Lite LIN/SAS Fokker F28-4000 Fellowship nostalgi!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lite LIN/SAS Fokker F28-4000 Fellowship nostalgi!

Inläggav Hans O. Sandström » 24 apr 2008, 18:54

Den 26 mars 1994 hade jag förmånen att flyga som tredje man i cockpit den absolut sista SAS Fokker F28 flygningen mellan Stockholm/Arlanda och Jönköping med SK3061 "Tola Viking" SE-DGT. Mitt sällskap på flygningen var den danske kaptenen Roland Kappelborg och i högerstolen styrman Peter Johansson. Med en snittfart på 600km/h blev vår flygtid ARN-JKG 32 minuter.

Efter landningen när alla passagerarna lämnat stod jag ensam kvar en stund på plattan och med kapten Kappelborgs ord ringande i mina öron "Tonight every passenger is a special passenger" såg jag med vemod SAS-Fokkern lyfta iväg tom mot Stocholm. Jag kunde följa den en kort stund på den klara kvällshimlen medan den blinkande farväl till Småland för alltid med sina ljusstarka strobelights (antikollisionsljus) som en sista hälsning!
En trevlig och intressant epok var över.

Men låt oss ta det från början:
I början på 70-talet jobbade undertecknad hos Linjeflyg (LF/JKG) på Jönköping/Axamo flygplats. Då en väldigt aktiv flygplats. Det var precis i brytningen mellan propeller och jet-epoken.

Convair CV-340/440 Metropolitan började att fasas ut för att lämna plats för den nya Fokker F28 Fellowship. F28 konstruerad av Fokker fabriken Schiphol/Amsterdam i Holland. En liten kul anekdot är att Convair CV-340/440 Metropolitan över en natt fick namnet "slöFokker" då det plötsligt började gå väldigt fort mellan Jönköping-Stockholm med F28 Fellowship jämfört med Convairen.

Grundaren Anthony Fokker även kallad "den flygande holländaren" föddes på Java (Indonesien) där hans far hade en stor plantage då han i unga år utvandrat från Holland till Java. Familjen återvände dock till Haarlem i Holland där Anthony sattes i skola.

Den första Fokker-F28-1000 Fellowship (Mk1000) som levererades var SE- DGB den 25 april 1973. Vid spakarna smålänningen och kaptenen P-O Olemyr från Virestad i södra Småland och sedermera flygchef hos Linjeflyg.
Han begick sitt luftdop sju år gammal 1936 i en av den legendariske Albin Ahrenbergs Junkers maskiner på Virestadsjön. Kostnad 0:- eftersom Ahrenberg lånade hans fars eka. Det fanns ingen brygga. Även mångårig styrelsemedlem hos SFF-Svensk Flyghistorisk Förening och delaktig i Fokkerns utveckling.

Fokkrarna var registrerade från SE-DGA till SE-DGX.

Linjeflyg hade totalt 20 st Fokkrar, tre st F28-1000 (70 passagerare) och 17 st Fokker F28-4000 (85 passagerare). Den senare ca. två meter längre 29,6 m och tre ton tyngre med en MTOW på 33 ton.Spännvidden nästan två meter bredare med sina 25,1 m. Motorerna var i stort sett identiska för båda versionerna. Den pålitliga Rolls- Royce Spey 555-15. Effekten var 4435 kp/motor vilket blir ungefär 26.000 hästkrafter att jämföras med CV-340/440 Metropolitans 5000 hästkrafter totalt. Rolls-Royce som med förkärlek döpte/döper sina motorer efter namn på floder i England som exempelvis Dart, Tyne, Trent, Spey och Merlin för att nämna några.

Söndagen den 31 oktober-1999 flögs den absolut sista F28 flygningen då i SAS målning eftersom SAS tog över Fokkrarna 1992 när Linjeflyg tyvärr saligen avsomnade. Det var SE-DGP "Steinar Viking" (DGPetter) som gjorde en flygning Stockholm-Ängelholm t.o.r. spakade av kaptenerna Rolf Wallin och Roland Karlsson. SE-DGP lev.17 december 1982 och accumulerade 37.187 flygtimmar och 50.206 landningar.

Värre var dock SE-DGL "Knut Viking" som också flög med sträckan Stockholm-Ängelholm samma dag t.o.r. (DGLudvig) accumulerade 48.585 flygtimmar och 71.404 landningar. SE-DGL flögs av kapten Bengt Rindå och flight officer Anders Åkerberg.

Ordet Fellowship står för gemenskap i ordlistan, något som präglade företaget Linjeflyg och detta flygplan som förändrade flygandet för mången svensk.

Thanks a lot F28 Fellowship!
Hans O. Sandström
SFF-Småland och f.d. LF/JKG

Linjeflyg tre olika Fokker F28-4000 målningar. Modellerna i skala 1/50
Bild


Bild


Bild[/b]
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

PAX

Inläggav Per Helmerson » 25 apr 2008, 12:23

Hur ofta använder flygbolagspersonalen beteckningen PAX i nedlåtande mening?
/Per Helmerson

Efter landningen när alla passagerarna lämnat stod jag ensam kvar en stund på plattan och med kapten Kappelborgs ord ringande i mina öron "Tonight every passenger is a special passenger"
Per Helmerson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 mar 2008, 12:29
Ort: Gunnilse

Ang PAX!

Inläggav Hans O. Sandström » 25 apr 2008, 18:12

Hej Per!

Med all respekt för din åsikt , har själv aldrig uppfattat ordet PAX som nedlåtande. För mig bara ett ord som smidigt användes/används när man t.ex ropade ut till kapten att han skulle ha 75 pax ombord. Ett "inneord" inom flyget.
Däremot skulle det vara intressant om någon vet när detta ord tillkom? Ordet PAX i sin egentliga mening är ju Fred på latin , så det borde vara ett "snällt" ord!

Mvh,
/Hans

PS. Såg att du gillade tåg , flygtokig som jag är älskar jag också att åka X2000 DS.
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav Göran Hansson » 25 apr 2008, 18:55

Hej

Måste hålla med Hans i detta, PAX är för mig inget "ful" ord utan en flygförkortning på samma sätt som WX är väder och MX är mechanical.

P.s att DGB blev först till LIN hadde med att göra att DGA var utlånad till Fokker för att demoflygningar runt jorden. D.s

Ha det gott

Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

PAX!

Inläggav Hans O. Sandström » 25 apr 2008, 19:47

Hej Göran,

Fairchild F24 var det en sådan maskin som bl.a skådespelarna Mary Pickford och James Stewart flög runt med en gång i tiden.
Vilken årsmodell har din?

Best,
/Hans
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav Kenneth Johansson » 25 apr 2008, 20:54

"Rolls-Royce som med förkärlek döpte/döper sina motorer efter namn på floder i England som exempelvis Dart, Tyne, Trent, Spey och Merlin för att nämna några."

Jag tror mig med säkerhet kunna påstå att det inte finns något vattendrag i England med namnet Merlin. R/R döpte kolvmotorerna efter rovfåglar och jetmotorerna efter floder. Turbopropmotorerna, som Dart, vete 17 var man fick namnen ifrån, men jag har aldrig hört talas om någon flod i England som heter Dart. Spey ligger förresten i Skottland. Petitesser kanske, men... ;-)

Hälsningar

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

River Dart.

Inläggav Hans O. Sandström » 25 apr 2008, 21:08

Hej Kenneth,
Lite petitesser ska man tåla som flyghistoriker:-)
Speciellt om men vet att floden Dart finns:

River Dart Devon England.
http://en.wikipedia.org/wiki/River_Dart

Träffade en gång en gammal engelsk flygare som påstod detsamma om River Merlin. Har för mig att det finns en flod i Wales med detta namn. Men kanske har du rätt där och tack för påpekandet!

Happy landings,
/Hans
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: PAX!

Inläggav Lars Sundin » 25 apr 2008, 21:11

Hans O. Sandström skrev:Hej Göran,

Fairchild F24 var det en sådan maskin som bl.a skådespelarna Mary Pickford och James Stewart flög runt med en gång i tiden.
Vilken årsmodell har din?

Best,
/Hans


En gammal bild av planet som OO-ACF kan ses på http://www.asa-be.com/photogallery_BCR_A.htm, där man f ö hittar bilder av många belgiska plan genom tiderna (ibland då typer okända här). Man kan googla vidare och hitta årgång och USAAF-nummer men det får Göran H kanske berätta om.

Lars S, som funderade om det fanns någon koppling till Gösta O'Konor
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Om PAX och andra förkortningar med X i

Inläggav Lars Sundin » 26 apr 2008, 09:59

Göran Hansson skrev:Hej

Måste hålla med Hans i detta, PAX är för mig inget "ful" ord utan en flygförkortning på samma sätt som WX är väder och MX är mechanical.

P.s att DGB blev först till LIN hadde med att göra att DGA var utlånad till Fokker för att demoflygningar runt jorden. D.s

Ha det gott

Göran


X förekommer ofta i förkortningar; tankarna går till forna tiders telekommunikation då man ville komprimera informationen så mycket man kunde när man bara hade telegraf, morse eller telex (där x står för exchange har jag för mig).

Jag kan tänka mig att PAX stod förtryckt på färdplansformulär/telex-utskrifter en gång. För mig är det en helt saklig neutral term. (Det verkar idag stå "persons on board" på vissa färdplansformulär).

Sedan har vi den kristna betydelsen av "X", en symbol för Kristus. Den amerikanska förkortningen Xmas anses visst ha det ursprunget, men annars är mitt intryck att amerikaner är allmänt förtjusta i kluriga förkortningar och särskilt sådana med med x (cross). Se exempel på http://www.mathpropress.com/stan/crossings/Animals/. Vidare är ju radiofolk och speciellt sändaramatörer allmänt förkortningsglada och använder termer som xmitter och xceiver (det senare är ev. tvetydigt) eller t o m Tx och Rx. Samt XYL förstås.

Här en svensk fråga/svar från den medicinska världen jag fann på webben. Här betyder TX och RX inte alls det jag är van vid...:

Fråga: Tx är en etablerad anglosaxisk för kortning för transplantation. Vet ni vad den betyder? Är det en del i ett allmänt mönster utgående från Rx för recept (Prescription)? Eller står Xet för Xeno?

Svar: Ingen i språkkommittén känner till bakgrunden till förkortningen Tx tyvärr. Däremot menar vi att alla dessa x-förkortningar utom Rx bör undvikas. En anledning att undvika Tx är att samma förkortning också används om medicinsk behandling (terapi). Om Rx finns det flera historier. En är att Rx kommer från R./., som sedan sekler inlett recept på mediciner. Det har sagts att märket ./. var en omskrivning av ett kristet kors, dvs. man bad om Vår Herres välsignelse över medicinen. En förklaring, som återges i Bengt Lindskogs Medicinsk terminologi (där tecknet anges som ett R med ett tvärstreck på R:ets högra nedåtgående stapel), är att det skulle vara ett astrologiskt tecken för guden Jupiter. Även med denna förklaring skulle önskan vara en välsignelse från guden. Lindskog återger också den mer prosaiska förklaringen att det skulle vara en förkortning av det latinska ”recipe”. FASS har än i dag en motsvarighet på alla läkemedel som är receptbelagda.



En engelsman ger på sin sajt http://www.bannedphrases.co.uk exempel på x-ändelser. Jag vet inte om han är så irriterad ("banned phrases") som han verkar att dessa förkortningar med x på slutet brer ut i talspråket, eller om det bara är en attityd. (Man måste nog vara ganska förtrogen med brittiska förhållanden för att förstå allt han skriver på alla sina sidor men hans karta över det engelska luftrummet kanske är begriplig):

Airex - Airborne exercise
Bx - Bombs / US Base Exchange
Canx - Cancelled
Clx - Clearance
CPX - Simulate
Cx - Checks / Cancel
Endex - End of exercise
Essex - Essential Exercises
Fx - Effects
Lox - Liquid Oxygen
Mx - Missile / Maintenance
Pax - Passenger
Rx - Receive
Startex - Start of exercise
Swx - Switches
Tx - Transmit
UXB - Unexploded bomb
Vx - Velocity
Wx - Weather
XO - Executive Officer


Wx och Mx har även nämnts av Göran Hansson. Man kan googla och finna att Wx är populärt för väderinformation.

En mera skämtsam benämning på passagerare är "self loading freight". Termen finns på PPRuNe, som exempelvis i förklaringen av Cabin Crew: the other half of the airborne team who put up with (står ut med) the self-loading freight.

Så har vi ju "freight dogs", av vilka vi har åtminstone en bland oss här på forumet.

Lars S;-)
Senast redigerad av Lars Sundin 26 apr 2008, 12:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

PAX!

Inläggav Hans O. Sandström » 26 apr 2008, 10:35

Hej Lars,

Ja du , flyghistoria är minst sagt intressant! Det började med Fokker F28 , via floder i England/Wales/Skottland till bokstaven X m.m.

Tack för din intressanta utläggning av ordet pax. Förr var det också vanligt på pax-listorna med bokstäverna M =Male , F = Female och I =Infant (spädbarn/baby). Ett I hade ingen egen plats utan åkte i knät hos mamma o pappa om det var fullbokat.

Hälsningar från en solig Vätterbygd där det fortfarande finns spår av SM-Guldet för HV71!

/Hans
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav Göran Hansson » 26 apr 2008, 16:58

Hej Hans & Lars
Även fast vi har Gösta att tacka för flera F24:or i Sverige blad annat Paul Pinatos underbara renovering av SE-AWS.

Min Fairchild har s/n FK313, vissa hävdar att den borde ha s/n 322 men på "duty card" från RAF ditt den kom mars 1942 som en ARGUS I, har någon skrivit in RAF nr. som s/n.
Den flög sender WWII i ATA som liason till olika enheter men mest hos 22MTU.
efter kriget skulle hon hem till USA eftersom hon var en del av "lend/lease avtalet , då beställningen av dessa maskiner skedde innan USA gck med i kriget Dec -41.
Men det var någon inom den Brittiska byrokratin som gjorde sig en "hacka" vid sidan om som ledde till at hon tillsammans den en syster hamnade på Engelska Östkusten (hon äges ett tag av Freddie Laker). med reg. G-AJGW.
därefter så såldes hon till Belgien som OO-ACF, bilden hos Belgarna kommer ifrån registreringsbeviset som jag scannade in.
Efter Belgien så hamnade hon i Tyskland som D-EKAS sen vidare till Danmark som OY-ALH Sen kom hon till Sverige, blev nerplockad. så hon har aldrig flugit i Sverige.

Dock så vilar Göstar minne över renoverigen då stabben och vingarna kommer i från SE-AWR.

brgds

Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Inläggav Rolf Larsson » 27 apr 2008, 22:10

Göran Hansson skrev:Hej
P.s att DGB blev först till LIN hadde med att göra att DGA var utlånad till Fokker för att demoflygningar runt jorden. D.s
Göran


Nej, DGA flög inte demoflygningar för Fokker. Jag tror att du tänker på DGN som lånades ut till Fokker som PH-JPV och demonstrerades i USA och Sydamerika under c:a 6 veckor.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Rolls-Royce Engine names!

Inläggav Hans O. Sandström » 04 maj 2008, 17:03

Hej igen,

Som Kenneth påpekade finns det ingen flod i England med namnet Merlin!
Hade fått detta om bakfoten , delvis lurad av en gammal flygare från England:-) Dock är Dart en välkänd flod!

Tack för påpekandet Kenneth!

Vänliga hälsningar,
/Hans


Rolls named their piston engines after birds of prey; Merlin, Eagle, Kestrel
, etc. Their turbine engines are named after rivers; Trent, Adour, Conway,
etc. There are a few exceptions like Olympus and Pegasus which are actually
Bristol designed engines. Bristol used mythological names for their engine;
Centarus, Perseus, etc. Rolls picked up those engines in the consolidation
of the British aero industry in the 60's and 70's.

Jet engines:
Adour
Nene
Derwent
Trent (turboprop)
Trent (By-pass)
Dart
Spey
Avon
Tyne
Conway
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Apropå att hitta på namn

Inläggav Lars Sundin » 04 maj 2008, 18:48

Apropå Rolls-Royces principer för namngivning, så verkar det vanligt att döpa turbin-motorer efter företeelser i naturen, gärna sådana som har med vatten att göra. STAL-Laval döpte ju sina jetmotorprojekt efter sjöar i närheten; Skuten, Dovern och Glan.

(Från Trollhättan har väl väl kommit en liten kolvmotor med ett platsanknutet namn; Trollet. Annars finns ju där strömmande vatten i massor.)

Adour är en fransk och inte engelsk flod medan Atar inte är en fransk flod utan stod för "Atelier Technique Aéronautique Rickenbach", en anläggning i den dåvarande franska zonen i Tyskland där man med tysk hjälp utvecklade en jetmotor utgående från BMW 003 som blev Atar.

Turbomeca döper motorer efter berg, bergspass och annat i Pyreneerna: Most Turbomeca engines bear names taken from the Pyrenees mountain range that forms the backdrop to the company's headquarters. Names of lakes are used for turbo-shaft engines, mountain peaks for the single-spool turbo-jet engines, mountain passes for twin-spool turbo-jet engines, winds for turbo-generators and valleys for turbo-propeller engines. .

Aubisque (ett bergspass) låter ju litet kuligare än FJ44.

Man undrar ju hur det kom sig att Rolls-Royce döpte en kolvmotor till Crecy men förklaringen finns här. Undrar om den är sann.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Rolls-Royce med mera!

Inläggav Hans O. Sandström » 05 maj 2008, 17:22

Hej Lars,

Hittade på nätet namnen på RR--jet engines men reagerade också på namnet Adour! Det lät verkligen inte engelskt:-)
---------------------------------------------
Så här har Airbus numrerat sina motorer (den andra siffran talar om motortillverkare) A330-203 t.ex med General Electric motorer A340-323 = Pratt &Whitney , A330-342 Rolls-Royce och den sista siffran påstås tala om vilken version i ordningen och så vidare...........

Någon som kan bekräfta??

0= General Electric
1= SNECMA CFM-56
2= Pratt&Whitney
3= IAE (PW+RR+MTU+Japan Aero Engine Corp)
4= Rolls Royce
5=EA =Engine Alliance (GE+PW)

Mvh,
/Hans
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst