Klocka?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Klocka?

Inläggav Ove Ivansson » 28 feb 2008, 19:03

Någon som känner till i vilka flyg farkoster denna klocka kan ha används?
Kan någon berätta om klockan?
Fick den av en kamrat för någon vecka sedan.
Klocka och tidtagarur fungera.
Vänligen
Ove
Bild
Användarvisningsbild
Ove Ivansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29

Klocka?

Inläggav Robert Widmark » 28 feb 2008, 22:21

Hej Ove!
Jag undrar om klockan kanske satt i DC3 eller den generationens flygplan? Jag minns ters-funktionen och den röda markeringen som kunde slås om till vitt när flygtiden räknades. Men det här var så lääänge sen...
En fråga: Blåste du inte bort med helikoptern?
/Robban
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Flygplanur

Inläggav Per Björkqvist » 28 feb 2008, 22:39

Den klockan är ett ganska eftertraktat samlarobjekt kan jag lova och särskilt när den fungerar också!!
Se länken för mer info om fpltyper och annat.

http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/33512.htm
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Klocka

Inläggav Peder Thorell » 29 feb 2008, 09:38

Hej!

Det ur du visar på bilden är ett Sundstedt K3. Den är mycket ovanlig. Den skiljer sig från K2:an genom att K3 inte har skruvhål för fastsättning i panelen. K3:an sätts i hålet i panelen och låses fast med en bygel på baksidan. Jag antar att ditt ur har två utstickande "skruvar" på baksidan. Det enda flygplan jag känner till som denna typ av ur var monterat i var Gloster Gladiator. På Flygvapenmuseets Gladiator kan man tydligt se i den undre instrumentpanelen var klockan skall sitta.
Hoppas detta svar är tillfylles.
MVH/Peder Thorell
Peder Thorell
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26

Inläggav Ove Ivansson » 29 feb 2008, 15:33

Tack för svaren.
Här kommer baksidan.
Vad används den lilla skjut handtaget till på den vänstra sidan.(mellan skruvarna)
Det bästa är att klockan fungera.
IVA


Bild
Användarvisningsbild
Ove Ivansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29

Klocka

Inläggav Kenneth Johansson » 29 feb 2008, 16:51

Det liknar precis det lilla "reglage" som jag minns från baksidan av gamla väckarklockor och som var avsett för att rucka klockan, d.v.s. för att få den att gå aningen fortare eller långsammare om den drog sig. Då brukade det stå + åt ena hållat och - åt andra och vara ett antal gradstreck däremellan.
Men jag kan ju ha alldeles fel, förstås.
Hälsningar
Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Klocka

Inläggav Lars Sundin » 29 feb 2008, 16:58

Kenneth Johansson skrev:Men jag kan ju ha alldeles fel, förstås.
Hälsningar
Kenneth


Jag tror inte du har fel Kenneth. Jag minns i alla fall samma sak. Vissa saker minns jag fel, andra minns jag rätt. Detta är rätt minnet (?).;-)

Lasse, som önskar trevlig helg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Peder Thorell » 29 feb 2008, 17:34

Hej igen!

Det är både rätt och fel. Den lilla skjutluckan skall man öppna när man ruckar klockan. Under luckan sitter den lilla visaren man flyttar åt + eller-

Grattis till en trevlig klocka

Trevlig helg önskar Peder
Peder Thorell
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26

Inläggav Ove Ivansson » 29 feb 2008, 17:47

En enkel fråga?
Finns det något samlar värde?
Och i så fall hur mycket?

Vänligen
IVA
Användarvisningsbild
Ove Ivansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29

Inläggav Peder Thorell » 02 mar 2008, 19:57

Hej igen!

Jomenvisst finns det ett samlarvärde. Som vanligt är det en fråga om tillgång och efterfrågan. Själv har jag en Sundstedt K1 och en K2 med korta knappar. Jag skulle väl betala ca 1500 SEK för en sådan klocka du har. Det kan vara så att någon eventuellt skulle betala mera, men jag vet inte. Kan ju nämna att jag höll på och samlade på flygplanur en gång i tiden. Det var bara sådana som suttit i Svenska flygplan. När jag hade som mest hade jag ca 55 klockor. Några var av samma sort men de flesta var olika. Jag sålde rubbet och köpte en båt i stället. Ibland ångrar jag att jag gjorde mig av med klockorna, men det är trevligt att vara på sjön också.

MVH/Peder
Peder Thorell
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26

Klockan i Sk 14

Inläggav Martin Hellberg » 13 mar 2008, 15:05

Hej!

En av de bilder som kommer upp då man går in på SFF´s sida visar instrumenteringen i Sk 14. Är det en K3-klocka man ser där? Man ser inga fästskruvar fast de kan ju vara dolda av det som ser ut som nån slags vadering av panelen. Den har dessutom två vred/knappar och K2 har väl tre.

Martin Hellberg, Backamo.
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Inläggav Peder Thorell » 13 mar 2008, 19:12

Hej!

Den klocka du ser i Sk 14, med två knappar och inga skruvar är en Sundstedt K1.
K3 och K2 skiljer sig från varandra endast genom monteringsmetoden i instrumentpanelen. K3 med bygel på baksidan och K2 med fyra skruvar framifrån.
K1 har bara två knappar och fästs med bygel på baksidan. Denna klocka fanns också med namnet Smith och hade då bla röda siffror.

MVH / Peder Thorell
Peder Thorell
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst