Moderator: Sven-Erik Jönsson
Stellan skrev:Det tycks som att Sk 11/Tiger Moth i svensk tjänst i vissa fall har haft den lilla förlängningen av stabilisatorn som går på ömse sidor av bakkroppen. Går det att säga vilka serienummer det var, berodde det på vilken fabrik som tillverkade dem?
Fredric Lagerquist skrev:När nu går tillbaka och tittar på bilder, bland annat i SFFs fotodatabas, får jag nog ändra mig: S k "strakes" verkar inte funnits på Tiger Moth i flygvapnet.
Den holländska Tiger Moth-modifieringen (Rijksluchtvaartschool) med sina muterade fena förstör rätt mycket av typens grace.
http://members.home.nl/doewe.pel/
Stellan skrev:Kan man då sluta sig till att de modernt upmålade röd/gula kärrorna SE-CHG som 5-35, och SE-CWG, 5-22, som har strakes är importerade och aldrig varit i Flygvapnets tjänst?
Vad vet ni om fällbara vingar då?
/Stellan
Fredric Lagerquist skrev:Stellan skrev:Kan man då sluta sig till att de modernt upmålade röd/gula kärrorna SE-CHG som 5-35, och SE-CWG, 5-22, som har strakes är importerade och aldrig varit i Flygvapnets tjänst?
Vad vet ni om fällbara vingar då?
/Stellan
Nej, SE-CHG och -CWG är importerades till Sverige 1959 resp -63 efter o/h hos Rollason.
Fällbara vingar vågar jag inte sia något om...
Stellan skrev:
Där ser man.
Jag har hittat en bild i arkivet på en gul belgisk Moth. Vingarna är delvis bakåtvikta. I bildtexten när man klickar på bilden står dock att " den verkar delvis demonterad". Det kanske är så och inget man normalt kan göra på kärran.
/Stellan
Stellan skrev:Det jag är ute efter att få veta är huruvida detta var ett normalt förfarande? Har sett någon bild på en Sk 11 på flottörer och undrar då om det var så att man kanske vek ut vingarna innan man katapulterade iväg flygplanet (om vi någonsin gjort det i Sverige), och höll dem ihopfällda däremellan då det var undanstoppat...?
Ser en intressant möjlighet för en spännande modell.
/Stellan
Fredric Lagerquist skrev:Stellan skrev:Det jag är ute efter att få veta är huruvida detta var ett normalt förfarande? Har sett någon bild på en Sk 11 på flottörer och undrar då om det var så att man kanske vek ut vingarna innan man katapulterade iväg flygplanet (om vi någonsin gjort det i Sverige), och höll dem ihopfällda däremellan då det var undanstoppat...?
Ser en intressant möjlighet för en spännande modell.
/Stellan
Sk 11H (som i hydro) fanns mig veterligen bara en av: Nummer 563 cirka 1932-33.
Normalt förfarande är inte att fälla vingarna på Tiger Moth.
Bengt Ekbladh skrev:Hej!
En fråga om 594:ans kod
4-S!, 4-74 m/40 ?
Övningsmärkning eller feltryck ?
Mvh Bengt
länken http://hem.passagen.se/hankri/sk11.htm
Fvnr Godk m/32 m/35 m/37 m/40 m/44 Kass Anm
594 " 5594 5-14 5-14, 4-74 4-S!, 4-74 4-74 450608 Haveri 450310 Bydalen, Jämtland
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst