Bird's Eye över Hamlstad - Skrot 37:or

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bird's Eye över Hamlstad - Skrot 37:or

Inläggav Pontus W » 25 maj 2008, 14:06

Live Search Maps (Micro$oft) Har nyligen updaterat "Bird´s Eye" funktionen över Sverige.

Övnigsplatsen på fd F14 Halmstad nedan, 3 Viggar, mm.. :)


Klicka på länk nedan.

http://maps.live.com/default.aspx?v=2&c ... &encType=1
Pontus W
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 maj 2008, 14:22

Detta är alltså någorlunda nutid eller?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Pontus W » 25 maj 2008, 17:17

Bengt Ekbladh skrev:Detta är alltså någorlunda nutid eller?

Bengt


Ja det stämmer :)
Pontus W
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 maj 2008, 17:33

Men Halmstaiter, skaffa visum till fd. F14 o rapportera vissa serienr. o koder!

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Pontus W » 25 maj 2008, 19:11

Saab i Linköping är kanske hemligt, men här syns det ganska fint ;)
Två parkerade 39:or utanför en hangar.

http://maps.live.com/default.aspx?v=2&F ... &encType=1
Pontus W
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 maj 2008, 19:48

Du vet väl vad som hände då en tidn. (Expressen?) publ. Bilder på SAAB ovanifrån rätt nyligen?

Viggen som står , blir det öster om banan ser jag är kvar

Ser man någonstans NÄR ”klippet är klippt”

Förr fanns något man kallade ung. GRINI-lador (3 st. tror jag)

Namnet betyder?
Användningsområde?
Försvann när (ser inga nu)

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Erik » 25 maj 2008, 20:15

Bengt Ekbladh skrev:Förr fanns något man kallade ung. GRINI-lador (3 st. tror jag)

Namnet betyder?
Användningsområde?
Försvann när (ser inga nu)

Grini fangeleir var ett tyskt interneringsläger för politiska fångar (Polizeihäftlingslager Grini) utanför Oslo. Det byggdes strax före kriget för användande som just fängelse och är fortfarande i bruk, men idag heter det Ila fengsel, forvarings- og sikringsanstalt.

De norska Saab 91B-2 sattes ihop i någon av ladorna och FVM:s "J 21R" byggdes om i en av dem om jag minns rätt.

De försvann samtidigt som radarkullen, när man skulle öka avståndet mellan hinder och banan. Vet inte riktigt när det var men min gissning är 5-10 år sedan.

Bilder på Grini:
Bild
Bild
Bild
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 maj 2008, 20:34

>>De försvann samtidigt som radarkullen>>

Tack
Men visst var de 3 st:

Ung. var låg radarkullen ?

Vore fint med en /flera bilder på ladorna
Gärna mer historik om ladorna
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Pontus W » 25 maj 2008, 21:30

Bengt Ekbladh skrev:Du vet väl vad som hände då en tidn. (Expressen?) publ. Bilder på SAAB ovanifrån rätt nyligen?
Bengt


Inte innan, jag läste precis om fallet. Eniro.se har tydligen tagit bort sina bilder av vissa skyddsobjekt, men det blir nog svårare att "strida" mot microsoft eller vilka som ansvarar för dessa satellitbilder.

/Pontus
Pontus W
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Inläggav Bengt Bergholm » 26 maj 2008, 06:53

Ja, Grini-ladorna var 3 till antalet. Radarkullen låg framför hus 195 om jag inte bedrar mig alldeles. Jag vet i alla fall att vi som jobbade där gick ut och klättrade upp på den för att bevittna jag tror det var första flygningen med 39B. Grini huserade tillverkning av flygplan under den epok som Saab hade som mest att göra. Vad jag hört talas om så har 35:or slutmonterats där och även en del MFI15/17 tillkommit där. Rätta mig ni som vet bättre.

http://maps.live.com/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCP&cp=tr0sw4j95h7j&style=o&lvl=1&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&scene=18330325&phx=0&phy=0&phscl=1&encType=1
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Inläggav Björn Ek » 29 maj 2008, 19:10

Hej,

Griniladorna försvann tillsammans med radarkullen under 2002 för att öka hinderfriheten kring banan på SAAB fältet. Syftet var att kunna locka till sig mer reguljär och charter trafik genom att möjliggöra start och landning med större maskiner än vad som tidigare tillåtits. Av detta blev det dock inte så mycket. Under 80-talet användes Griniladorna rätt så frekvent, bl.a. så utfördes alla så kallade blixturladdningsprov på provflygplanet 39-1 i en av ladorna. I ladorna fanns också en massa gammal unik utrustning som man givetvis synade lite då och då. Bl.a. minns jag en ombyggd X-tank till 37:an som fått ett kantigt utseende och som tydligen använts för någon slags kamerainstallation.
Hälsningar
//EK
Användarvisningsbild
Björn Ek
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Radarkulle ?

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 maj 2008, 19:38

Intressanta uppgifter om Grini

<< ombyggd X-tank till 37:an som fått ett kantigt utseende och som tydligen använts för någon slags kamerainstallation.<<
Vore roligt att se.

Men till Radarkullen:

I Correns löpsedel 2008-05-27:om Gripen Demo står:

>>I vanlig ordning stod det massor av folk på den sk. Radarkullen <<!!

Ny kulle?
Flyttad kulle?
Mindre kulle?

Detta var alltså en kulle-fråga !
mvh
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Göran Hansson » 30 maj 2008, 17:58

Innan SAAB tar bort en massa historiska byggnader för att få hinderfrihet för större maskiner så borde dom öka PCN värdet på plattan.

Vi skulle skicka ditt en MD i höstas men vi fick ändra det till 2st Q400
(innan dom blev groundade). för att plattan inte klarar en MD eller 737

Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Radarkullen Saab?

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 maj 2008, 18:33

Hur är det :
Radar-kullen bort 2002?
Eller folk som stå på den 2008-05-27

Annan / ny kulle?
Eller en Fågel Fenix kulle?

Vore kulll å vete.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Erik » 30 maj 2008, 19:04

Göran Hansson skrev:Innan SAAB tar bort en massa historiska byggnader för att få hinderfrihet för större maskiner så borde dom öka PCN värdet på plattan.

Vi skulle skicka ditt en MD i höstas men vi fick ändra det till 2st Q400
(innan dom blev groundade). för att plattan inte klarar en MD eller 737

Göran

Men jag läste någonstans att man tänkte starta chartertrafik med 737 till hösten.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst