Ny vägbas invigd

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Ny vägbas invigd

Inläggav Emil Lindberg » 04 jun 2008, 12:41

Nu hoppade ni till va?

Tänkte bara visa denna notis som jag fann i FV-nytt 4/92. Kan kanske vara av intresse för herrarna i flygbashistoriska projektet, FBH.

Något stor bild, som medför att ni får scrolla i sidled. Ursäkta om detta stör någon.

Bild
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Kulturhistorisk inventering av svenska flygplatser

Inläggav Hans E Fredbäck » 04 jun 2008, 13:43

Tack Emil,
Den här typen av glada meddelanden välkomnas varmt! Vid årsskiftet bör SFF kunna presentera ett första utkast till ett program för forsatt forsknings- och dokumentationsarbete inom området. FBH-projektet (etapp1) är nu avslutat och i SFF Flyghistorisk Revy 2008 kommer en del av genomfört arbete att redovisas på ett smakfullt och inspirerande sätt, som förhoppningsvis kommer att uppmuntra våra medlemmar och övriga intressenter till fortsatta verksamheter.
Det blir en spännande höst. Jag räknar med ditt stöd!
FBH
/Hans-Erik
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Används forfarande?

Inläggav Stellan » 04 jun 2008, 14:32

I vilken mån är vägbaserna tänkta för ett eventuellt framtida bruk? Underhålles dessa vägbaser eller påminner de bara om ett kallt krig?

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Inläggav Lars Sundin » 04 jun 2008, 15:15

Denna vägbas eller "vägbaskomplex" är ju högst märkbart (eller var för några år sedan då jag sist åkte Riksväg 44), och t o m ett minnesmärke är rest en bit från vägkanten; Håle-Täng eller Häljestena är den bästa platsangivelse jag kan ge. Det finns en bättre bild, tagen av Raymond Andersson, på Minnesmärkeslistan.

Detta vet förstås Hans E Fredbäcks arbetsgrupp men för andra som ännu inte haft vägarna förbi så är det en sak att hålla utkik efter. Norra sidan av vägen.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christian S » 05 jun 2008, 08:27

Samtidigt är det lite märkligt att elanslutningar m.m. fortfarande finns kvar vid parkeringsfickorna för flygplanen så helt avvecklade kan väl inte vägbaserna vara? Jag kommer ihåg när Rv44 mot Lidköping breddades för den gamla vägen går en bit öster om nuvarande väg.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Mikael Stockman » 05 jun 2008, 15:01

Hej alla!

De breddade vägsträckorna utmed Riksväg 44 är egentligen inga självständiga "vägbaser" utan "kortbanor" ingående i fd BAS90-basen Råda-Såtenäs.

Nåväl, kortbanorna utmed Riksväg 44 fyller inte längre något taktiskt behov. Ev kommer kanske någon att användas för ren flygträning men då handlar det inte längre om kortbanors användning som en del i en BAS90. Råda-Såtenäs-basen har sett sina bästa dagar och omformas nu till "något annat" av traktens entreprenörer, som har blomstrande tider...

Klargöringsplatser grävs upp liksom de "elanslutningar" (baskabelskåp)som Christian beskriver. De senare ingår i kommunikationsnätet för BAS90 och dess företrädare och fyller inte längre sin forna funktion. Som kuriosa kan nämnas att alldeles invid den minnessten Lars beskriver i denna tråd, fanns ett baskabelskåp men även detta är borttaget nu. Så snart är det väl minnesstenens tur att plockas bort.... ;-)

OM R44 skulle behövas i den framtida basverksamheten så finns helt andra modernare kommunikationssystem utan baskabelskåp att tillgå. Och vem vet, den vinglande motionsgivande kabelmesen med handvev och trådrulle kanske får en ny renäsans i framtidens övningar om det är långt mellan "skåpen"... "I krig är det ju bara det enkla som fungerar" var det visst någon som yttrade... ;-)

FBH-hälsningar Mikael Stockman FBH/Väst-gruppen
Mikael Stockman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
Ort: Trollhättan

Inläggav Stellan » 05 jun 2008, 15:17

Mikael Stockman skrev:Hej alla!

De breddade vägsträckorna utmed Riksväg 44 är egentligen inga självständiga "vägbaser" utan "kortbanor" ingående i fd BAS90-basen Råda-Såtenäs.

Nåväl, kortbanorna utmed Riksväg 44 fyller inte längre något taktiskt behov. Ev kommer kanske någon att användas för ren flygträning men då handlar det inte längre om kortbanors användning som en del i en BAS90. Råda-Såtenäs-basen har sett sina bästa dagar och omformas nu till "något annat" av traktens entreprenörer, som har blomstrande tider...

Klargöringsplatser grävs upp liksom de "elanslutningar" (baskabelskåp)som Christian beskriver. De senare ingår i kommunikationsnätet för BAS90 och dess företrädare och fyller inte längre sin forna funktion. Som kuriosa kan nämnas att alldeles invid den minnessten Lars beskriver i denna tråd, fanns ett baskabelskåp men även detta är borttaget nu. Så snart är det väl minnesstenens tur att plockas bort.... ;-)

OM R44 skulle behövas i den framtida basverksamheten så finns helt andra modernare kommunikationssystem utan baskabelskåp att tillgå. Och vem vet, den vinglande motionsgivande kabelmesen med handvev och trådrulle kanske får en ny renäsans i framtidens övningar om det är långt mellan "skåpen"... "I krig är det ju bara det enkla som fungerar" var det visst någon som yttrade... ;-)

FBH-hälsningar Mikael Stockman FBH/Väst-gruppen



Så, skall man tolka ditt svar som att vägbassystemet är allmänt nedlagt och dött, eller är det så att man kan landa lite som man vill i framtiden men att man då drar med sig portabla arrangemang vid behov?

Intressant fråga då det var ganska stort och ballt med ett flexibelt vägbassystem för mig som växte upp på 70-talet.

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Inläggav Mikael Stockman » 05 jun 2008, 16:57

Hej Stellan!

Jo, det var imponerande basanläggningar som byggdes förr i världen!
BAS60-systemet och BAS90-systemet byggde på utspridning av flygplan och folk. Många baser med fasta installationer och många basbataljoner med mycket folk som bemannade dem, fanns över hela landet.

Nu är taktiken helt ändrad. Inget stort lufthot som kräver "spridning" utan nu gäller "koncentrering" och mycket mindre personalstyrka. Det började redan med BAS04-konceptet på en del av de befintliga krigsbaserna som blev "insatsbaser". Numera behövs bara en militär eller civil landningsbana med rätt bärighet mm och tillräckligt stora ytor att parkera flygplan på. Resten har flygbasförbanden med sig på sitt lämmeltåg av fordon, per flygfrakt eller per båt. Baracker, ledningsbunkrar osv är svåra att flytta så de har ersatts av tält och flyttbara containrar i det nya rörliga basbataljon BAS08R. Effektivt samband gör att förband kan delas upp över världen men ändå ledas från en och samma plats och inom förbandet finns interna sambandsnät.

De gamla BAS60 och BAS90 avvecklas och rivs nu i snabb takt men några "Insatsbaser"/övningsbaser finns kvar i landet för övningar od. I vilken omfattning de används kan nog Emil berätta mer om?Landsvägsbaserna och krigsbaserna i skogen har dock fått konkurens av civila flygplatser och flottiljflygplatser. Det är nog både hotmässigt säkrare och bekvämare att flyga JAS39 från en inhägnad civil storflygplats med landningshjälpmedel och övriga bekvämligheter än från en smal öde landsväg...

Mvh Mikael
Mikael Stockman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:02
Ort: Trollhättan


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst