Vilket tyskt ess under Andra världskriget?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vilket tyskt ess under Andra världskriget?

Inläggav Seve Ungermark » 18 maj 2008, 14:07

Fick en fråga som varken mina böcker eller googlande kunnat besvara. Men här finns nog någon som vet.

Ett tyskt jaktflygaress fick förflyttning till ostfronten men omkom inte i strid utan under en simpel förlyttning till Berlin. Hans He-111 fick motorstopp först på ena och sedan på andra motorn... Svaret är inte Kurt Bühlingen som visserligen fick motorstopp i öster, men överlevde och sedan satt i sovjetisk fångenskap till 1950.

Seve - tack på förhand för assitans
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Inläggav Fredric Lagerquist » 18 maj 2008, 15:59

Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 18 maj 2008, 16:37

Jag har för mig att jag läst i en bok att Werner Mölders vid en flygning mot Berlin (skulle vara med på Udets begravning) flög på en skorsten.

Googling ger lätt flygplantyp och plats (jag ser att Fredric redan varit där).

Lars S, som ännu inte öppnat någon bok i saken eller googlat på Mölders och Schornstein. Sedan kan ju böcker ha fel; den bok jag tänker på är från 60-talet

P S När jag nu öppnat böcker och googlat lutar jag åt att en kollision med en skorsten (fabriksskorsten) var en lögn som spreds av den tyska försvarsmakten (en annan mer känd lögn var ju uppgiften om hur Udet dog). Andra skildringar talar om motorproblem, först den ena, sedan den andra motorn samt uselt väder. Det senare kan ju indirekt ha orsakat motorproblemen. Det gäller väl att hitta den mest sanna skildringen. Mölders flög som passagerare på platsen bredvid piloten. http://www.elknet.pl/acestory/molders/molders.htm tror jag är en rätt säker källa som stämmer med vad Seve uppger.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bara ett enda stort tack

Inläggav Seve Ungermark » 19 maj 2008, 12:27

Fredric Lagerquist skrev:Werner Mölders?

http://en.wikipedia.org/wiki/Werner_M%C3%B6lders


Ja, genau! Tack både Fredric och Lars.

Seve
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Inläggav Lars Sundin » 19 maj 2008, 12:49

Om detta haveri finns det i Tyskland tydligen en del "tjafs" som en del av den diskussion som fortfarande finns kring den kristet troende Werner Mölders och hans relation till den nazistiska ideologin.

Lars S, trägen googlare
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst