35C krash över Roxen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35C krash över Roxen

Inläggav Stig Lindgren » 30 jul 2011, 20:36

Finns det någon som har info om den olycka med en 35C som inträffade i början av 60-talet, möjligen vintern -62 strax efter start från SAAB där båda hoppade på relativt låg höjd över Roxen. Enligt uppgift kanske 800 m. Passageraren var civilanställd på Malmen och landade oskadad innanför åmynningen vid Stångån trots att han inte bar full utrustning, bl.a lyckades han behålla lågskorna på sig vid uthoppet. Enligt passageraren lär det vara den första utskjutningen med raketstol i 35C. Rätt eller fel? Har inte funnit någon haverirapport om händelsen men den lär ha publicerats i Aftonbladet med foton.
Stig Lindgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:51

Re: 35C krash över Roxen

Inläggav Erik » 30 jul 2011, 21:20

Enligt Widfeldts bok var datumet 1963-01-07 och flygplansindividen 35814. Orsak tydligen motorstörning + stall. Flygförare var Lt L-E Jetzén (Fc) och passagerare ing Hans Pettersson (Fc). Tydligen var det första lyckade utskjutningen med katapultstol från 35. Vid två tidigare försök fälldes aldrig huven pga att stiften som skulle lyfta den var för korta. I ett av dessa fall lyckades dock föraren hoppa ändå. Så det var första lyckade utskjutningen, men andra gången någon räddade sig med fallskärm från 35.

Vid den här tiden var det fortfarande katapultstolar med förarburna fallskärmar. Raketstolar kom senare. Flygutrustningen vid den här tidpunkten innebar lågskor även för den som var rätt klädd, så så länge hjälm och flytväst bars borde inte överlevnadsmöjligheterna påverkas allt för mycket.
Erik
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: 35C krash över Roxen

Inläggav Stig Lindgren » 31 jul 2011, 11:37

Erik, Tack för upplysningen. Allt verkar stämma. Hans Pettersson heter numera Ekberg och bor granne med mig så det var trevligt att kunna vidarebefordra ditt svar till honom. Jag fick haverirapporten idag och enligt den berodde haveriet på en överhettning av fläkhjulet till kabinluftsystemet. Fläkthjulet deformerades och trasades sönder vilket orsakade att en roderlina till vänster vingroder klipptes av och gjorde fpl manöverodugligt.
Stig Lindgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:51


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster