Flygvapnets framtida organisation

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygvapnets framtida organisation

Inläggav Kenneth Johansson » 04 jun 2008, 13:03

Apropå debatten, eller snarare den uteblivna debatten enligt vissa skribenter, om flygvapnets framtida utformning, ber jag att få visa en bild jag, efter vänligt tillmötesgående från högsta(?) ort, fått mig tillsänd. Den ger klara besked om den framtida organisationen. Håll tillgodo! :D :D

http://farm4.static.flickr.com/3118/254 ... 351a_o.jpg

Säkerligen har organisationsplanen publicerats tidigare, men den kanske har undgått några.

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 jun 2008, 13:37

FlygplanET måste väl hangareras för att spara bränslekostnaden.

o ev. samlokaliseras med FS

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Skönt att Flygstaben inte har placerats i Bryssel!

Inläggav Hans E Fredbäck » 04 jun 2008, 14:05

:roll: Visst kan man skämta om det mesta - häda GUD, smäda KONUNGEN, osv. - men FAN må ta den som "förlöjligar" vårt fortfarande teknologiskt världsledande Flygvapen. Svensk Flyghistoria speglar ju Sveriges samlade förmåga som synnerligen framgångsrik industrination.
Vi ska vara stolta över detta - och det är vi, vilket inte minst kommer till tydligt uttryck genom det stora intresset för SFF:s verksamhet.
;-) Hans-Erik
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Re: Skönt att Flygstaben inte har placerats i Bryssel!

Inläggav Arne M » 04 jun 2008, 21:36

Hans E Fredbäck skrev::roll: Visst kan man skämta om det mesta - häda GUD, smäda KONUNGEN, osv. - men FAN må ta den som "förlöjligar" vårt fortfarande teknologiskt världsledande Flygvapen. Svensk Flyghistoria speglar ju Sveriges samlade förmåga som synnerligen framgångsrik industrination.
Vi ska vara stolta över detta - och det är vi, vilket inte minst kommer till tydligt uttryck genom det stora intresset för SFF:s verksamhet.
;-) Hans-Erik


Men det är kanske just för att vi ÄR stolta över Flygvapnet - både historiskt och i nutid - som vi kan skämta med den dystra framtiden illustrerat av den aktuella kartbilden. Denna bild är helt enkelt ett uttryck för att vi bryr oss om utvecklingen. Det är ju lite av galghumor i bilden just för att väcka alla de som sover!

Vi har fortfarande tid att förhindra en avveckling av Flygvapnet till den dystra profetians yttersta och mest hårdragna slut - ett plan och en stab! Det gäller bara att få politiker och försvaret att gå i takt och göra rimliga och gemensamma bedömningar av det framtida hotet i vår del av världen. Dessvärre verkar det i nuläget vara bara det ekonomiska dagsläget som styr makthavarna.

Däremot tycks man inte minnas tidigare neddragningar i historien; nedrustningar som sedermera blev både dyra och tidsmässigt krävande att åtgärda. Sedan är det väl så att det inte är en naturlag att vi ska ha ett Flygvapen som i fornstora dagar då enligt uppgift vi hade världens fjärde största flygstridskrafter. Det gäller bara att hitta en balans mellan fjärde största Flygvapnet och ett slutligt kvarvarande flygplan. ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

TOPPEN

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 jun 2008, 22:19

TACK
Arne M
Äntligen någon som verkligen säger o uttrycker det vi (alla!) verkligen känner , dvs. FÖR FLYGVAPNET !!

Men vart är det på väg?

Vi , Svenskarna gör väl som vi brukar göra.

Svär lite o knyter näven i fickan!!!!
(kolla in Fransmän , vid misstycke hamnar dynga utanför vissa dörrar!!)

Toppen Arne

Men vem väcker den som SOVER ???


Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Skönt att Flygstaben inte har placerats i Bryssel!

Inläggav Lars Sundin » 04 jun 2008, 22:34

Arne M skrev:[

...
...
Men det är kanske just för att vi ÄR stolta över Flygvapnet - både historiskt och i nutid - som vi kan skämta med den dystra framtiden illustrerat av den aktuella kartbilden. Denna bild är helt enkelt ett uttryck för att vi bryr oss om utvecklingen. Det är ju lite av galghumor i bilden just för att väcka alla de som sover!
...
...


Precis Arne! Kunde inte sagt det bättre själv.

Sedan är den satiriska organisationsbilden utsökt och närmast klassisk à la C Northcote Parkinson för oss som minns hans dräpande analyser av förvaltningars livsförlopp för 50 år sedan.

För att hänvisa till Jan Karlssons inlägg i ämnet "Flygvapnets framtid", en sak som tydligen inte är så intressant om man får döma efter det låga antalet visningar; var har vi alla FV-vänner?, så återger jag det här. Varje dag går jag in på Svenskt Flyghistoriskt Forum och söker efter debattinlägg om flygvapnets framtid. Det är givetvis intressant läsning man hittar på debattsidan. Men varför aldrig "vyer"? Hur skall vapnet se ut i framtiden? Krav på ffutb? Bastjänst? Allt kan väl inte vara hemligt? Varför är våra "gamla" generaler tysta? Jag skulle gärna se ett inlägg från en debattlysten Bert Stenfelt!

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 06 jun 2008, 06:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Mikael Stockman » 05 jun 2008, 16:08

Hej!

Intressant fråga om FV framtid! Nedskärningar må vara en sak att irritera sig över, men hur ser flygstridsframtiden ut internationellt sett? Hur långt framåt i tiden skall vi se? Hur ser luftstridsdoktrinen ut för denna framtid?

Att "leverera verkan i målet" kan ske på flera sätt. På 1920/1930-talet var den stora frågan om flygvapen skulle bestå av jakt- eller bombflygplan. På 1950-talet var en stor fråga om det skulle vara robotluftförsvar eller jaktflygplan.

Vad är det för internationell långsiktig doktrin som gäller nu och är det bara i Sverige som luftvärnet är på väg att utgå helt?

/Mvh Mikael Stockman
Mikael Stockman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
Ort: Trollhättan

Inläggav Mats Averkvist » 05 jun 2008, 19:04

Skall man tro Nostrodamus uppenbarelser behöver vi inget försvar förrän någongång ca år 2150... :cool:
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Inläggav Kenneth Johansson » 05 jun 2008, 21:38

Man kanske resonerar, i Sverige, på samma sätt som man gjorde i Storbritannien under större delen av mellankrigsperioden: Det blir inget krig inom tio år, därför kan vi minska vårt försvar. Sedan flyttade man fram tioårsperiodens slut ända tills Hitler kom till makten våren 1933. Riktig bra snurr på upprustningen blev det ju förstås inte förrän efter Münchenkrisen 1938. Men då var det ju så dags. Men tänk så mycket pengar man sparade! Dom slantarna var bra att ha när dårskapen startade hösten 1939.

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 jun 2008, 22:09

Inget krig i vår tid var väl budskapet ??

I nuläget är det väl mer passande i budgetläget att använda samma slogan??

Vem genomskådar resonemanget ?

1927/28 , 1939 "vi är redo" !!??)

Vem sätter ner klacken?

Försvara Tahad , eller utveckla / förbättra Sv gard?

Läste just om SwAF (vi heter väl så nu?)

ungefär:: vi kan numera basera på civila fält o använda alla hjälpmedel där

vi har i stort sett inget behov av de gamla väg / krigsbaserna! (inte så bekväma)

Allt mobilt o vi litar på att komunikationerna funkar!

Telestörning helt upphört eller Sverige helt immun?

vad tror du ?
Tänk om Fi är så jävl... o förstör banan flera ggr. efter ev. reparation
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 06 jun 2008, 05:32

Kenneth Johansson skrev:...
.... Riktig bra snurr på upprustningen blev det ju förstås inte förrän efter Münchenkrisen 1938.
...
...

Kenneth


Riktig snurr ja; man talar ju ibland om rustningsspiraler. Vilket kan vara skälet till att sansade personer aktar sig för att tala om "ökande hot". Och då kan debattsituationen istället bli litet paradoxal när ingen vågar tala om det självklara.

Jag har i min vård en delar av tidningsklipp om flyg från 30-talet i form av digitala kopior. (Jo, jag ska klassificera dem när när jag väl bestämt mig för om det heter DH.82 eller DH 82 ;-))

Alltnog; för det sena 30-talet finns i den aktuella klippboken många klipp om hur man i England och USA ökar sina rustningar medan inga klipp finns om tysk rustning. Tyskland talade väl för sin sak på sitt sätt. Tidningsklipp måste man betrakta kritiskt - det som inte finns klipp om kan vara viktigt. Och så får man "kompensera" för all fluffig retorik...

Här ett klipp från tiden alldeles efter Münchenkrisen:
Bild


Ytterligare klipp från tiden just efter Münchenkrisen. Den svenska notisen är inte signifikativ; genom 1936 års försvarsbeslut hade man ju dragit igång en upprustning som handlade om större saker än uniformsdetaljer.


Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 06 jun 2008, 06:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Flygvapnets utveckling

Inläggav Jan Karlsson » 06 jun 2008, 06:19

Idag är det Sveriges nationaldag. Vem minns inte fanvakten, musikkåren, parad för fanan. "Gud bevare Konungen och Fäderneslandet"! - "Gud höre det"!

Vad har det med flygvapnets utveckling att göra. Jo, traditionen!

För cirka ett år sedan kolliderar två hkp9 och fyra unga förare omkommer. Dålig utbildning? Dålig flygsäkerhet? Dålig förbandsledning? Hybris?

Ryktet säger att ett 50-tal hkpförare är "groundade" p g a brist på flygtid! Vad gör dom? Sitter på mässen och dricker öl? Spelar golf? Ligger/står på skjutbanan och skjuter om skyttemedalj? Springer 10-kmspåret?

Ryktet säger att fpl39-förare inte har flygtid men väl simulatortid. Gör de detsamma som hkpförarna?

I Krigsmans erinran står bl a: [i]"Han skall med nit och trohet uppfylla alla plikter honom i tjänsten ålägges, samvetsgrant och efter bästa förmåga verkställa mottagna befallningar och skyldigheter samt vid alla tillfällen iakttaga ett värdigt och rättskaffens uppträdande".

Det blev ett långt inlägg men traditionstänkandet finns väl kvar i vapnet?

Jan Karlsson
Jan Karlsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:29
Ort: Köping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst