Flottiljens Dag på F7

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flottiljens Dag på F7

Inläggav Christian S » 09 maj 2008, 11:45

Nu är programmet offentliggjort


http://www.f7.mil.se/article.php?id=16607
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Christian S » 18 maj 2008, 22:13

Jag var där idag och vädrets makter var inte på oss åskådares sida. +6 grader och nästan småregn hela tiden med få korta avbrott. I ärlighetens namn så frös jag trots att jag hade (trodde jag) klätt mig varmt.

Men jag klagar inte över vädret för det var väldigt givande ändå. Jag är positivt överraskad över den öppenhet som verkar råda. Jag fick mig en trevlig beskrivning hur STRIL fungerar. Man har ju en bilden att man sitter sitter djupt inne i ett bergrum och tittar på ett katodstrålerör där det projiceras en brandgul skärm med någon prick här och där som ska föreställa någon form av flygfarkost. Men det är så fel och så helt förändrat.

Uppvisningen var trevlig men alldeles för kort. Någonting hade tydligen hänt med en Lansen-kärra (enl. speakern). Jag hör inte så bra med hörselproppar i öronen, naturligtvis. ;) Iaf sämre än brukligt...

Det är väl jag som är kräsen och inte får nog av flyg... *hi*

En sak är säker: jag måste skaffa mig en bättre videokamera till nästa år. Trots stativ är den för lätt och minsta lilla antydan till skakning ser ut som en jordbävning på filmen :-(

Det får vara något med lite mer tyngd i och inte flera hundra gånger förstoring.

Det jag filmade ska redigeras först i datorn innan jag lägger ut hemkört flyg med skak och mycket himmel till allmän beskådan.

Bilderna kommer under veckan. Jag måste vänta på framkallningen först.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Tony Damberg » 19 maj 2008, 07:02

Christian S skrev:Jag var där idag och vädrets makter var inte på oss åskådares sida. +6 grader och nästan småregn hela tiden med få korta avbrott.


Ja det verkar som Flottiljens Dag inte har vädrets makter med sig alltid. Jag håller med dig, Christian, att det var en givande dag trots allt. Det var trevligt med alla utställningar även om det lätt blir trångt när vädret "tränger" in folket inomhus. STRIL var intressant att få mer fakta om och likaså att kunna besöka Gripencentrum för bildspel.

Sen är det alltid trevligt att kunna återse gamla vänner, arbetskamrater med mera- vilket jag fick vid besöket på Transportflygenheten. Ett besök som anordnades av F7 Kamratförening, och som inte riktigt blev som de arrangerande hade förväntat sig men Kn Borg löste det med bravur och jag personligen tyckte det var kul att kunna återse min fd arbetsplats och lokaler igen. Kn Borg presenterade dagens Transport- och Specialflygenhet (TSFE) och dess organisation, arbetsuppgifter med mera. Tack till Kn Borg, men också till F7 Kamratförenings, Ingemar Gustavsson, som anordnade besöket!

I luften bjöds det på gamla godbitar som Vampire och Tunnan. Härliga ljud att höra oavsett väder...

Ser fram emot att beskåda dina bilder, tyvärr var jag för dålig på att ta kort igår pga vädret.

Med vänliga hälsningar/
Tony Damberg, Vargön
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst