J 11 som lekplats i Norrköping?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Mats Averkvist » 12 jan 2014, 18:34

Enligt dokument som jag har hittat på Norrköpings Stadsarkiv så hade skolan 3 st flygplan och 4 st flygmotorer. 2 st J 8 som förmodligen kom från F 8, varav den ena med nr. 233. Jag har inte hittat några uppgifter om Hansan, men den kom nog inte förrän 1947-48. F 2 började att kassera ett antal S 5 Hansa redan 1945-46 så vilken kan ha blivit kvar så sent som 1947-48?
Skolan blir erbjuden ett flygplan från F 13 den 7 mars 1947, men avböjer detta pga att man inte har någon hangar att husera den i. J 8 nr. 265 blev kasserad 470317 så det stämmer bra! Det är då troligt att den blir placerad på Oxtorget i stället vilket stämmer bra med nedanstående bild. Med lite god vilja så har denna J 8 nr. 66 på fenan!
Flygmotorerna var 1st. Bristol Jupiter VI nr. 6355 enligt dok. 16 aug. 1944. Man har också en Fiat A 74 nr. 1464 och en Sh 14A. De sistnämda blev levererade från CVM. i mars 1946. Det finns också noterat att man mottagit en propeller med nr. 3182 från CVM i mars 1946.

Där har du lite nummer att bita i Bengt! ;o)

Enligt ett förslag till stadfullmäktige 45:1949 den 13 feb 1949 så bör Oxtorget städas upp.
Bilagor
J8 Oxtorget.jpg
J8 Oxtorget.jpg (71.66 KiB) Visad 15024 gånger
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 jan 2014, 19:19

Tack Mats.
Du skrev:.
>>Det är då troligt att den blir placerad på Oxtorget i stället vilket stämmer bra med nedanstående bild.>>

Då jag inte visste vad Oxtorget, i Norrköping var sökte jag och fick detta svar som ger vissa svar

http://historyinfogroup.wordpress.com/b ... dens-torg/
>>Oxtorget/skrammelplatsen
 Det bedrevs även särskild vinterparklek, från slutet av 1940-talet och framåt, där bland annat fritidsförvaltningens gubbar spolade isar och gjorde i ordning kälkbackar. En alldeles speciell lekplats var skrammelplatsen, anlagd år 1947 vid Oxtorget ovanför Norr Tull som en bygglekplats, den första i sitt slag i landet. Från början bara avsedd för pojkar i åldrarna 7-14, men efter protester fick även flickor vara med.Här var det fritt fram för fantasin och här fanns det gott om lek-rekvisita.Här finns ett stort område ute i det fria, där det finns bilar, flygmaskiner, motorer, plankor, papp och spik, målarfärg, tegel och murbruk. Och där får man göra precis vad man vill.En plats där man får spika och hamra, måla och kladda, meka med motorer och kika efter hur ett flygplan ser ut inuti”, skrev en av lokaltidningarna.Albertina Skrammelplatsen lades sedan ned 1951.>>

Kan man när platsen lades ner, samlat kvarvarande plan till Norrköpings stads skolor för yrkesutbildning ?
Numren Mats delger var intressanta , kommer att kollas!
Finns fler minnen/bilder från Norrköpings skolor eller Oxberget?

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Mats Averkvist » 12 jan 2014, 19:52

Oxtorget är alltså det som tidningsartikeln handlar om längre upp i tråden... ;-)
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 jan 2014, 21:42

Bristol Jupiter VI nr. 6355 satt i S 6A , 352 ,1939-01-20 när planet gör en ”genom sjunkning”.
Men det säger inte mycket vad som hände senare med motorn och planen/planet :
Skall kolla vidare men behöver Help:::Leif F har säkert mer info?''

Frågan är alltså , vilka plan har funnits vid Norrköpings stads skolor för yrkesutbildning samt ett tag på Oxtorget.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Mats Averkvist » 12 jan 2014, 22:41

Mats Averkvist skrev: Som kuriosum kan nämnas att en propeller från en av dessa maskiner satt oppsatt på en vägg innanför skolentrén i slutet på 70-talet. Den är bevarad.


Den Gladiator-propeller som jag nämde tidigare har förresten följande märkning:
NR. 3151 (Propellernummer)
D. 3048
ST. 3280
FPL . TYP . J 8 (Flygplantyp)
M . TYP . MY. S2 (Motortyp Bristol Mercury S2)
C.V.M 9.10.41 (Tillverkad av CVM, 9 Oktober 1941)
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 jan 2014, 21:55

Hej.
Mats skrev:: Man har också en Fiat A 74 nr. 1464,,,(,samt..Där har du lite nummer att bita i Bengt! ;o)
Hittade detta:
1942-05-17 J 11 2570, med motor 1464 , inträffar ett totalhaveri vid Bonarp
(Går inte här in på detta haveri närmare, utom att det var ett totalhaveri med Dyrsson.... kostnad 165000:- )
Märkning då F9-33.
(Inte att förväxlas med ett känt foto av F9-33...? för det var väl en J 22 F9 -33?)

Nåväl 1942-05-17 var ett totalhaveri
Sen kommer vi ju till::
Användes: Fiat A 74 nr. 1464 därefter?

NÄR hamnade motorn vid Norrköpings stads skolor för yrkesutbildning eller på Oxtorget.
Efter så många år!
Bengt Ekbladh
 

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 jan 2014, 22:42

Just J 8, 265 var sedan 1943-10-19 utlånad från F8 till F13 (då F13:s 2:a plan, 1:a var P1 ,815)

1946-02-19 var sista flygningen, då 793,45 flygtimmar, kassering 1947-03-17
Planet, 265 verkar varit märkt 8-66 stor tid......dock uppger Mikael Forslund i Glosterflygplan i Svensk tjänst (sid 132) att det kunde ha varit F13-22.....med ?? efter.... lite osäkert alltså...
Finns bekräftelse …?

Med lite god vilja så har denna J 8 nr. 66 på fenan! Var det så ….eller fanns F13-22?
Bengt Ekbladh
 

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Mats Averkvist » 15 jan 2014, 09:58

Den levererades från F8 märkt 8+66, det finns det bild av. Det är troligt att den märktes om till 13+66 i samband med övergång till m/44. Att den skall ha varit märkt 13+22 finns det ingen bekräftelse på vad jag vet. Jag har för mig att det är en uppgift som Lennart Andersson hittade på något dokument i samband med boken "Propellerepoken"... han och jag har diskuterat detta tidigare....
Innan m/44 fanns det en J 22 som var märkt 13+66. När så dessa fick bokstavskoder så behöll man antagligen 66 och endast bytte flottiljsiffra på 265. Man räknade nog inte med att den skulle vara kvar på F 13 särskilt länge. J 8:an räknades ju inte som ett jaktplan då, utan mer som ett övningsflygplan och hade sifferkod likt skolflygplanen.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 jan 2014, 20:04

Ja, F13+22 tog jag från Lennart Anderssons "Propellerepoken" efterföljt av en Asterix, ser inte nu vad han menar, troligen typ ”nämnt eller något sånt.
Vore förträffligt om Lennart Andersson ville visa var han såg denna kod !

””Innan m/44 fanns det en J 22 som var märkt F13+66.””
Enligt Kontakt 36 hade
22165 märkningen F13+65 och
22167 märkningen F13+67
22169 märkningen F13+69

Även 22166 och 22168 fanns vid F13
Kan man anta någon kandidat till F13+66 ?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Lennart A » 16 jan 2014, 17:36

Bengt Ekbladh skrev:Ja, F13+22 tog jag från Lennart Anderssons "Propellerepoken" efterföljt av en Asterix, ser inte nu vad han menar, troligen typ ”nämnt eller något sånt.
Vore förträffligt om Lennart Andersson ville visa var han såg denna kod !


Det vete sjutton var han fått F13-22 ifrån, det har han nog glömt. :D

Hur som helst. J 8:orna var ju på F 13 endast som lån och då var det ju oftast så, utom i vissa fall, att flygplanet behöll sin originalmärkning tills det skulle lämnas tillbaka. Just 265 överlämnades efter lånetiden till uppbörd på F 13 före december 1946 och borde då ha märkts om. Av mig noterad märkning:
8-66 minst till juli 1944
?-66 minst november 1944-januari 1945
?-22 april 1945, men här vet jag inte om det rör sig om en J 8 som tillhörde F 13, även om den fanns där (tillfälligt?). Hittar dock ingen annan flottilj med J 8 där numret passar och för övrigt fanns väl vid denna tid inga J 8 kvar utöver den på F 13 och fyra stycken på F 1. Källa: sannolikt någon flygdagbok.
Asterisken betyder för övrigt "obekräftad uppgift".

Lennart
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 jan 2014, 21:00

En" Tacker" Lennart
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: J 11 som lekplats i Norrköping?

Inläggav Jan Nilsson » 21 apr 2014, 13:50

Bild
Såg denna i Frakfurt. :D
Jan Nilsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 apr 2013, 17:11

Föregående

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst