Modeller på Frösundavik.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Modeller på Frösundavik.

Inläggav Björn Tannfelt » 24 apr 2008, 12:28

Jag har nyligen besökt Frösundaviks hotell och konferensanläggn. i Stockholm. I baren hänger en stor modell av en Saab B 17. Uppe vid restaurangen står en J 21:a och en J 9:a (gissning!) Modellerna har nog ca 150-200 cm spännvidd, kanske mer.
Vore kul att veta lite mer om vem som tillverkat dessa och varför de hänger där?

/Björn
Björn Tannfelt
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2008, 16:04

Inläggav Lars Sundin » 24 apr 2008, 13:35

En gång strax efter förra sekelskiftet förekom militär ballongverksamhet vid Frösundavik; det finns en busshållplats "Ballongberget" ser jag i Ballongfederationens minnesmärkeslista (det verkar finnas fler ballongminnesmärken än "fixed-wing"-minnesmärken...)

Se http://www.ballong.org/ballongfakta/Minnesmarken/gator.php#Bgatf

KABA, alltså K A B Amundson, en förgrundsgestalt inom tidigt svenskt militärt flyg, och vår första FV-chef, hade genom sin släkt anknytning till området.

Se http://www.frosundadagen.com/omfrosunda.php?page=frosundaarvi och http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu.aspx?id=19509 till att börja med.

De modeller du nämner är ju senare än från KABA:s tid men det kan ju ändå finnas ett samband på något sätt.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Göran Hansson » 24 apr 2008, 16:14

Hej

Ett litet klargörande

När det gäller Ballongberget och tidiga uppsigningar i ballong så var det beläget på "gamla S1" nuvarande SIPRI och Frösunda stadsdel i Solna
Alltså väster om E4:an.
SAS Raddison hotellet är "gamla Ing 1". och detta ligger på östra sidan om E4:an.

Ha det gott

Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Inläggav Lars Sundin » 24 apr 2008, 17:04

Jo precis. Det område jag hade i tankarna i den militära ballonghistorien är snarast "herrgården" Lilla Frösunda som man ser nedtill i denna utsikt. SIPRI till höger (fel; norr om Lilla Frösunda), kåken med den runda utbyggnaden.

Gatunamnen (se kartan) minner om den tiden. Amundsons torg (ej på kartan) ligger på Ballon(g)gatan har jag läst hos Ballongfederationen. Ballongberget är väl området som ser högt ut.

http://www.ballong.org/ballongfakta/Minnesmarken/Gatbilder/ballongat-fsunda.jpg

Utsikt:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=1;18.013449639540994;59.36901544328022;o;18.009843036657816;59.371656512916836;18.016258066183173;59.36695851854999;1281;817&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Det är ju onekligen en bit mellan konferensanläggningen i Frösundavik och lilla Frösunda, så de stora flygplanmodellerna kan ju ha en annan bakgrund. t ex i det stora flygbolaget i närheten (man har väl kvar huvudkontoret?)

Lars S, som varit i stadsdelen Frösunda bara på ett kort besök en gång men som åkt E 4:an förbi desto oftare och blivit nyfiken. Minns ett besök hos en FOA-person en gång på 60-talet
Senast redigerad av Lars Sundin 24 apr 2008, 18:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Göran Hansson » 24 apr 2008, 17:17

Du har helt rätt Lars
Ballongberget är den höjden bakom SIPRI,
det finns en ingång på andra sidan berget, som är en gammal stabsplats
för riket ledning när det begav sig, men det är en anna historia.

En promenad kan rekomenderas både i Frösunda och ner imot vattnet vid Frösundavik, det finns många olika minnes märken och efterlämningar med militär bakgrund för dom som är intresserade av sådant.

Med en avslutningsfika i Koppartälten.

Må så gott

Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 apr 2008, 18:31

>>Ballongberget är den höjden bakom SIPRI,
det finns en ingång på andra sidan berget, som är en gammal stabsplats
för riket ledning när det begav sig, men det är en annan historia.>>

Kan du berätta mer om stabsplatsen?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 24 apr 2008, 18:43

Här kan läsas litet om bergrummet ifråga:

http://www.bbskf.se/historik.asp

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 apr 2008, 18:48

Danke, Lars S

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Ballongberget - ballongflyghistoriskt

Inläggav Lars Sundin » 24 apr 2008, 18:59

Svenska Ballongflygfederationen har en förnämlig presentation av minnen från ballongflygtiden. Vad gäller verksamheten vid Frösunda och "Frösundavik" var nu denna plats skall anses ligga, är http://www.ballong.org/ballongfakta/Minnesmarken/platser.phpen lämpligare webbsida att besöka än de jag tidigare tipsat om.

Men Björn T:s fråga kvarstår, jag vet....

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

ballongberget-ballongflyghistoriskt

Inläggav Guy Abrahamsson » 25 apr 2008, 22:07

Hej!
Jag har ett vykort från 1920-talet(?). Där står på framsidan: "Flygfoto över Radio- & Ballongkomp. förläggning. Nedre Frösunda". Baksida "Förlag: Kungl. Fälttelegrafkårens Radio- & Ballong-kompani, Hagalund".
Att man övade ballongflygning är nog säkert. Kan det tänkas att man också använde ballongerna för eldledning eller spaning och då endast sände upp dem ett tiotal meter över trädtopparna med spanare och själva ballongen fast förankrad i marken?
Bam
Guy Abrahamsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Re: ballongberget-ballongflyghistoriskt

Inläggav Lars Sundin » 25 apr 2008, 22:40

Guy Abrahamsson skrev:Hej!
Jag har ett vykort från 1920-talet(?). Där står på framsidan: "Flygfoto över Radio- & Ballongkomp. förläggning. Nedre Frösunda". Baksida "Förlag: Kungl. Fälttelegrafkårens Radio- & Ballong-kompani, Hagalund".
Att man övade ballongflygning är nog säkert. Kan det tänkas att man också använde ballongerna för eldledning eller spaning och då endast sände upp dem ett tiotal meter över trädtopparna med spanare och själva ballongen fast förankrad i marken?
Bam


Hej Bam!

Jag tror att "Nedre Frösunda" är ungefär där herrgården "Lilla Frösunda" ligger, alltså söder om Ballongberget. Det är alltså väster om nuvarande E 4:an; öster därom fanns andra militära förband (invid Brunnsviken om jag fattat rätt; saknar kartor från tiden). Se tidigare länkar om Frösunda-historia, Svenska Ballongfederationens krönika och minnesmärken samt Eniro-utsikten.

Den vanliga användningen av en arméballong var såsom fjättrad, varvid man kunde nå flera hundra meters höjd. Kikade nyss i praktverket om arméflygets historia där det dock inte står mycket om Frösundatiden. Det framgick att kulballonger gav ordentlig sjösjuka när de var fjättrade; andra ballongformer gav då en stadigare flykt. Jag följde en gång med i en fjättrad ballong upp från Armémuseums gård och det var förvånansvärt obehagligt.

Mer att se och läsa finns hos Lars Henriksson på http://www.avrosys.nu/aircraft/indexballong.htm

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: ballongberget-ballongflyghistoriskt

Inläggav Lars Sundin » 25 apr 2008, 23:04

Lars Sundin skrev:...

Mer att se och läsa finns hos Lars Henriksson på http://www.avrosys.nu/aircraft/indexballong.htm

Lars S


Ännu litet mer att se som suddig film med en ballong svävande mellan trädtopparna några sekunder finns hos Armé-, Marin- och Flygfilm på http://www.amf-film.se/Default.htm.

Gå där till filmkalatalogen för 20-talet. Där finns några sekunder av nr 10168 (år 1924) med Nedre Frösunda, radio- och ballongkompaniernas förläggning. Armé- och Marinfilm. Exteriörer, byggnader, panorering gruppbild på kompani, fler exteriörer bland träd och buskar, klockstapeln. Svartvit, stum, utan texter. 3 min..

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Björn Tannfelt » 26 apr 2008, 16:00

Lovar att fråga specifikt om ballonger nästa gång ha ha! :-)
/Björn
Björn Tannfelt
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2008, 16:04

Re: Modeller på Frösundavik.

Inläggav Lars Sundin » 27 apr 2008, 12:53

Björn Tannfelt skrev:Jag har nyligen besökt Frösundaviks hotell och konferensanläggn. i Stockholm. I baren hänger en stor modell av en Saab B 17. Uppe vid restaurangen står en J 21:a och en J 9:a (gissning!) Modellerna har nog ca 150-200 cm spännvidd, kanske mer.
Vore kul att veta lite mer om vem som tillverkat dessa och varför de hänger där?

/Björn


Eftersom tråden stack iväg i riktning mot det ballongflyghistoriska som hör hamma på Lilla Frösunda någon kilometer västerut, gjorde jag för att orientera mig en söndagsförmiddagutflykt till Frösundavik, där förutom byggnader från gamla Ing 1, även Radisson SAS Royal Park Hotel ligger. (SAS huvudkontor ligger några hundra meter därifrån).

Hotellets "fasadbyggnad" är också från den militära tiden.

Jag fick veta att de tre flygplanmodellerna var tillverkade av en man i Östersund och tillhörde den person som är/var ägare till hotellet, och som valt att visa upp dem här.

S 17B-modellen (F 3 nr 5) ovan baren invid receptionen är verkligt stor, jag skulle uppskatta spännvidden till bortåt 4 meter:

Bild

J 21:an (F 15-märkt) och J 9:an (F 8-märkt) är mindre.

Det handlar alltså inte om några överblivna radiostyrda modeller. De hade en viss knotighet och bucklighet och en naivistisk charm. Jag tyckte S 17 därigenom faktiskt samtidigt gav ett väldigt äkta intryck. Framför receptionen hänger också en Boeing 737 (SE-DNM) i SAS färger., byggd i samma teknik. Jag gissade först att modellerna var byggda av plåt på en stomme, men det kan ju delvis även vara fanér. Kanske vissa ytor är av kartong t o m. En text man kan skönja i landställschaktet är litet förbryllande:

http://larssundin.ownit.nu/080427_S_17B_landningsstalldetalj.jpg

J 21:an (A 21:an?) och J 9:an är mindre. De står ovanför en målning ovanför trappan ned från restaurangen. Målningen visar den utsikt man har om man vänder sig om; Naturhistoriska Riksmuseet i Frescati på andra sidan Brunnsviken.

http://larssundin.ownit.nu/080427_Jaktplan_panoramamalning.jpg

Man är välkommen att bruncha för 225 SEK.

En mycket fin nejd att promenera i som Göran Hansson skrev, men jag var trött i fötterna. Tog en sväng mot Lilla Frösunda med bilen; såg ut som Eniro visar. Man kan ju se tecken på bergrumsanläggningen i berget.

(Jag har fler bilder och förstås i högre upplösning.)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Björn Tannfelt » 27 apr 2008, 15:07

Ja det var ju svar på frågan! Tack Lars!
Att mitt ögonmått, beträffande spännvidden på S 17, var i olag får jag skylla det utrymme modellen hänger i!
/Björn
Björn Tannfelt
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2008, 16:04

Inläggav Lars Sundin » 28 apr 2008, 09:40

Hej Björn, trots att jag försökte memorera ditt första inlägg när jag besökte Radisson SAS Royal Park Hotel (SAS har f ö inga intressen i den kedjan längre men SAS finns kvar i namnet) och gjorde uppskattningar när jag var där, är det svårt att ens med hjälp av fotona att komma ihåg hur stora de var.

Jag valde med avsikt att visa den bild där man får ett intryck av hur stor S 17-modellen är (tycker jag). Den är väldigt stor. Landningsstället verkar användbart att transportera planet med. Man undrar onekligen vad syftet var med modellen. Jag frågade damen i receptionen om modellerna men jag ville inte vara alltför nyfiken; hon kunde ju tro jag kom från skattemyndigheterna, och någon fotografering gav hon ju inget klart tillstånd till heller. Hon gav ett namn på "ägaren" men jag har inte trots idogt googlande fått klart för mig om det handlar om en person knuten till hotellrörelsen eller fastighetsbolaget.

De tre övriga modellerna är betydligt mindre och tål måhända inte att betraktas på nära håll. Man skulle nog lika gärna kunna kalla dem A 21 (raketer, åtminstone under ena vingen) och B 6 (en liten bomb hänger under kroppen; huven är ganska lång m m).

Lättare att bedöma en modells storlek är det då i bilden på http://www.buecker-museum.de/modellbau/berichte/zar2007/19.htm Inte riktigt klokt...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

En annan S 17-modell, också F 3, nr 5

Inläggav Lars Sundin » 03 maj 2008, 19:08

Jag kikade in på Vännäs motormuseums webbsajt och vad såg jag väl där om inte en stor modell av en S 17, märkt nr 5 från F 3 precis som den i Frösundavik. Vännäsmodellen verkar litet mindre, eller...?

Bild

Det finns en del skillnader om man tittar mer noga.

Museet finns här.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Björn Tannfelt » 03 maj 2008, 22:22

Ja den ser nog lite mindre ut...
Frösundamaskinen är ju en riktig "blaffa" om man som jag satt rakt under den i glada vänners lag.
Att den är "rått" byggd som du påpekade Lars tycker jag bara gör den mer spännande. En perfekt plastmodell väcker inte fantasin på det sättet.
Lite annat typsnitt på siffrorna och antennen bakom förarplatsen verkar grövre på Frösundamaskinen. Kanske fanns som byggsatsritning i Hobbex på 40-talet?
/B
Björn Tannfelt
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2008, 16:04

Modeller av B 17 och andra modeller

Inläggav Lars Sundin » 05 maj 2008, 21:36

Jo, man kan undra vilken förlaga byggaren av Vännäs- och Frösundaviksmodellerna haft. Jag undrar också vad min far utgick ifrån då han omkring 1944 byggde en trämodell åt sin bror av en B 17, som fastnat i mitt minne. Har nämnt denna modell då och då på forumet. Borde kontakta min kusin och be henne plåta den.

Vad gäller bilden från Vännäs så är ju den gula Pittsen i bakgrunden intressant. Den har diskuterats på forumet; möjligen är det en fullskala-modell, "något annat", eller en modell i mindre skala. Minns inte vad diskussionen utmynnade i. Fredric L har även skrivit om den och i första hand då om Mary Gaffaney på sin blogg.

Modeller kan byggas med olika teknik. En gång snidade man i trä, och hur det kunde vara visar en bild jag tog 2001 på Arlanda Aerospace som då var under utveckling mot ett museum med förklarande texter, montrar o d.

Och man tar vad man har. Se här ett tips av en senare känd flyghistorisk person. Böjas i tid o s v...

Jag är imponerad av dagens oerhört omsorgsfullt utformade modeller av plast, men alla har det inte så lätt att bygga sådana. Den begåvade reseskribenten Bill Bryson har beskrivit sin kamp med sådana modeller. (Eftersom den skriv- och läskunnige kännaren och beundraren av det engelska Kenneth Johansson sänt mig denna skanning ur sin bokhylla trodde jag först Bryson var engelsman, men han är faktiskt uppvuxen i USA, född 1951. Famgångsrik skribent av reseskildringar; texten är hämtad ur den självbiografiska " The Life and Times of the Thunderbolt Kid". Han verkar nu vara på väg att etablera sig i Storbritannien och jag såg bl a att han övertagit en "officiell position i den brittiska kultursamhället" efter salig Peter Ustinov. Två personer mer engelska än äkta engelsmän...)

Själv har jag mest ägnat mig åt flygande modeller, och sajter som väcker mina minnen är:

http://web.telia.com/~u38106478/historik1.htm (Nå, litet före min tid)

http://hem.passagen.se/sv.oldtimer/ekeroth.htm (Mera min tid)

http://www.smos.info/



Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Björn Tannfelt » 06 maj 2008, 14:09

På tal om Bill Bryson så läste jag en bok om Australien, som jag har haft förmånen att resa till ett par gånger. Hur ofta sitter man och gapskrattar när man läser en reseskildring? De rader Lars bifogar om byggsatsbyggande av Bryson är precis den stil han har i sina böcker. Rekomenderas varmt!

Hobbex är inte vad det varit... Läste den flitigt i barndomen i början av 70-talet.

Det finns ju händigt "folk" med bra ögonmått, (tydligen inte jag;-), så man kanske byggde lite på känn?

/Björn
Björn Tannfelt
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2008, 16:04


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst