Info om SAAB 90 Scandia

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Info om SAAB 90 Scandia

Inläggav Hans O. Sandström » 03 apr 2011, 17:48

Från min gode vän Marc Volland (SAAB fantast) i Solingen Tyskland fick jag idag detta brev:
Hello Hans,

how are you my friend ? I hope all is good !
Hans, I want to start working on a small book about the Saab Scandia.
You know that I have been to Brazil and also visited the last surviving Scandia, but I am in need of old photos.
I know that you have good contacts in the "nothern aviation society". Maybe you can post some stuff somewhere asking for photos that I can use in my book ? The important part is, that the people have to be the holder of the copyright, so that I can use them in my book.
It would be really nice if you could do that favour for me !

I thank you very much my friend !
Take care !
Marc
---------------------------------------
Marc är också en duktig fotograf och har besökt "vår" gamla SAAB 90 Scandia (PP-SQR) i Brasilien 2008.
Hans mil adress är: marc.volland@gmx.net
Bilagor
2604415.jpg
2604414.jpg
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Info om SAAB 90 Scandia

Inläggav Hans O. Sandström » 03 apr 2011, 20:45

Hello Hans,

can you please also write that I need any kind of informations about the Scandia ?
Scans from magazines, Timetables everything ! Everything scanned is great !

Thanks
Marc
--------------------------
Kan intyga att Marc är mycket seriös! Han har nyligen skrivit en bok (på tyska) om Embraer.
Hans SFF-F
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Info om SAAB 90 Scandia

Inläggav Hans O. Sandström » 04 apr 2011, 19:09

Den 26 november 1968 tog Rolf Larsson denna fina bild borta i Sao Paulo Brasilien under ett besök hos VASP på PP-SQQ. Inte olikt våra gamla Linjeflygsfärger. Denna specifika Saab 90 Scandia var tillverkad hos Fokker. De tillverkade sex stycken , de övriga 11 hos SAAB.
Tack Rolf.
Hans SFF-F

VASP = Viação Aérea São Paulo S/A
PP-SQQ.jpg
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Info om SAAB 90 Scandia

Inläggav AndersA » 05 apr 2011, 07:59

Det är roligt med att se att intresset för Scandian lever och frodas!
För den intresserade kan jag berätta att en kraftigt reviderad utgåva av min bok "Saab Scandia - historien om ett trafikflygplan" är planerad för utgivning senare i vår.
Anders Annerfalk
AndersA
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 okt 2009, 17:22
Ort: Linköping

Re: Info om SAAB 90 Scandia

Inläggav Björn Bäcklund » 26 jun 2018, 10:39

Hur gick det med boken?
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Info om SAAB 90 Scandia

Inläggav Rolf Larsson » 26 jun 2018, 13:55

För ett antal år sedan fick jag en hel serie bilder från Fokker som visar deras tillverkning av Scandia. Bilderna finns kanske på annat håll också men kan förhoppningsvis vara av intresse. Några av bilderna är försedda med handskrivna datum vars betydelse jag inte vet (ev. när bilden är tagen), bild nr. 2 har texten 1:st built 6.8.53 , bild nr. 3 6.1.53 , bild nr. 4 texten 1:st and 2:nd och bild nr. 5 28.4.53.

Scandia.1.jpg

Scandia.2.jpg

Scandia.3.jpg

Scandia.4.jpg

Scandia.5.jpg
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Info om SAAB 90 Scandia

Inläggav Lars Sundin » 29 jun 2018, 08:21

I SAAB-minnen del 2 och del 13 (papperdokument och på CD, se http://saabveteran.se/minnen/index.htm ) finns en hel del att läsa om Scandian. Om konstruktionsarbe, utprovning och produktionen eller tidigare öppet publicerade artiklar. Bl a skriver Aarne Lakomaa ingående om motorinstallationen och Erik Bratt om mätutrustningen i provflygplanet.

Om hur det var att samarbeta med Fokker berättas om i del 3. Det var en hel del problem; Saabs underlag var inte det bästa medan Holland fortfarande led av utplundringen under kriget, och Fokkers resurser och kompetens var därför begränsade.

"Man såg inga hundar eller katter" nämns apopå armodet.

Ett citat, man nästan hör sucken: "Till slut blev de 6 flygplanen färdiga i Holland, vilket i alla fall länder alla till heder. Något ekonomiskt utbyte blev det inte för de inblandade parterna men Saab blev av med dyrbar materiel och Fokkers erfarenhet från Scandiatillverkningen utgjorde nog en förutsättning för deras egna produkter F-27 och F-28, som åtminstone i fallet F-27 blev en försäljningsframgång."
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst