Moderator: Sven-Erik Jönsson
Leif Fredin skrev:
Förutom nr 563 har jag anteckningar att även 567, 568, 591 och 592 fick flottörställ monterade under oktober 1932 vid CFV. Tyvärr har jag inga uppgifter på när flottörställen blev avmonterade.
Leif Fredin
Mats Averkvist skrev:Mig vetligt är den enda mothen som man, med ett enkelt handgrepp, kan fälla vingarna bakåt på är Hornet moth och Puss moth.
Lars Sundin skrev:Så här enkelt kunde det vara att montera en Moth. Skulle militärer hålla på med sådant fruntimmersgöra...
Lars S
Leif Fredin skrev:Några kommentarer till tidigare inlägg.
Förutom nr 563 har jag anteckningar att även 567, 568, 591 och 592 fick flottörställ monterade under oktober 1932 vid CFV. Tyvärr har jag inga uppgifter på när flottörställen blev avmonterade.
De svarta banden runt kroppen på 563 är kvar sedan manövern 6-12 september 1932 och är beteckning för 2:a gruppchef. På det foto som hänvisas till kan man ana de två vinklarna på övervingens ovansida.
Ett foto på en Sk 11 från F 4 visar hur kroppen är märkt med ett vitt S. Vid F 4 infördes bokstavsmärkning på flygkroppen från februari 1942 och detta gällde för samtliga flygplan. Det finns bilder, förutom på Sk 11, även på Se 102, Tp 2A och Tp 5 med bokstavsmärkning (vad gäller Tp 2A var kroppen ”upptagen” av Röda korsmärkningen, så bokstaven placerades på sidorodret).
På fotot av ser man att ryggen är ”slät” så det borde vara en Sk 11A. I så fall är flygplanets registreringsnummer 519 (överlämnades till F 11 den 23 maj 1942). Tyvärr syns endast den första siffran i registreringsnumret på fotot.
Leif Fredin
Mats Averkvist skrev:Mig vetligt är den enda mothen som man, med ett enkelt handgrepp, kan fälla vingarna bakåt på är Hornet moth och Puss moth.
..........
Fredric Lagerquist skrev:Mats Averkvist skrev:Mig vetligt är den enda mothen som man, med ett enkelt handgrepp, kan fälla vingarna bakåt på är Hornet moth och Puss moth.
...och Moth. Lasse S la en "slamkrypare" i ett inlägg igår"Lars Sundin skrev:Så här enkelt kunde det vara att montera en Moth. Skulle militärer hålla på med sådant fruntimmersgöra...
Lars S
Förtydligar lite, det är en youtube-länk med en "reklamfilm" från DeHavilland från mitten av 20-talet:
http://www.youtube.com/watch?v=q0_C9vXvxyQ
I filmen syns G-EBKT som var prototypen till DH.60
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Gipsy_Moth
Leif Fredin skrev:Det finns en bild i SFF:s bildarkiv, bildnummer: 001-1001031, daterad den 9 september 1932. Tyvärr syns inte vinklarna så bra.
Avståndet mellan vinkelbenen är lika med avståndet mellan kroppsbanden (400 mm). Främre vinkelns spets är vid mitten på baldakinens framkant och sedan vinklad utåt i c:a 45° vinkel. Mellanrummet mellan band är fpl ordinarie kulör. Banden är 100 mm breda.
Leif Fredin
Stellan skrev:Hmm, lite förvirrande information må jag säga om den angivna bilden. När jag tittar på den bildinformation som finns i bildarkivet så står den upptagen som en "Sk 11" och "DH 82 A" vilket är något motsägelsefullt vad jag förstår. Användes inte "A" till just både SK11A samtidigt som 82 A? Vad jag förstått av det jag läst av utvecklingen av Mothen så är ju #563 klädd med duk över ribbor och inte plywood och då borde den ju vara en DH82/Sk11 och ingen "A"-modell. Eller är det bara en miss i inregistreringen av bilden?
Tänker mig att denna information kan vara lite viktig om det är så att det är andra detaljer som skiljer de båda modellerna åt och att vissa modifieringar hade införts men inte den släta runda bakkroppen som kom sig av plywooden. Ahh dessa detaljer!
Finns det något komplett register man kan kolla på för att veta tillverkningsdatum, modellbeteckning etc?
Har beställt Alan Bramsons "Tiger Moth Story" och hoppas att den kan kasta lite sken över sakernas tillstånd.
/Stellan
Leif Fredin skrev:”Den tyghuv som användes över baksits då piloten skulle läras till blindflygning, kunde den sättas på alla Mothar eller var dessa speciella. Finns det några bra bilder på en sådan huv?”
Huvens konstruktion var sådan att den kunde användas på samtliga Sk 11A samt på Sk 11 nr 597-599.
SFF:s bildarkiv är användbart även här, bilder finns på huven både stängd och öppen. Se bl a bildnummer 002-1011351, 002-1015504, 002-1045299.
Leif Fredin
Leif Fredin skrev:På bild nummer 002-1035747 i SSF:s bildarkiv, föreställande Flygvapenmuseums Sk 11A, kan man ana var fästena varit placerade. Jag har en bild där man ganska tydligt ser hur fästena ser ut, men eftersom jag inte är någon ”datanörd” så måste jag erkänna att jag har svårt att tillgodogöra mig instruktionerna för bildinlägg i forumet.
(Kan inte någon göra en enkel ”steg för steg”-instruktion. Kan kanske bli fler intressanta bilder i forumet då).
Leif Fredin
Leif Fredin skrev:På bild nummer 002-1035747 i SSF:s bildarkiv, föreställande Flygvapenmuseums Sk 11A, kan man ana var fästena varit placerade. Jag har en bild där man ganska tydligt ser hur fästena ser ut, men eftersom jag inte är någon ”datanörd” så måste jag erkänna att jag har svårt att tillgodogöra mig instruktionerna för bildinlägg i forumet.
(Kan inte någon göra en enkel ”steg för steg”-instruktion. Kan kanske bli fler intressanta bilder i forumet då).
Leif Fredin
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst