Flygvapenmuseum = flygplansmuseum???

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygvapenmuseum = flygplansmuseum???

Inläggav Göran Nilsson » 29 feb 2008, 13:05

Hej.
En sak som slår mig när man besöker vårt kära flygvapenmuseum, är bristen på all aktivitet som fanns runt om på våra flygflottiljer och flygplan.
Vårt flygvapen var inte bara ett stort antal flygande maskiner som skulle freda oss medborgare vid ett krigshot.
När man anländer till flygvapenmuseum så möts man av en massa flygplan och man blir till sig i byxorna av upphetsning när man ser alla dessa individer.

Men som sagt. Jag upplever att det bara är ett flygplansmuseum!!

Vad jag saknar är en kombination av Aeroseum, F 21 Förbandsmuseum och Jämtlands Flyg och Lottamuseum.

Dessa tre har lyckats skapa något som flygvapenmuseum fullständigt har misslyckats med.
Jag saknar bastjänsten och klargöringsplatserna. Var finns fordon som använts i räddningstjänsten, radarstationer, luftbevakningstorn?
Varför inte en uppställningsplats för Rb 68 med all utrustning?
Var finns Luftförsvarscentraler stril 50 och 60 och Radargruppcentralerna?

Varför låter man inte fantasin få fritt spelrum och gör något kreativt med vårt flygvapenmuseum?
Varför är man så traditionsbunden och ställer upp flygplanen på rad och är sedan nöjd med detta?

Jag trodde i min enfald att man ville ha ett levande och kreativt museum?
Ett flygvapenmuseum som man vill återkomma hela tiden till för att upptäcka nya saker.

Det sker en utbyggnad av museet och det är glädjande att se och höra.
Jag vet att allt kostar pengar, men med tanke på vårat så stolta flygvapen blir allt mer decimerat.
Så borde det finnas material och utrustning som museet kan ta till vara på.
Vad gör man för att jaga fler bidrag och sponsorer?

Frågorna är många men det skulle vara kul att få se ett heltäckande flygvapenmuseum som visar en närmast komplett verksamhet från flygvapnet.

MVH Göran.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:03
Ort: Järfälla

marken

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 feb 2008, 18:29

Hej!
Instämmer helt

det var männen på ......

som HÖLL flygvapnet i luften!

Finns mycket att göra , men vem har pengarna?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bernt Olsson » 02 mar 2008, 17:09

Instämmer med föregående, Flygvapenmuseum har säkert en hel del kringutrustning i sina förråd...
Jo, Söderhamn F15 Flygmuseum bör nämnas också, F15 Kamratförening har jobbat exemplariskt med att visa olika delar av flottiljens verksamheter.
Väl värt en resa, bra vandrarhem finns på flottiljområdet. Bara 25 mil från Stockholm
http://www.soderhamnflygmuseum.se/index.htm
Fortsätt gärna denna flygkulturresa 32 mil till Östersund och Jämtlands Flyg & Lottamuseum, som också är Sveriges Viggenmuseum, där SFF Jämtland/Härjedalen föredömligt har drivit och utvecklat museets samlingar. Dessutom på flyghistorisk mark, krigsflygfält. Det händer mycket nu på Optandsfältet med kommande byggnation av Viggenhall och garnisonsmuseum.
http://www.flygochlotta.se/index.asp

Hälsar Bernt Olsson
SFF Stockholm
(Jämtlänning som ofta besöker dessa museer...)
Bernt Olsson
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm

Inläggav Klas Andersson » 02 mar 2008, 18:25

Hej !
om man nu ändå skall köra rakt upp i "Lapphelvetet" !!!
Så är det definitivt läge på att även besöka Vännäs Motormuseum !!
Flygavdelningen där är MYCKET sevärd !!! både hela plan och massor av
Flygrelaterade grejor ,såsom motorer och instrumentpaneler bla,
mest från militär flygplan , även hangaren där museet är inrymt är
klart flyghistorisk ,synd bara att landningsbanan blivit ett bostadsområde !

Det är en fantastisk samling ,särskilt när man betänker att den är skapad helt på privat basis ,utan något stöd av "Staten"

resten av museet är ochså klart sevärd ,där finns allt från kakburkar till
brandbilar ! det tar MINST en halv dag att se det !

Mvh Klas
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Bernt Olsson » 02 mar 2008, 20:44

Hej igen, ja självklart är Vännäs Motormuseum värt ett besök! Har besökt Vännäs några gånger och den gamla hangaren från 20-talet är fylld med nostalgiska samlingar. SFF-medlemmen Pelle Lundberg har gjort ett suveränt jobb med att bygga upp flygavdelningen på museet! Resetips, flyg billigt med Malmö Aviation från Bromma till Umeå, ta buss ca 3 mil till Vännäs...
Läs mera om Vännäs Motormuseum: http://medlem.spray.se/vmm/

Hälsningar/Bernt Olsson
Bernt Olsson
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm

Flygvapenmuseum = flygplansmuseum???

Inläggav Hans E Fredbäck » 04 mar 2008, 00:03

Hej Göran! Jag delar Din uppfattning. Det är ju "inne" med change nu. Viktigt att SFF fortsätter sitt traditionellt goda samarbete med SFHM/Flygvapenmuseet. Men utan röster som förmedlar goda uppslag finns risk att "dynamiken" övergår till den sömninga mentalitet som ibland har präglat vissa kulturinstitutioner. Fram med blåslampan och ifrågasätt nuvarande verksamhetsinriktning. Jag tror att den gode Mikael Parr och hans medarbetare uppskattar kunder och intressenter som ställer kvalificerade krav och dessutom föreslår en förändrad inriktning på museets verksamhet. Ständig utveckling och förändring håller kuturinstitutionerna vid liv. Men utan ideella stödinsatser från ÖFS, övriga flygmuseer och inte minst från SFF:s medlemmar tror jag att FVM i Linköping skulle blekna. Nu ska vi vara mycket stolta över vårt mycket förnämliga centrala, samordnande flygvapenmuseum och ge ledning och medarbetare tid att växa in i den nya rollen som tillsynsmyndighet och museisamordnare med möjlighet att ekonomiskt och fackmässigt stötta övriga institutioner inom det flyghistoriska området. I slutet av år 2008 redovisas regeringens pågående kulturutredning som bl.a. tar upp frågan om sponsring och skatteavdrag för företag. Mer pengar från näringslivet till flyghistoria vill vi väl ha? Eller räcker det med ideella "gratisinsatser"?
Vore trevligt och nyttigt med en debatt om rollspel och finansiering av den samlade flyghistoriska verksamheten i Sverige. Vår ambassadör i Bodö/Norge - Sven Scheiderbauer, bör kunna ge vissa råd.
Det är som vanligt viktigt att göra många röster hörda.
/Hans-Erik Fredbäck,
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

FVM är inne i ett dynamiskt utvecklingsskede

Inläggav Hans E Fredbäck » 07 jun 2008, 00:32

Det handlar mycket om att finna optimala samarbetsformer mellan myndigheter, föreningar och privata intressenter. Hoppas chefen för SFHM, Staffan Bengtsson får in detta i den pågående kulturpolitiska utredningen.FBH-projektet är ett gott exempel!
Det har nu i dagarna bildats en ny region inom SFF, SFF Mälardalen, vilken är tänkt att utgöra ett sammanhållande nav i Mälardalsregionen och då speciellt i Västerås. Jag ingår i styrelsen.
En stor utmaning är rekrytering av nya "yngre" medlemmar.
Rymd- och luftfart kommer säkert att finnas för alltid och stimulera unga och gamla.
Som sagt - resursfrågorna är avgörande - och där vill jag återigen framhålla betydelsen av att SFHM/Flygvapenmuseet bör bredda sitt ansvar och ges ett nationellt matrisorienterat samordningsansvar ("nav"), även innefattande delar av närstående institutioner(FHS, FM, FMV, FORTV, KKrVA, FOI m.fl.). Arkiv och Bibliotek samt Forskning måste samordnas. Därför behöver FVM/Du markera behov av vetenskapligt skolad personal. Glöm inte heller botten på isberget - de ideella krafterna!
Stötta Mikael Parr och hans stab! Och gör det ordentligt och kraftfullt!
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Mikael Stockman » 07 jun 2008, 13:20

Hej alla på denna tråd!

Frågan om "flygplansmuséet" har varit uppe och varit lika aktuell i många år nu och vi skrev en hel del om detta även i gamla forumet, men det är kanske inte lika åtkomligt nu?

I dessa avrustningstider sker skrotningar och avyttringar mycket snabbt i vissa fall. Därför ser jag som det viktigaste att "SÄKRA UPP" muséiobjekt omgående!!! Ett typfall var när den nedskjutna Tp 79:an nyss hittats och hur chefen för SFHM då beskriver att efter haveriutredningen så kommer några utvalda mindre bitar (plåtar med kulhål i?) av fpl att sparas till eftervärlden, resten går till skrot. Nu har tidens vindar vänt och nu skall alla resterna efter detta flygplan plus andra samhörande prylar tas tillvara och bilda huvudattraktion i FV-museum. Varför gjordes inte denna bedömning från början?

Kring årets årsmöte i SFF fick jag på förfrågan svaret från en initierad att inga klargöringsfordon (Dallasbilar mm för den rörliga klargöringen) finns sparade vid flygvapenmuseum, däremot finns REDAN NU en beställning lagd på att FV-museum skall tillföras en Tp 84. En nog så viktig åtgärd! Detta visar dock vilken dominerande roll flygplanen har i flygvapenmuseum.

Skulle vi inte här på tråden kunna ta fram en del förslag till SMHM/FVM på lämplig kringutrustning och annat att spara för att omgärda de relativt moderna flygplanen med? Prylar som många av muséebesökarna känner igen från lumpartiden. Det handlar ju inte direkt om några pengar då prylarna annars går till skrot och såpass mycket plats finns väl kvar, åtminstone utomhus att radarstationer, LS-torn, braggar, kraggar, bogbilar och snöslungor kan få en fristad. Inomhus skulle hela uniformsutvecklingen, inte bara pilotens, kunna representeras på dockor runt alla flygplan.

Och sist men inte minst MÅLA OM transport-B3:an till sitt riktiga "gäddkamouflage", märk den med siffror, inte bokstaven A som nu, och bygg upp en pedagogisk liten utställning kring händelserna runt Hälsingborg april 1940 när våra B3:or spelade huvudrollen för hela försvaret av Sverige! Om två år är det 70 år sedan denna viktiga händelse i hela Sveriges historia och då bör B3:ornas insatser betonas!

/Mvh Mikael Stockman
Mikael Stockman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
Ort: Trollhättan

En ominriktning av Flygvapenmuseets verksamhet är annonserad

Inläggav Hans E Fredbäck » 07 jun 2008, 23:09

SFF:s blivande flygplatsgrupp har en stor uppgift framför sig.
Vi kan snart kalla uppgiften för Etapp 4 ( 20010+) av FVM utveckling. Nu är det DC3 -vraket och KK (kalla kriget) som gäller - till 98%.
Ledaren för SFF / FBH Väst, Mikael Stockman tillika ledamot av den interimistiska Flygplatsgruppen inopm SFF, kommer att medverka till FVM:s förnyelse. Det är jag helt övertygad om. FBH Väst är ett gäng med vilja, förmåga och kraft.
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron