff.n.se):

1992-08-29 2 Tullinge Tullinge Air Show med bl.a. Blue Angels.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 17 jun 2008, 22:23

Krister Lindblad skrev:
..............

Var det då Blue Angels var där? Jag var nämligen där då "de blå" var där och minns att jag även såg en ryss som flög aerobatic med en Sukhoi eller Yak. Minns varken årtalet eller namnet på ryssen, men det skulle kunna vara herrn som efterfrågas här.

mvh / Krister


Jo, det var i augusti 92 Blue Angels var där. Jag vet med bestämdhet att jag inte var där men att jag såg den tätt sammanhållna formationen på kanske 3 mils håll.

Jag har letat i berört nummer av MACH men där står inget om någon rysk aerobatic-uppvisning vid detta tillfälle. Jag tror bara det står någon allmän artikel om Blue Angels och den lustighet man hade med en gummisnodd för att ge mottryck i spaken eller hur det var.

Ett bildbevis för årtalet:

http://www.skybirds.se/Foton.html

Kanske inte så mycket till information men det är ju skoj med bilder med tjejer på.

Tillägg: När jag nu tar en förnyad titt i gamla MACH-nummer ser jag i nr 50 (tredje kvartalet 1992) på sid 5 en uppgift att "förra hösten" hade ett ryskt uppvisningsgäng deltagit i flygdagarna som Botkyrka Flygklubb hade på Tullinge. Förra hösten syftar på 1991. Kontakter togs och en grupp svenskar reste över våren 92 och gick kurs i avancerad flygning i St Petersburg.

Kanske Freddy Stenbom skrivit något i saken. Eller vet.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 17 jun 2008, 22:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Krister Lindblad » 17 jun 2008, 22:46

http://f18.se/Lankar/Lankar.htm finns en länk till en 30 minuters film från flygdagarna på Tullinge 1992. Trevligt att återse. Ungefär 8 minuter in i filmen ser man just Nikolay Timofeev så jag verkar minnas rätt. :-)

mvh / Krister
Användarvisningsbild
Krister Lindblad
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
Ort: Eskilstuna

Inläggav Lars Sundin » 17 jun 2008, 23:03

Såg filmen med Timofeev från 1992 och hörde också kommentatorn säga att han varit där även förra året.

Så allt stämmer.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Krister Lindblad » 17 jun 2008, 23:21

Jepp, men det ska erkännas att ryssen som jag mindes var den andre som flyger Yak på filmen. Den enda minnesbilden jag har av Timofeev är ett diffust minne av att "någon" flög Sukhoi också. Men men... det var en fin uppvisning hur som helst och tid och plats för bilden verkar vara inringade.

mvh / Krister
Användarvisningsbild
Krister Lindblad
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
Ort: Eskilstuna

Inläggav Fredric Lagerquist » 05 jul 2008, 15:36

Från http://www.tryggracing.com/article.php? ... D=39&tcat=


Nikolay Timofeev, 3-faldig Världsmästare inom konstflyg har varit i Sverige och genomfört ett träningsläger i Skövde. Lägret uppmärksammades av såväl tidningar som Sverige Radio Skaraborg.

Träningslägret gav otroligt mycket värdefull information inför Trygg Racings framtida satsning, och öppnade upp nya möjligheter till fortsatt träning senare i år. Nikolay driver företaget High Tech Aerobatics i Florida USA och är en mycket eftertraktad tränare.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst