Bärgning av J26 26030

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bärgning av J26 26030

Inläggav Wreckfinder » 11 maj 2008, 23:21

Hej!
Finns det någon på detta forum som har möjlighet/resurser/inflytande att hjälpa till med bärgning av mustangvraket som lokaliserades i Stockholms skärgård sommaren 2003. Jag har under flera års tid försökt men inte "hittat rätt". Marinen skulle enkelt kunna göra detta jobb men vem kan få en beslutsfattare att bifalla detta projekt? Djupet är 46m och bottentiden för en dykare är kort. Vrakdelarna är inmätta väl med hjälp av differentiell GPS och uppsträckt kabel från robotkamera. Goda förutsättningar finns alltså. Hoppas ni finns....

Vänliga hälsningar
Hans Erik Danielsson
Wreckfinder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2008, 23:24

Inläggav eralehm » 12 maj 2008, 10:38

Är det värt besväret, frågar jag mig? Planet torde väl vara totalt sönderslaget.

Hälsningar,

/Leif Hellström
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Inläggav Wreckfinder » 12 maj 2008, 13:11

Hej!
Visst är maskinen rejält sönderslagen men det finns mycket delar att ta vara på för pågående och framtida renoveringar här i Sverige. Från motorn kan mycket värdefulla delar tas till renoveringen av 26025 tex.

Hälsningar
Hans Erik
Wreckfinder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2008, 23:24

Inläggav Håkan A » 12 maj 2008, 20:46

I dagens ekonomiskt ansträngda FM så är det nog svårt att få marinen att tuffa dit med en lämplig dykbåt med tillhörande besättning och utrustning för bärgning. Chansen är nog större om man provar med flygintresserade sportdykare som kan tänka sig att ställ upp för den goda saken skull.
Håkan A
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 apr 2008, 21:49
Ort: Norrland

Inläggav Klas Andersson » 12 maj 2008, 22:26

Hej ! Ja jag är väl tillräckligt galen för att ge mej på något sådant !
Har lämplig båt ,mm, men tyvärr så är avståndet för långt för mej !
det är ju inte bara att ge sig ut och dyka ! först måste man ha en lämplig båt i området ,MED kran på !!! sedan behövs det flera dykare eftersom man helt riktigt inte kan jobba på det djupet någon längre stund .

när sedan allt praktiskt är fixat så återstår det svåraste ! enligt min erfarenhet !! Vädret !! blåser det som fan i flera veckor !
så kan det hela bli uppskjutet på obestämd tid !!

Alltså måste det vara någon i Stockholmstrakten med flexibel arbetstid !
och som har möjlighet att dyka med kort varsel !!

Föreslår du kontaktar killen som länken nedan leder till !
Det är han som hittade och bärgade "Champangevraket för några år sedan ! Jag har träffat honnom och tror han kan vara rätt kille att fråga ?
Kan vara värt ett försök iallafall

Mvh Klas

http://www.centic.biz/dykeri.html
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inläggav Klas Andersson » 12 maj 2008, 22:48

Här är en länk till !! gå in på den här sidan och kolla länken "Sub i media"
Om jag inte tar helt fel så är en av personerna i det flygbärgningsprojektet en känd DC3 ägare i stockholmstrakten ??

Kan vara värt kolla om det finns intresse hos det gänget ?

Mvh Klas

http://www.sub.x.se/
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inte omöjligt.

Inläggav Fredrik Astlid » 13 maj 2008, 09:43

Den ligger inte så hiskeligt djupt och dyker man med heliumblandningar och flera andningsgaser så blir bottentiden rätt hyffsad.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Inläggav Håkan A » 13 maj 2008, 20:21

Jo nog blir bottentiden bra, det blir det med luft också, det är decompressionen som bekymrar mig. Hur långt ut från land ligger vraket?
Håkan A
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 apr 2008, 21:49
Ort: Norrland

Inläggav Wreckfinder » 13 maj 2008, 21:11

Vraket ligger ca 5min båtresa från Dalarö brygga med en hyfsat snabb pulpet eller liknande. Bottnen verkar vara hård lera med mycket lite växter. Delarna verkar knappast ha sjunkit ned alls. Motorn ligger upp och ned med endast ventilkåporna nedtryckta i leran. Övriga skrovsektioner ser ut att ligga löst.

Hälsningar
Hans Erik
Wreckfinder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 mar 2008, 23:24


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst