Märkligheter på forumet.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Märkligheter på forumet.

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 maj 2008, 13:47

Märkligheter på forumet.

Vid minst 2 tillfällen igår 080430 var ”senaste inläggs sidan något omvänd

Klockslag först o sen datum


OBS nedan är bara ett ex. , av mig nu gjort som ett ex.
15:10 pm ons apr 30, 2008
Lars Sundin

ons apr 30, 2008 15:10 pm
Lars Sundin

Och så såg hela listan ut.

Beror på vad?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Erik » 01 maj 2008, 14:29

Man kan själv välja i vilken ordning det ska visas. Det är bara att gå in i sin profil och ändra, men det är inte helt logiskt vad de olika bokstäverna betyder.
Kan det vara så att någon som ansvarar för forumet ändrat standardinställningen?

Den här typen av frågor borde väl egentligen höra hemma i underforumet som heter "Data- och forumfrågor"?
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Lars Sundin » 01 maj 2008, 14:46

Jo, det hände nog något i går, men det bör nog vår webbmästare berätta om. Jag hade upptäckt en konstig tidsvisning tidigt på morgonen, och hade då kontakt med Sven-Erik.

Därefter ändrade jag tidsvisningen i min profil, men den styr bara tidsvisnings-sättet när man är inloggad. Anvisningarna är svårbegripliga och jag är ganska säker på att det gäller även de anvisningar webbmästaren har att gå efter när han skall bestämma visningen.

Visst hör saken hemma i det speciella forumet för data.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 maj 2008, 15:00

Jag har aldrig ändrat tidsvisningen hos mig utan haft ex. ons apr 30, 2008 15:10 pm

Tidsvisningen har för mig alltid varit en tim. ”fel” mellan inloggad o gäst

>> Den här typen av frågor borde väl egentligen höra hemma i underforumet som heter "Data- och forumfrågor"?>>
Javisst , men där verkar få ha nån synpunkt/ få ingångar

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 maj 2008, 21:15

Just nu kl. 21,10

ex. 15:00, tor 01 maj 2008 Bengt Ekbladh

Samt ibland vid inloggning först serverfel 404: Diese Seite wurde nicht gefunden.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Tidvisning på forumet

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 01 maj 2008, 22:34

Igår testade jag olika inställningar för tidvisningen och det var just under dessa minuter som Du har märkt något egendomligt. Nu har jag ställt in så att tiden visas med klockslag (tim:minuter och sedan datum i format datum, månad och år.
Tyvärr har det varit en felaktig länk till forumet från vår förstasida under dagen idag, det är tillrättat nu.
Vill även informera att en rapport nu finns från årsmötet på "Aktuellt och senaste nytt".
/Sven-Erik Jönsson
SFF webbmaster
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav curtll » 01 maj 2008, 22:34

Jag antar att det är den här bilden Du får upp.
Den har dykt upp nu på eftermiddagen för mig.

Bild

Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Varning för urspårning och lustigheter!

Inläggav Lars Sundin » 01 maj 2008, 23:54

Felmeddelandet 404 är vanligt; många har försökt skoja till det för att bereda en viss tröst i nöden.

Wikipedia säger:The 404 or Not Found error message is a HTTP standard response code indicating that the client was able to communicate with the server but either the server could not find what was requested, or it was configured not to fulfill the request and not reveal the reason why. 404 errors should not be confused with "server not found" or similar errors, in which a connection to the destination server cannot be made at all.

Peugeot-älskare känner nog något varmt när de möts av http://www.cristobal-colon.net/404/error404.html . (Nu är detta inte något felmeddelande utan bara ett sätt att vara rolig - tror jag. Jag vet inte hur man kommer till denna sida annat än om man medvetet letar efter felmeddelanden som "skojar till det" med hjälp av denna bilmodell Peugeot 404. Samt förstås om någon vill skoja med dig genom att länka till sidan fast du tror länken skall leda någon annanstans.)

Fler kul 404-felmeddelanden på
http://www.365questions.org/2006/10/15/is-there-an-art-of-404-pages/

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 02 maj 2008, 07:09

Bengt Ekbladh skrev:..
..

Tidsvisningen har för mig alltid varit en tim. ”fel” mellan inloggad o gäst

>...
Bengt


Hej Bengt!

Man får själv ändra sin tidsvisning (för inloggat läge) när landet växlar mellan sommar- (GMT + 2 timmar) och normaltid (GMT + 1 timme) genom att ändra i sin profil medan webbmaster får vara uppe med tuppen för att fixa så att det blir rätt i gästläge.

Du kan i inloggat läge själv välja hur du vill ha tiden uttryckt med rutan i profilformuläret längst ned. Man kan läsa om tid-alternativ (klicka på date- i den beskrivande raden) och inse hur många variationer det finns (och hur komplicerat det är egentligen). Men vi har ju forumanvändare som bor i en annan tidszon och kanske dessutom är vana vid 12-timmarsklockan (am och pm).

Just nu ges tid (i gästläget) som "H:i, D d M Y", alltså timme/minut, veckodag datum månad år. Om mitt minne inte helt sviker mig var det annorlunda tidigare. Du kan för inloggat läge välja någon annan ordning, men det kan ju vara jobbigt att avvika från gästläget.

Jag tog en (litet slarvig) titt på några andra forum (gästläge):

ons 09 apr 2008, 11:34 (G-kraft, har dessutom igår och idag; förkortad form ibland. Man behöver ju sällan påminnas om innevarande års årtal)

torsdagen 1 maj 2008, 22:00:33 (Postvagnen, finns olika på olika ställen; man kan i Postvagnen välja mellan flera visningssätt och bl a välja att se endast sin favoritkategori av inlägg)

23rd March 2004, 15:18 (PPRuNe)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst