Radiotips - Gottröra

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Radiotips - Gottröra

Inläggav Bengt Bergholm » 04 maj 2008, 16:22

Fick av en slump syn på en radiodokumentär som ska sändas i P3 ikväll 18-20.

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... ramID=2519

"I P3 Dokumentär berättar passagerare och besättning om sin bild av haveriet i Gottröra och om livet efter kraschen."
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Gottröra-kraschen

Inläggav Emil Lindberg » 04 maj 2008, 20:40

Återigen ett intressant program från "P3 dokumentär".

Haverirapporten finns här
http://www.havkom.se/sv/pdf/C1993_57.pdf
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Lästips Gottröra

Inläggav Lars Sundin » 20 jun 2008, 07:16

När jag kikade i på G-krafts forums "övrigt"-avdelning, såg jag att man där diskuterat P3-dokumentären om Gottröra-kraschen, och bl a har signaturen "NotRyan" tipsat om att kaptenen Stefan G Rasmussen har en webbsajt där man även finner en bok (på danska) samt en Powerpoint-presentation med bilder från efter kraschen, av flygningens förlopp och av kranar och klockor i en cockpit. Boken: http://home3.inet.tele.dk/stefan-g/STEFANBOG.pdf
Powerpoint-bilderna nås lättast direkt från indexsidan ("Vad skete der med flight SK 751...)

Jag har bara kastat ett öga på innehållet men Rasmussens CV är intressant liksom Powerpointbilderna. Säkert är mycket annat tänkvärt också för den som är intresserad av Gottröra-händelsen.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Seve Ungermark » 22 jun 2008, 18:04

Hej alla,

Lars skriver att SR:s CV är "intressant" och jag ser i den följande notering:

1993: Dansk Pilotforenings Hædersbevis (Annuleret 11.10.01 p.g.a. deltagelse i TV-udsendelse)

Är det nån som vet vad denna "deltagelse" 2001 innebar. Att få ett hedersbevis återkallat låter minst sagt "intressant".

Seve
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Rasmussens förlorade "hedersbevis"

Inläggav Lars Sundin » 22 jun 2008, 19:05

Jag hade inte uppmärksammat denna ovanliga sak. Jag tyckte levnadsbanan rent allmänt hade många intressanta detaljer, t ex att numera är han busschaufför.

Det handlar tydligen om uttalanden om flygsäkerheten i SAS som Rasmussen gjorde i ett TV-program 13 september 2001, och som den danska pilotföreningen inte gillade. (Alltså en månad före Linate-olyckan.)

Man kan läsa om detta i november- och decembernumren av den danska pilotföreningens tidning:

http://www.dpf.info/udm/UDM%20November%202001.pdf
http://www.dpf.info/udm/UDM%20december%202001.pdf

Ett klipp från novembernumret:

På grund af dine udtalelser i DR’s udsendelse ”Rapporten”, sendt fø rste gang den 13. September
2001, vil bestyrelsen i Dansk Pilotforening hermed annullere dit æ resmedlemskab. Bestyrelsen,
såvel som medlemmerne af DPF, finder dine påstande omkring sikkerheden i SAS – og ikke
mindst piloternes rolle i forhold til sikkerheden – for kræ nkende, uden relevans og i hø j grad
usande. Danske Pilotorganisationers samråd (DPS) har taget kraftigt afstand fra udsendelsen i
sin helhed, idet vi finder den useriø s, udokumenteret og tendentiø s. DPF kan kun beklage, at du
væ lger at medvirke i et program af en sådan karakter, som udelukkende og ganske ensidigt, har
til formål at svæ rte SAS såvel som dine tidligere kolleger til. På vegne af Dansk Pilotforening.
Underskrevet af Kristian Holm, Formand.


Jag har inte försökt att närmare sätta mig in i vad det handlar om och "vem som har rätt".

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Bergholm » 22 jun 2008, 22:47

Bussförare som bussförare? :) Ja, jag tyckte också det var intressant hur hans liv utveckat sig efter Gottröra. Först upp och sen ner kan man rent allmänt tycka kanske :)

Intressant också att han blev utesluten, svårt att veta utan att ha sett programmet förstås men nånstans lurar misstanken om att SAS, det ofelbara, inte får kritiseras? Sen var kanske parallellen till Linate en aning tendentiös den med eftersom det ju inte var SAS som felade där (eller har jag missat nåt?).
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Inläggav Seve Ungermark » 24 jun 2008, 18:43

Hallå Bengt,

Du har absolut inte missat något. Linateutredningen finns ju publicerad med ett totalt frikännande av både SAS och all inblandad SAS-personal. Hur detta forums fast anställde skribent kan dra in Linate i Gottröra är för mej en total gåta. Linate har ju ingenting med SAS-flygsäkerhet att göra!
Det är ju precis lika okunnigt som att dra paralleller mellan flygningar med JAS och Red Bull (vilket jag misstänker har gjorts i något sammanhang nyligen).

Länkarna ger inte heller mej någon uppfattning om den konkreta orsaken till att den danska pilotföreningen ansåg sig tvungen att avstänga den nuvarande bussföraren Stefan Rasmussen från medlemskap.

Den radiodokumentär (som denna tråd egentligen handlar om) visar däremot med all önskvärd tydlighet en helt annan sak. SAS (och kanske också den svenska pilotföreningen) har tagit mycket dåligt hand om den troligen verklige hjälten från Gottröra - flygkapten Per Holmberg som vid starten satt på plats 2C men gick fram till cockpit. Han hade i förväg, men förgäves, efterlyst att SAS skulle ha en nödchecklista för det fall bägge motorer på en MD-80 skulle tröttna.

Gottröra-dokumentären kan fortfarande laddas ner (rekommenderas mycket varmt!) från www.sr.se och P3 Dokumentär är för övrigt för andra året i rad vinnare av Svenska Podradiopriset.

Seve
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Inläggav Lars Sundin » 24 jun 2008, 19:14

Hej Bengt och Seve!

Jag förstår inte hur det kan förstås som att jag på något sätt kopplat samman eller jämfört Gottröra-olyckan med Linate-olyckan. Det får ni i så fall förklara för mig!

Läser man de referenser jag hänvisade till framgår att Rasmussen i ett TV-program sagt saker som inte behagade dansk pilotförening. Därpå händer Linate-olyckan och Rasmussen får några dagar senare ett meddelande att föreningen annulerar hedersbevisningen för att Rasmusen i TV-programmet uttalat sig olämpligt. Det är dessa tidsförhållanden jag berättade om.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Bergholm » 24 jun 2008, 20:18

Lars,

Kopplingen var ju att i samma mening prata om SAS eventuellt bristande flygsäkerhet och sedan referera till Linate som gjorde att jag och kanske andra uppfattade att du med den parantesen ville understryka med ett "och se vad som sen hände".

Min kommentar om den kopplingen var enbart avsedd som en liten glad pik och jag är ledsen om det inte kommit fram på rätt sätt, det är ju trots allt vissa begränsningar med textuell kommunikation. Jag vill också klargöra att jag inte ställer upp på att bli indragen i några illa dolda personangrepp eller tyckande om vem som borde säga eller göra vad i föreningen. Dels är jag inte medlem, det är inte min åsikt och det är under min anständighetsnivå. Keep up the good work! :)

Streck i debatten för min del hurshomhelst.
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst