av tommy clementzlor » 20 feb 2012, 18:29
Frågan hur Ju86:an kom till ILIS har inte lämnat mig någon ro. Jag tittade idag på mikrofilm av DN för att se om något
fanns, och det gjorde det i högsta grad. Det kan ju vara intressant att veta hur maskinerna kom dit. Man tycks ha beviljat
ett par dispenser att landa på det ännu ej helt färdiga Brommafältet. Ett polskt bombplan av typ PZL 23 landade på Bromma lördagen den 9 maj för att sedan monteras ned och nattetid med lastbil och poliseskort köras ut till ILIS. Samma dag anlände ett polskt sportflygplan, troligen av typ RWD 13 (?) till Bromma från Gdynia. Paret ombord passade på att gifta sig under flygningen. Man hade planeratt att låta planet landa på Barkarby. Med pga transportproblem blev det Bromma. Därmed var det slut med dispenser att landa innan Brommas öppnande.
Junkersverkens Ju86, D-AHYP, "Schneekoppe" lyckades emellertid. Dess närvaro på ILIS var mycket emotsedd! Man hade startat från Dessau i dåligt väder. Man fick hjälp att med pejlingar ta sig till Bulltofta. Där landade man kl. 1215. Efter start kl. 1430 fortsatte man mot Barkarby! Kapten Wilhelm Zimmermann berättade att när han såg " åkern", vilket uttryck han ursäktade, beslöt han att chansa på Bromma. På Bromma stod kapten Flormann (trol Bertil Flormann, flygplatschef) och viftade med en flagga, vilket Zimmermann tolkade som ett OK. Man landade kl.18. Rubriken lyder: "Ju86 rusade genom molnen mot solen i söder. Ännu ett flygtekniskt mästerverk anlände på söndaget till ILIS" Med sig hade han sin lille son, radiotelegrafisten Rudolf Bachmann och Junkersverkens expert, August Dresel. Dresel satte snabbt igång sina mannar att montera ner flygplanet, för att på natten efter lastbil dra det ut till ILIS. "Schneekoppe" var det ojämförligt största planet på ILIS. " Den räknades som det stora slagnumret. Med plats för 12 personer kan den göra 340 km/t och med "pressning" (sic) kan den nå 365. De två vingmonterade motorerna av dieseltyp utvecklar tillsammans 1520 hk. Motorerna är de starkaste som finns på ett trafikplan står det också. Det infällbara landningsstället tilldrog sig också stort intresse.
Efter ILIS bogserades hon tillbaka till Bromma, för att där i början av juni (före den officiella trafiköppningen 1 juli) göra flera demonstrationsflygningar med inbjudna bl.a. från ABA. ABA skulle ju också senare beställa en Ju86 för nattpostflygningar.
Civilflyghälsningar Tommy