Bebyggelse nära flygplatser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bebyggelse nära flygplatser

Inläggav Martin Hellberg » 07 jun 2008, 15:37

Hej!

Är det inte lite lustigt hur saker och ting upprepar sig?
Först bygger man en flygplats långt bort från bebyggelsen för att slippa ifrån bullerproblem mm. Sedan vill inte minst de som arbetar på flygplatsen ha nära dit och flyttar närmare. Allteftersom tiden går kommer även andra människor att söka sig dit av olika orsaker och till slut höjs klagomålen över buller, utsläpp och annat. Då är man tillbaka i ruta ett... Nu vet inte jag hur nära den här bebyggelsen är flygplatsen men namnet antyder ju att det borde vara ganska nära.
Om man tänker på att Torslanda och Bromma ursprungligen låg en bra bit från bebyggelsen men att staden sökte sig närmare för att till slut komma för nära. Nu får man väl även tänka på att under den tid som detta handlade om så kom ljudnivån att öka kraftigt genom de motorer som då användes. Det har gjorts framsteg med arbetet att sänka bullernivåerna och förhoppningsvis sker även utveckling i framtiden på det området. Fler exempel på flygplatser och bebyggelse nära inpå finns på många ställen. För att undvika framtida problem kanske det skulle införas någon sorts klassning av områden där flygplatser, vägar, järnvägar och annat redan vid byggnationen av bostäder så att klagomål kunde bemötas med att detta var något som man får ha med i tankarna redan när man flyttar dit. Eller att man kanske i första hand skulle låta det vara kontor och industrier nära sådana platser.

Martin Hellberg, Backamo

http://nyheter.se.msn.com/pengar/articl ... id=8461871
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Inläggav Göran Nilsson » 07 jun 2008, 17:32

Hej.

I bland så tycker jag att vi människor har väldigt lätt att sätta oss själva i centrum och bara tänka på oss själva.
Någonstans måste förnuftet få råda. Hur skulle det se ut om man alltid gav vika för vad folk tycker och tänker, alltid ge efter för minsta småsak.

Jag kan tycka, har man satt sig vid en flygplats, rangerbangård eller vid en järnväg, motorväg som redan finns.
Då har man förbrukat sin klagorätt. Man vet mycket väl om dom eventuella problem som komma skall. Nä, då är det bara att vara tyst.

Från en som tycker att det gnälls för mycket.

MVH Göran Nilsson
Peace through power!
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:03
Ort: Järfälla

Jo...

Inläggav Martin Hellberg » 07 jun 2008, 18:10

...det gnälls nog ofta för mycket.

En man som arbetade politiskt i västra Sverige sa en gång något i stil med "Om man bosätter sig nära en flygplats och säger sig vara störd så är man nog också störd" Man för nog säga att det var ett ganska bra sätt att sammanfatta det hela med.

Martin
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Flygplatsmiljöfrågor

Inläggav Hans E Fredbäck » 07 jun 2008, 22:59

I framtiden kommer det säkert att finnas driftsäkra, tysta och rena luftfarkoster, med automatisk navigering. Dessa farkoster kan bli stora eller små. Rymden kommer att ha mer utrymme än marken. Nuvarande befintliga flygplatsers bansystem inklusive inre stråket borde nog skyddas från bebyggelse inför framtiden . Utvecklingen av miljövänliga flygfarkoster kan gå väldigt snabbt när Tellus hotas av kvävning.
Barkarby och Tullinge bör t.v. bevara stora delar av sina öppna ytor för ungdomarnas fritidsaktiviteter, t.ex. drakflygning, radiostyrda bilar och flygplan under reglerad dagtid. Även trafikövning med cykel och bil kan vara lämplig.
Tyvärr måste nog de större flyplanen finna andra mindre bullerkänsliga områden. Segelflyg är inte heller lämpligt. De närboende torde ha vetorätt.
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst