Flygfält och annat....

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygfält och annat....

Inläggav Stig Kjellman » 14 maj 2008, 08:49

Bild
Bunkertours behandlar en del flygfält och annt militärt. Bilden ovan visar en bild från ett flygfält som ofta förekommer i en viss skribents inlägg......

http://www.bunkertours.se/
Användarvisningsbild
Stig Kjellman
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Inläggav Lars Sundin » 14 maj 2008, 09:42

Hej Stig!

Jo, denna bunker brukar komma med på bilder jag tar på Vängsö, t ex under segelflyg-DM 2005 när "Volvo-Pawnee" SE-EPB är på väg att landa:

Bild

Vi kan även se bunkern bakom en av Sveriges största segelflygare på http://larssundin.ownit.nu/050711_D-KWST_ASH26E_Sakari_Havbrandt.jpg med sitt självstartande segelflygplan.

Vidare finns det bilder av bunkern på SFF Minnesmärkeslista, Mikael Olrog var där och plåtade för ett par år sedan.

Jag har inte varit inne i bunkern, inte heller sett de andra lämningarna kring fältet. I boken "En gnutta flax" kan man läsa litet om Vängsö under beredskapen med får, spanska ryttare, mineringar och luftbevakningstorn.

Hemvärnet lär ha inventerat försvarsanläggningarna.

En Lars Hansson har sajten ser jag och jag antar att det är den Lars Hansson som ibland kallades "Lars H den yngre" för att inte förväxlas med den "Lars Hansson den äldre", f d kustartilleriofficer, som hade ansvar för försvaret av Tunabergshalvön en gång. Båda är engagerade i Femörefortet-bevarandet samt har tillsammans skrivit boken om ERSTA-projektet.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 14 maj 2008, 10:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 maj 2008, 09:47

Hej!
Intressanta bilder från F9:os Båda bergshangarer

Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst