”Super-JAS” till Flygvapnet?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

”Super-JAS” till Flygvapnet?

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 apr 2008, 07:28

Hörde ni det på nyheterna i morse?
Om Norge köper JAS 39 E/F , gör Flygvapnet det också.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1182025.svd

>>Super-Jas kan eventuellt byggas utifrån äldre plan som modifieras.>>

Mera ombyggnader?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 26 apr 2008, 07:54

Kanske...

Men 39C/D lämpar sig bättre för uppgradering till E/F så den ombyggnad som är beställd nu behövs. Och för att tillmötesgå norrmännen räcker det nog med att "vi" köper ny avionik och motor.

Jag tror inte eller att regeringen skulle bygga om alla 100 utan max 48 för insatsdivisionerna. Så kör man 39C+ på utbildningsstyrkorna.

Siffran 25 miljarder som SvD hittar på låter ungefär 20 miljarder för hög.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 apr 2008, 07:55

Hej!

Vet någon om Saab tänkt / håller på med, ombyggnad av ensitsiga JAS till 39 E



Ur SVD:s artikel:
>>Svenska flygvapnet har i dag 145 Jas-plan>>

Hur stämmer det?

Nästan alla 204 lev.
Minus 3-5 hav.(inkl ”söndertankade”), samt 2*14 ”uthyrda”


Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 apr 2008, 18:36

Idag.
10-tal ombyggnader!?

det bör väl åtminstone vara en div. (ca 18 st.)

Menar Karl Persson att vi har 3 st. insattsdiv.

Oj det skräms det

Sent -50-tal var det cirkus 50 st.

o det J** liga är Fi kan ju komma från alla J**la håll.

Men å andra sidan måste vi ju försvara några i fd.Jugoslavien eller i södra Togo.

Obs: någon info om en ev. Demo-kärra typ ensitsig??

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 28 apr 2008, 07:35

10 st räcker för en stridsflygenhet för internationella insatser och det är ju speciellt önskvärt för norrmännen att de flygplan vi kanske flyger utomlands är av samma typ. Om vi tillsammans skickar 4 svenska och 4 norska plan till Afghanistan tex så delar vi på all logistik. Sådant kollar Norge mycket på vid upphandlingen... vilka dom kommer jobba med i framtiden. De har ju ett tätt samarbete med bla Holland och Belgien nu.

Vi har 4 insatsdivisioner och sen ett antal divisioner som har som primärt jobb att se till så insatsdivisionerna försörjs och kan vara operativa. Där ingår flygutbildningsstyrkorna (3 st divisioner) som flyger fullt stridsdugliga flygplan och som lär sig systemet praktiskt innan dom placeras ut på en insatsdivision med de mest moderna flygplanen.

ÖB pillar på en insatsdivision... vet inte hur det blir när vi går ned till 100 fpl.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Super-JAS

Inläggav Emil Lindberg » 28 apr 2008, 13:01

Av vad jag har förstått är JAS 39E/F en vidareutveckling av JAS 39C/D, se något nummer av SFT från 2007, artikel av Sven Stridsberg. Men det innebär inte flyttning av landställen.
Gripen NG (bättre namn för de journalister kallar Super-JAS) är alltså inte samma sak som JAS 39E/F.

Men 10 st skulle inte räcka långt. Borträknar man flygplan som är inne (borta) för tillsyn, större modifieringar (exkl själva E/F-modifieringen), omfattande fel, andra krävande underhållsåtgärder, m.m. blir det inte många kvar att använda i tjänst.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Super-JAS

Inläggav Erik » 28 apr 2008, 15:52

Emil Lindberg skrev:Men 10 st skulle inte räcka långt. Borträknar man flygplan som är inne (borta) för tillsyn, större modifieringar (exkl själva E/F-modifieringen), omfattande fel, andra krävande underhållsåtgärder, m.m. blir det inte många kvar att använda i tjänst.

Om man tänker sig att man sparar E/F för utlandstjänst så är det väl inte orimligt, men det beror förstås på hur många man tar med sig vid en insats. När Norge var i Afghanistan hade de fyra F-16 och Tyskland har sex Tornado IDS varav en är/var ur bruk (noshjulet kollapsade vid landning 070428).
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 apr 2008, 18:06

Emil skrev:
>>Men det innebär inte flyttning av landställen.
Gripen NG (bättre namn för de journalister kallar Super-JAS) är alltså inte samma sak som JAS 39E/F.>>
Utdrag ur tidn.artikeln:
>>Super-Jas har en starkare motor med 40 procent mer dragkraft. Planet kan därmed flygas tuffare och mer ekonomiskt samt ta större vapenlast.
• Landningshjulen har flyttats från kroppen till vingroten med plats för 40 procent mer bränsle vilket ökar planets räckvidd och uthållighet.
• Nya vapenfästen innebär 20 procent mer vapenlast.
• En ny fast elektronisk radar är snabbare och effektivare. Den allra senaste avioniken gör det lättare för piloten att bland annat ge understöd till markförband >>

>>Super-Jas kan eventuellt byggas utifrån äldre plan som modifieras.>>


Mitt ,tydl. felaktiga antagande var att det var ”samma” plan som nämns
Gripen NG---39E/F

Innebär då väl:
Inte 2 fler balkar på E/F samt ingen längre räckvidd?

Mororn??? o det övriga som Gripen NG får,==vad får 39E/F?

TV säger E/F till Norge:::,missuppfattning,,?

Indien offereras vilken version?

Gripen NG: tänkt som 1 och 2 sittsigt eller?

Samt: Vet någon om Saab tänkt / håller på med, ombyggnad av ensitsiga Gripen NG ?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 apr 2008, 19:52

Ur Sydsvenskan: o andra tidningar
Om Norge köper nytillverkade plan av svenska Jas Gripens så kallade superversion skall det svenska flygvapnet få tillgång till tio plan av samma modell. Men då handlar det om uppgraderade exemplar av befintliga plan.

Om inte om, vill säga. Om inte norrmännen istället beslutar sig för att inhandla det amerikanska planet Joint Strike Fighter. Sannolikheten för att de inte skulle göra det måste nog betraktas som väldigt liten.
I det allmänna svenska försvarsförfallet får flygvapnet fortsätta att inte ha råd med att övningsflyga med de flygplan det har.

Norge spelar gärna ut kombattanterna mot varandra.

Norge har redan investerat omkring 750 miljoner kronor i JSF, men bara 150 miljoner i JAS.

Nu har regeringen tajmat Saabs offerter med ordentliga nedskärningar i försvaret.

Så länge det finns ett svensk flygvapen som opererar Gripen är jag inte orolig.

Han som sa det sista bör nog vara allvarligt Orolig
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 28 apr 2008, 20:43

Känns som det behövs en redogörelse...

Försvarets underskott i förbandsverksamhet har ingenting med inköp och uppgradering av JAS Gripen att göra. Faktum är att den reducering till 100 individer som nu gäller kommer spara en betydande del kronor på förbandsverksamhet.

Materialbudgeten som betalar för inköp och utveckling av flygplanen har aldrig gått över budget. Den financiella satsning som infaller om Norge anskaffar Gripen existerar redan inom ramarna för Gripensystemets vidmaktshållande. Detta är budgeterat till ca 1 miljard om året. Som ligger på materialbudgeten.

Det drabbar aldrig operativ verksamhet om inte regeringen beslutar om en ökad eller minskad flygplansflotta. Nu senast har Regeringen alltså på ÖB:s önskemål dragit ned till 100 flygplan. Det kommer bli 100 även om 10-12 st blir av E modell något tidigare än planerat.

Försvaret har planerat för en E-version redan innan C tillverkades, det jobbiga nu är att Norge vill ha åtaganden tidigare än beräknat.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron