Roll out Gripen Demo - kommer SFF att vara där?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Roll out Gripen Demo - kommer SFF att vara där?

Inläggav Emil Lindberg » 22 apr 2008, 21:43

Gripen Demo rullas ut imorrn/idag den 23 april. Kommer SFF att vara där och "bevaka" händelsen?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Robert L » 22 apr 2008, 22:02

man kan visst följa denna händelse på denna länk
http://www.gripen.com/en/MediaRelations/Demo/countdown.htm
Användarvisningsbild
Robert L
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping

SFF hänger med - självfallet!

Inläggav Hans E Fredbäck » 23 apr 2008, 18:48

Linköping, Sverige - Centrum för flygteknik och -historia
På lördag-söndag, 26-27 april har Svensk Flyghistorisk Förening sitt årsmöte på Malmen.Dagens möte i Hangar 195 i Linköping,kommer att dokumenteras som en viktig flyghistorisk händelse. På SFFs årsmöte kommer Flygvapenmuseets förre chef och numera chef för Norsk Luftfartsmuseum i Bodø - Sven Scheiderbauer, att hålla ett anförande om Norsk flyghistoria - dess utövande och organisation.
Norsk Luftfartsmuseum er Norges nasjonale museum for luftfart.
Vi får nu hoppas att Gripen exporteras till Norge!
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 336016.ece
:roll:
Hans-Erik Fredbäck - 2008-04-23 18:25
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Danne » 23 apr 2008, 19:13

Jag var där men hade inget fototillstånd och antalet väktare med i vissa fall tillhörande stora hundar av tysk härkomst var många.

Svårt dock att inte känna stolthet över "lilla" Saab som nu på några veckor haft roll out med två nya flygplan (Horizon och Demon).

Det nya stället såg mycket komplext ut, med 4(!) luckor per ställ.

Fint väder och en fin maskin, som jag dock tycker kunde ha kostats på en lite roligare målning.


Mer finns här:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9982&pid=645362&st=480&#entry645362
Danne
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39

Inläggav Emil Lindberg » 23 apr 2008, 21:06

Danne skrev:
Det nya stället såg mycket komplext ut, med 4(!) luckor per ställ.

Fint väder och en fin maskin, som jag dock tycker kunde ha kostats på en lite roligare målning.


Ja, fyra luckor var väl att ta i! Som gjort för att någon av luckorna ska hamna fel i in-/utfällningsekvensen. Knaaaak!

Jag håller med dig, lite mer iögonfallande målning kunde de kostat på gamla 39803, numera 39-7.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Karl Persson » 24 apr 2008, 02:42

Får hela tiden sansa mig lite och tänka på att det ÄR väldigt imponerande vad man faktiskt gjort med en gammal Bertil kärra och att det i sig stödjer hela det befintliga gripensystemet... även om nu ingen skulle köpa nytillverkade "NG" eller E/F om det blir något sådant.

Bara det att man så konkret (och till stor del finansierat av industrin) kan visa upp en sådan ombyggnad...

Applåder!

Och om luckorna, nu har de fixat en demo iaf. Ska det byggas om i stor skala eller produceras nytt så rör det sig ju om en händelse flera år upp i framtiden så de kanske hittar på något annat till slut. Om det behövs...
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Demo Gripen på Aktuellt o Senaste nytt

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 24 apr 2008, 06:54

Läs och ta del av Gunnar Åkerbergs notis med bilder från visningen av Demo Gripen.
/Sven-Erik
http://www.sff.n.se
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Håkan Dackegård » 24 apr 2008, 17:58

Fin bild på landstället och det ser ju lugnt ut med luckorna: Den lilla är länkad till benet som idag. De två stora är också mekaniskt länkade till varandra så behövs bara swichar för en luckrörelse då
Håkan Dackegård
Användarvisningsbild
Håkan Dackegård
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:49
Ort: Linköping

Inläggav Lars Sundin » 25 apr 2008, 04:39

Hej Håkan!

Jo, folket på Saab och de som förut jobbat med planet har anledning att vara stolta. Som gammal byggare av modellflygplan, alltså sådana som flyger - i alla fall var det ju förhoppningen - och med viss erfarenhet av att "konstruera" dem själv, undrar man ju vad det nya landningsstället "kostar" förutom ingenjörsmöda. 150 kg?

Eller är jag alldeles fel ute? Något svar torde jag inte få.

Spiraler finns det många av.

Apropå landningsställsluckor kom jag att tänka på mannen som hade en odlingslott bredvid mig. Han hade en perfekt hållen gammal Mercedes, tappade helt sugen när han blev änkeman. Berättade hur han lockats av nattpostplanen hemmavid på 30-talet, sökte sig till flyget och blev mekaniker på ABA/SAS. Det enda han annars sa om jobbet var att Caravellens landningsställ-luckor var litet knepiga.

Lars S, med sina konstiga tankar
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Jan H Vold » 25 apr 2008, 21:08

Et innlegg fra media om det politiske spillet om ny Norske jagerfly:

http://www.abcnyheter.no/node/65594

Jan
Jan H Vold
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst