Hallå Bengt,
Du har absolut inte missat något. Linateutredningen finns ju publicerad med ett totalt frikännande av både SAS och all inblandad SAS-personal. Hur detta forums fast anställde skribent kan dra in Linate i Gottröra är för mej en total gåta. Linate har ju ingenting med SAS-flygsäkerhet att göra!
Det är ju precis lika okunnigt som att dra paralleller mellan flygningar med JAS och Red Bull (vilket jag misstänker har gjorts i något sammanhang nyligen).
Länkarna ger inte heller mej någon uppfattning om den konkreta orsaken till att den danska pilotföreningen ansåg sig tvungen att avstänga den nuvarande bussföraren Stefan Rasmussen från medlemskap.
Den radiodokumentär (som denna tråd egentligen handlar om) visar däremot med all önskvärd tydlighet en helt annan sak. SAS (och kanske också den svenska pilotföreningen) har tagit mycket dåligt hand om den troligen verklige hjälten från Gottröra - flygkapten Per Holmberg som vid starten satt på plats 2C men gick fram till cockpit. Han hade i förväg, men förgäves, efterlyst att SAS skulle ha en nödchecklista för det fall bägge motorer på en MD-80 skulle tröttna.
Gottröra-dokumentären kan fortfarande laddas ner (rekommenderas mycket varmt!) från
www.sr.se och P3 Dokumentär är för övrigt för andra året i rad vinnare av Svenska Podradiopriset.
Seve