Fina bilder från flygutställningen i Lindarängen 1936

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fina bilder från flygutställningen i Lindarängen 1936

Inläggav Mikael Olrog » 08 maj 2011, 07:16

På följande länk finns det ett antal fina bilder från flyguställningen i Lindarängen från 1936

http://www.flightglobal.com/imagearchive/Image.aspx?GalleryName=Photo%20Archive/1930s%20Civil&Image=FA_12710s

Stega framåt med pilen!
/Micke
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Fina bilder från flygutställningen i Lindarängen 1936

Inläggav tommy clementzlor » 10 maj 2011, 20:36

Hej Mikael och tack för den intressanta tråden med bilder från ILIS på Lindarängen
i maj 1936. Utställnungen höll på i två veckor. Tidpunkten lär ju ha sammanfallit
med Brommas invigning. Ett intressant spörsmål är hur ett så pass stort
flygplan som Ju86 kunde transporteras dit. Det lär väl ha bogserats
med avtagna vingar genom stan. Visserligen hade det hänt att ABA:s Junkers W33 en gång landat på Ladugårdsgärde,
men Ju86:an var säkert för stor. Hade den landat på Bromma, som då knappast varit invigt,
eller kommit till Stockholm på annat sätt? Kanske sjövägen? Jag hade hela tiden trott att utställningen var förlagd till hangaren på Lindarängen,men så var det inte! Man använde en monteringsbar utställningshall som
efter att ha använts i två veckor monterades ner och åter sattes upp som idrottshall
i Ängelholm. Där har den tjänat i drygt 70 år, men nu ersatts av ett nybygge. Dess framtid ser
därför lite oviss ut. Den fick i folkmun namnet "tyskhallen", säkerligen beroende på att det var
tyskarna som dominerade utställningen. Men det var ju också i Tyskland som den
snabbaste utvecklingen skedde.
Någon som har intressant information i ämnet?
Tommy Clementzlor
tommy clementzlor
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33

Re: Fina bilder från flygutställningen i Lindarängen 1936

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 maj 2011, 21:33

ILIS 36 öppnades av kungen fredagen 15 maj 1936

Alla besökare som kom per flyg fick en present.
Svensk Luftlots, en motsvarighet till sjöfartens kända handbok.

Engelska titeln var.
Swedish Air Pilot och innehöll fullständiga upplysningar om "allt som gäller Svenskt flyg".

Utställningen omfattade 9 olika klasser
(är någon intresserad kan jag räkna upp dem ).

!:a gången kungen varit i ett flygplan var när han gick ombord i Ju 86:an

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Fina bilder från flygutställningen i Lindarängen 1936

Inläggav tommy clementzlor » 20 feb 2012, 18:29

Frågan hur Ju86:an kom till ILIS har inte lämnat mig någon ro. Jag tittade idag på mikrofilm av DN för att se om något
fanns, och det gjorde det i högsta grad. Det kan ju vara intressant att veta hur maskinerna kom dit. Man tycks ha beviljat
ett par dispenser att landa på det ännu ej helt färdiga Brommafältet. Ett polskt bombplan av typ PZL 23 landade på Bromma lördagen den 9 maj för att sedan monteras ned och nattetid med lastbil och poliseskort köras ut till ILIS. Samma dag anlände ett polskt sportflygplan, troligen av typ RWD 13 (?) till Bromma från Gdynia. Paret ombord passade på att gifta sig under flygningen. Man hade planeratt att låta planet landa på Barkarby. Med pga transportproblem blev det Bromma. Därmed var det slut med dispenser att landa innan Brommas öppnande.
Junkersverkens Ju86, D-AHYP, "Schneekoppe" lyckades emellertid. Dess närvaro på ILIS var mycket emotsedd! Man hade startat från Dessau i dåligt väder. Man fick hjälp att med pejlingar ta sig till Bulltofta. Där landade man kl. 1215. Efter start kl. 1430 fortsatte man mot Barkarby! Kapten Wilhelm Zimmermann berättade att när han såg " åkern", vilket uttryck han ursäktade, beslöt han att chansa på Bromma. På Bromma stod kapten Flormann (trol Bertil Flormann, flygplatschef) och viftade med en flagga, vilket Zimmermann tolkade som ett OK. Man landade kl.18. Rubriken lyder: "Ju86 rusade genom molnen mot solen i söder. Ännu ett flygtekniskt mästerverk anlände på söndaget till ILIS" Med sig hade han sin lille son, radiotelegrafisten Rudolf Bachmann och Junkersverkens expert, August Dresel. Dresel satte snabbt igång sina mannar att montera ner flygplanet, för att på natten efter lastbil dra det ut till ILIS. "Schneekoppe" var det ojämförligt största planet på ILIS. " Den räknades som det stora slagnumret. Med plats för 12 personer kan den göra 340 km/t och med "pressning" (sic) kan den nå 365. De två vingmonterade motorerna av dieseltyp utvecklar tillsammans 1520 hk. Motorerna är de starkaste som finns på ett trafikplan står det också. Det infällbara landningsstället tilldrog sig också stort intresse.
Efter ILIS bogserades hon tillbaka till Bromma, för att där i början av juni (före den officiella trafiköppningen 1 juli) göra flera demonstrationsflygningar med inbjudna bl.a. från ABA. ABA skulle ju också senare beställa en Ju86 för nattpostflygningar.
Civilflyghälsningar Tommy
tommy clementzlor
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33

Re: Fina bilder från flygutställningen i Lindarängen 1936

Inläggav Mats Averkvist » 20 feb 2012, 19:37

Länken verkar inte funka längre....
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Fina bilder från flygutställningen i Lindarängen 1936

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 mar 2019, 21:43

Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst