Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsminne

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsminne

Inläggav Lars Sundin » 30 maj 2008, 06:39

Den 30 maj 1958, i dag för 50 år sedan, inträffade en kraftig explosion i SAS motorverkstad på Bromma flygplats varvid 5 personer dödades, och 24 skadades, varav några allvarligt. Thor J Hafstad, då anställd på SAS, blev ögonvittne till händelsen och har i ett brev till Michael Sanz skildrat upplevelsen som en komplettering av de uppgifter om olyckan Sanz ger i sin bok om Bromma.

Thor har nu till 50-årsdagen av olyckan bett mig presentera sin skildring på forumet.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav familj » 10 jun 2015, 20:40

Hej

Jag skulle vilja veta namnen på dom som omkom i denna olycka. Det har sagts att min morfar omkom Sten Nilsson.
Sen har andra sagt att det inte var så, så jag skulle vilja veta sanningen om min morfar Sten.
Jag skulle bli väldigt tacksam för svar för det har funnits i mitt huvud vad som hände.

Mvh
Susanne Karlsson
familj
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jun 2015, 11:34

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 jun 2015, 20:57

Till Lars.S::

Not Found [CFN #0005] på länken.

(kan ju bero på tiden, 6-7 år sen)...inlägget från 2008.
Bengt Ekbladh
 

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 10 jun 2015, 21:54

Länken till berättelsen är lagd på en extern URL-adress som SFF inte har någon kontroll över. Kanske Thor kan lägga in den som bilaga eller skicka över den så vi kan hjälpa till att få in den igen.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Lars Sundin » 11 jun 2015, 00:46

Skrivet i viss hast.

Jag kan tyvärr inte återfinna den Word-fil som jag en gång 2008 tydligen la ut på min webbsajt hos Ownit och som måste ha baserats på Thor Hafstads mail till mig.

Jag ser att jag senare, i juli 2009, också hade en hel del korrespondens om olyckan med Thor Hafstad (boende i Trondheim) som vid tiden för olyckan arbetade vid SAS på Bromma. Han var på väg från lunchen när han hörde smällen och han var då rätt nära den. Det har för honom en mycket stark upplevelse. Jag har inte nu haft tid att hitta de mail från honom där han med ord beskriver händelsen och olika detaljer. Han sände mig också då 2009 några tidningsklipp som jag dock hittat där bl a namnen på de dödade finns och jag har nyss lagt ut dem på:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... lycka1.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... lycka2.jpg

I DN-artikeln sägas att 3 personer dog men några svårt skadade avled och totalt dödades 5 personer (enligt Michael Sanz Brommabok).

Tyvärr har mina mail från tiden före mars 2009 försvunnit och det var väl där Thor beskrev händelsen.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Lars Sundin » 11 jun 2015, 09:07

Med mycket möda lyckades jag på min web-mail hitta det mail från april 2008 där Thor Hafstad ber mig lägga ut hans bifogade berättelse om olyckan på forumet. Det var i natt andra problem också (jag var trött....) men till syvende och sist gjorde jag ett pdf-dokument av berättelsen. Den finns nu på https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... gt50_2.pdf

Det förefaller som jag tagit bort berättelsen från min Ownit-sajt där dock många av i mina foruminlägg länkade dokument ligger kvar.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav familj » 11 jun 2015, 19:25

Hej,

Jag blev så glad och tacksamt att ni hjälpte mig att finna sanningen om min morfar.
Han är med på bilden, i mitten längst ner.
Min morfar gick bort den 8 juni 1958 så det måste varit för hans brännskador.
Jag har frågat min mamma så många gånger men hon blev alltid så ledsen.
Nu fick jag mitt svar att han inte tog sitt liv som andra sa.

Kramar från mig till er för att ni hjälpte mig.

Mvh
Susanne
familj
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jun 2015, 11:34

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav familj » 11 jun 2015, 20:00

Hej igen

Jag glömde bort att säga att jag hjälper min pappa för han är dement och min mamma har gått bort.
Han bor kvar i min mammas barndoms hem
Min morfar hade en lite bilverkstad i sitt garage. Jag mekar (lite)med min bil i min morfars garage.

Tack igen

Mvh
Susanne
familj
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jun 2015, 11:34

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Bengt Bergholm » 13 jun 2015, 11:54

Jag blir glad när jag ser att vår kunskap kan hjälpa människor att lösa för dom viktiga livsfrågor, härligt! :)

Dock undrar jag lite om själva händelsen, den hade gått mig förbi helt. Kan någon sammanfatta i ett par meningar vad det var som hände och varför?
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Lars Sundin » 14 jun 2015, 06:19

För att slippa göra en egen sammanfattning, med de fel och oklarheter som då smyger sig in, har jag istället på webben lagt ut två klipp från Michael Sanz Bromma-bok:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... n_1958.jpg

I SFF Kronologi finns en mycket kort text, som efter det att jag under några år rättade/uppdaterade Kronologin fick följande lydelse.

1958, 30 maj: Vid en explosionsolycka i SAS motorverkstad på Bromma dödas fem personer och 24 skadas, varav tre allvarligt.

Händelsen var inte omnämnd i original-versionen av "Flyget i Sverige under 1900-talet" som SFF publicerade vid millennieskiftet. Jag kan se hur min notis efter det första utkastet förändrades när jag fick tag i Sanz bok. Naturligtvis finns mer utförliga dokument om händelsen, säkert även mer på webben

Jo visst var det mycket tillfredsställande att kunna hjälpa en person utanför flygentusiasternas krets med något som gnagt under många år. Sådant fick jag då och då uppleva under arbetet med SFF kronologi och det kändes bra.

Jag hade under 2008 och 2009 kontakt med Thor Hafstad som hade en hel del att bidra med, se tidigare länkar i tråden (ögonvittnesskildring, DN-skanningar). Han kompletterar/rättar där vissa uppgifter i Sanz Brommabok, men mig veterligt har inte Sanz gett ut något senare rättelseblad till sin bok än det som verkar daterat 21 oktober 1998.

Jag minns hur jag hörde om olyckan i radions nyhetssändning 12.30.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Bengt Bergholm » 14 jun 2015, 10:59

Tack Lars! :)
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav TomL » 17 sep 2015, 13:28

Hej på er.

Jag vill dela med mig av dessa foton som tillhört min morfar som arbetate på SAS. Jag tror att han har tagit dem själv då han var flitig med att fotografera rent allmänt, men jag vet inte säkert. På baksidan av det ena fotot har han skrivit "Katastrofen på SAS 1958".
Bild
Bild
Bild
TomL
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 aug 2015, 22:10

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Josef » 20 feb 2019, 10:57

Hej!

Hittade denna tråd idag när jag letade efter information om en olycka min farfar var med om på SAS i Bromma 1958. Några av er bad om information om hur det hände - och det visar sig att Farfar (98) var med i källarrummet och skadades i huvudet när det small. Hans vän omkom den dagen, krossad av motorn som föll på bänken. Någon hade publicerat en ögonvittnerapport här i tråden, men den försvann. Kan man få den någonstans?

[ Post made via iPhone ] Bild
Josef
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 feb 2019, 23:38

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Lars Sundin » 21 feb 2019, 20:47

Apropå ögonvittnesrapport så kanske du syfter på Thor Hafstads text som han verkar ha sänt till Michael Sanz (jag har också fått den). Thor arbetade då hos SAS på Bromma medan han pluggade till ingenjör men hade också tankar på att bli trafikflygare. Torvald Andersson/Airtaco stöttade honom och Thor flög Klemm 35 på Skå hos Jesper Hydén. Så gifte han sig med en svenska och återvände till Norge och var aktiv i den lokala flygklubben i Trondheim samt blev lärare vid en teknisk högskola. Han avled i januari 2018.

Thors berättelse: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... gt50_2.pdf

Thor himself: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... afstad.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Explosionen i SAS motorverkstad - ett tragiskt 50-årsmin

Inläggav Josef » 22 feb 2019, 00:15

Tack för det snabba svaret, Lars, och tack till alla för foton och artiklar! Hittade Farfars namn bland de lätt skadade. Farfar var mek för SAS, och han berättar ofta hur det plötsligt small till och hans bästa arbetskamrat ”mosades” mellan motorn och arbetsbänken framför hans ögon (vilket ju täcker sig med Thors rapport), medan hansjälv träffades av något i huvudet och sedan vaknade till under ett bord. Farfar blev dock ”glad” när jag visade honom några foton idag och läste Thors mejl för honom, eftersom det fanns mycket han inte visste om olyckan då för tiden.

Det har nämnts att andra i forumet har sett andra bilder. Någon idé var man kan söka?

Hälsningar

Josef

[ Post made via iPhone ] Bild
Josef
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 feb 2019, 23:38


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst