Färgfråga, SILA:s Boeing F-17 Flygande fästningar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Färgfråga, SILA:s Boeing F-17 Flygande fästningar

Inläggav Jan Forsgren » 26 maj 2008, 09:12

Hej!

En enkel (?) färgfråga ang SILA:s Flygande fästningar:

Efter kriget lutades kamouflagefärgen av, och flygplanen flögs metallblanka. Registreringsbokstäver, bländskydd och titles var med största säkerhet svarta, men vilken färg hade den cheatline som fanns på t ex SE-BAN. Röd, blå? Uppgiften behövs för en kommande bok om dessa flygplan.

Jag har åtskilliga fotografier på dessa fästningar, men tyvärr inga färgbilder på de metallblanka flygplanen.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Färgfråna ABAs / SILAs Felix

Inläggav tommy clementzlor » 26 maj 2008, 17:32

Alltid roligt när detta flygplan dyker upp i Forumet. mitt hjärta klappar
extra då!! Cheatline oc örnen i nosen var som hos ABAs andra flygplan
blå. Olikheter förekom, sålunda hade SE-BAN ock SE-BAK örnen mycket längre fram än tex. SE-BAO. Noskonen/lastluckan kan ha varit målad i en
annan färg, ev. röd. En udda bild visar SE-BAO där akterpartiet har lutats av,
medan resten av planet har kvar sitt camouflage. En annan intressant detalj
är att vissa av planen hade en liten, extra frontruta. (s.k "dåligt väderruta")
Det är möjligt att denna modifiering hade gjorts hos SAAB efter besättningarnas önskemål.
Jag har aldrig sett SE-BAM metallblank, kanske hanns detta inte med. Den
haverrade ju redan i dec. 1945.
Vad man efterlyser är fler bilder av Felix. Visserligen finns en hel del
på SFFs bildarkiv. Tips emotses! Jag bedriver forskning om detta nästan
glömda flygplan, har någon i vårt avlånga land tips är jag idel öra!
tommy clementzlor
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33

Inläggav Jan Forsgren » 26 maj 2008, 17:58

Hej Tommy,

Stort tack! Ang SE-BAO:s udda kamouflage, så tror jag att detta var den enda av SILA:s fästningar som var målad på detta sätt. Min bok om dessa fästningar kommer f ö att behandla även de båda danska flygplanen. Manuskriptet går iväg till förlaget nu på torsdag, så förhoppningsvis kan den föreligga i tryck om några månader.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav Nils Mathisrud » 27 maj 2008, 09:51

Som du kanskje vet finnes det i SFFs arkiv meget gode tegninger av Felix' interiør. Jeg var der en tur sist vinter og fikk tatt kopier av disse.

Mvh
Nils
Nils Mathisrud
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:35
Ort: Sandvika, Norge

SILA:S Boeing B17

Inläggav Bengt Andersson » 22 jun 2008, 14:09

Hej Jan,

Ser med spänning fram mot din bok. Jag höll själv på och samla material för en modellartikel på 90 talet men fastnade på att jag inte hittade något riktig uppgift på hur mycket längre Felix blev etfer ombyggnad på SAAB. Det har sagt 0.6 m men kollar jag uppgifter i olika böcker mot vad Felix sägs var i Mach artikeln så verkar originalet vara längre !!
Det finns en hel del gamla artiklar om de första resorna till olika världsdelar.
Det skall även finnas en konvertingssats från Magna Models i 1/72 för ombyggnad till " Felix ".
Jag har säkert inget som du inte redan har så som sagt jag väntar med spänning på boken.
Bengt Andersson
Bengt Andersson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:08

Inläggav Jan Forsgren » 23 jun 2008, 09:57

Hej Bengt,

Det där med längden på F-17 visavi B-17 verkar vara lite problematiskt.

I SILA:s manual finns angivet att längden på F-17 var 21,5 meter. Längden på B-17 däremot anges t ex här (se länk) till 74 feet and 4 inches (i runda slängar 22,656 meter). Räknas längden på B-17 i detta fall kanske från yttersta spetsen av akterskyttens kulsprutor till dito i nosen?

http://www.warbirdalley.com/b17.htm

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav Lars Sundin » 23 jun 2008, 10:14

Inget nytt för Jan F men för andra som följer diskussionen kan den skanning ur MACH nr 27 jag gjorde för en herrans massa år sedan vara av intresse. Jag lade ut den rätt nyligen i samband med att sättet att ange vissa skrovmått diskuterades på forumet.

http://larssundin.ownit.nu/Felix_MACH27_s11.JPG
Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 23 jun 2008, 12:45

Jan Forsgren skrev:Hej Bengt,

Det där med längden på F-17 visavi B-17 verkar vara lite problematiskt.

I SILA:s manual finns angivet att längden på F-17 var 21,5 meter. Längden på B-17 däremot anges t ex här (se länk) till 74 feet and 4 inches (i runda slängar 22,656 meter). Räknas längden på B-17 i detta fall kanske från yttersta spetsen av akterskyttens kulsprutor till dito i nosen?

http://www.warbirdalley.com/b17.htm

M V H

Jan Forsgren


Jag gick in hos Aerofiles och är nog beredd att köpa idén att det handlar om närvaron/frånvaron av kulsprutor. Ibland stack de ut framåt, ibland fanns de inte alls där. Två längdsiffor jag såg var 74 fot 9 tum och 73 fot 10 tum.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Felix

Inläggav Bengt Andersson » 24 jun 2008, 23:29

Hej !
Kollar lite i min hög och IPMS Scala Vol 4 no 3-4 från 1980 innehöll en första artikel om Felix. Den skulle följas an en andra del med ritning och byggbeskrivning. Den har jag inte hittat.

Kollar jag måttet på nosen på Felix ritningen i Mach så ser det ut att stå 5.60.
Jag hittar två engelska ritningar som säger 16´-4.16´´ för samma mått vilket skulle bli 4.983.
Skillnad på nosen till Felix fördel med plus 0.6 m !!
Total längden är en annan fråga då några Felix hade aktre tornet inbyggt på olika sätt.
Bengt
Bengt Andersson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:08


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst