Svensk MiG-29

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Svensk MiG-29

Inläggav Christian S » 12 maj 2008, 21:16

Jag läste i en svensk flygtidning någon gång under sent 80-tal, möjligtvis tidigt 90-tal om spekulationer kring om FM skulle få Gripen eller inte. Man spekulerade i olika flygplanstyper och där fanns ett fotomontage på en MiG-29 i kamouflage á la AJS 37 Viggen - svart nos, spräckligt färgmönster med flottiljsiffran "10" jämte "Tre Kronor" framför luftintagen.

Någon som tror sig veta eller känner igen bilden på den "svenska" MiG-29?

Jag måste medge att det såg onekligen häftigt ut.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 maj 2008, 21:30

Har ett svagt minne av det.
Vilken ”blaska?”

Å andra sidan har väl tex. F-4 Phantom ”förekommit” i SWAF kamouflage, samt andra.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Christian S » 12 maj 2008, 23:40

Det är just det jag inte kommer ihåg. Kan det ha varit Flygrevyn eller Mach?
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Lars Sundin » 13 maj 2008, 05:12

Christian S skrev:Det är just det jag inte kommer ihåg. Kan det ha varit Flygrevyn eller Mach?


Tidskriften MACH hade ju ett litet provokativt omslag på sitt första nummer. Inte av MiG 29 utan av en svenskmärkt F 16:

Bild
(Detta första nummer från andra kvartalet 1980 är köpt antikvariskt (tidningen kom med fyra nummer årligen), det tog några år (!) innan jag upptäckte att här var äntligen en snärtigt och samtidigt kunnigt skriven svensk flygtidning och började prenumerera. Tidningens historia borde skildras. Mycket läsvärt finns kvar på webben men jag tror den närmast kan ses som avsomnad.)

Se även http://www.mach-flyg.com/utg80/80jas.html med en JAS-historieskildring ur MACH's perspektiv. En text skriven för 5 år sedan och med den välformulerade titeln DyrGripen som blev beGripen.

"JAS" (utan siffra och något fabeldjur efter) var ett etablerat ord inte bara hos flygfolk utan även bland en bildad allmänhet innan Saab och annan svensk industri fick uppdraget att fylla det med konkret innehåll.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christian S » 13 maj 2008, 09:25

Intressant men 1980 var jag ett år och knappast läskunnig eller så jättemedveten om omvärlden ;)


Vi får gå fram ca. 10 år.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Re: Svensk MiG-29

Inläggav Tony Damberg » 29 jun 2008, 22:16

Christian S skrev:Man spekulerade i olika flygplanstyper och där fanns ett fotomontage på en MiG-29 i kamouflage á la AJS 37 Viggen - svart nos, spräckligt färgmönster med flottiljsiffran "10" jämte "Tre Kronor" framför luftintagen.

Någon som tror sig veta eller känner igen bilden på den "svenska" MiG-29?


Hej Christian!
Bilden som Du förmodligen tänker på är från en artikel i MACH 50, från hösten 1992, där man kan läsa om det "Skånska Flygvapnet?" på sidan 21. På bilden kan man se en "Svensk" MiG-29 Fulcrum, fast i skala 1:72. I artikeln kan man läsa ett kåseri om hur Skåne, i smyg, anskaffat kanske ett trettiotal MiG-29 Fulcrum och de har målats i Viggens kamouflage för att inte övriga Sverige, och ÖB, skall ana oråd. Kanske funderade de, Skåningarna, då på att invadera övriga Sverige med sina Drakar och MiG-29:or? :D

MiG-29:an har fenkod 28 och F10 Flottiljvapen på fenans övre kant. Strax bakom nosen sitter siffran 10 och Flygvapnets Kronmärke placerat.

En ganska läcker modell... med andra ord...

Jag vet inte om det är tillåtet att lägga ut bilden här på forumet... :roll: men om Du vill kan jag scanna av bilden och skicka den till Dig!

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Senast redigerad av Tony Damberg 02 jul 2008, 06:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Inläggav Mikael Fredriksson » 01 jul 2008, 20:55

Jag tar också gärne emot en scannad bild på MiG:en. :P Tack!
Mikael Fredriksson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
Ort: Falun

Inläggav Tony Damberg » 02 jul 2008, 06:36

Mikael Fredriksson skrev:Jag tar också gärne emot en scannad bild på MiG:en. :P Tack!


Jag skickar bilden idag med e-post. Hoppas Du gillar den!

Ha en skön sommar Mikael!

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Inläggav Mikael Fredriksson » 02 jul 2008, 07:22

Ett stort tack för bilden!
Mikael Fredriksson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
Ort: Falun

Inläggav Christian S » 02 jul 2008, 12:40

Skicka även till mig. Jag finns även på MSN om du vill nå mig där.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Tony Damberg » 02 jul 2008, 17:13

Christian S skrev:Skicka även till mig. Jag finns även på MSN om du vill nå mig där.


Hej Christian
jag har skickat den till Dig också, kolla e-posten. Om den inte kommit fram, mejla mig så skall jag skicka den på nytt

med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Re: Svensk MiG-29

Inläggav Jan Holmqvist » 03 jul 2008, 13:33

Tony Damberg skrev:...men om Du vill kan jag scanna av bilden och skicka den till Dig!

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg


Hej Tony!

Helt i mitt intresse!
Skulle jag också kunna få en bild ? :-)

mvh, Jan Holmqvist
Quintus 72 - SFF Blekinge
Användarvisningsbild
Jan Holmqvist
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst