Efterlysning::Bilder på A21A-3 vid F7

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Efterlysning::Bilder på A21A-3 vid F7

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 apr 2008, 20:26

Hej!
Söker bilder på A21A-3 märkta F7
Hittar eg. bara F7—B , i Boken : Gripen F7 Flottiljen.

I Flyghistorisk Revy, Saab 21 är F7 kärrorna på bilderna (även i artiklar om A21A) enbart
A21R

Alltså:

Finns fler bilder på F7 märkta A21A-3:or?


Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 apr 2008, 22:22

Bildtorka tydligen?!

Ingen som kan bemöda sig?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Efterlysning: Bilder A21A

Inläggav Guy Abrahamsson » 26 apr 2008, 10:49

Hej!
Är Du informerad om att det planeras en bok om fältflygare?
Göran Jakobsson heter författaren. Han har de senaste åren samlat in fotografier och andra uppgifter för den blivande boken. Många har hörsammat och skickat foton till honom, några t.o.m. hela album.
Han kanske har några fotografier som passar. Namn, adress och tel.nummer finns i senaste medlemsmatrikeln. Om Du "bemödar" Dig att titta. Kul ord Du använt.
Mvh
Bam
som fortfarande tycker att "Vingar över Vasaborgen" är intressant.
Guy Abrahamsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Propeller-21:orna var väl inte så länge på F 7

Inläggav Lars Sundin » 26 apr 2008, 11:53

Jag kikade in i FR #29 om Saab 21 och tittade på de individ-öden som ges i tabellarna, och såg att planen efter ca ett halvår verkar ha överförts till F 6. Planets tid på F 7 verkar ha varit mycket kort vilket kan förklara att det är ont om fotografier.

Tiden verkar t o m ha varit kortare än vad som anges i FR #29:s text eller på http://hem.passagen.se/hankri/21_1.htm


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 apr 2008, 21:46

>>Jag kikade in i FR #29 om Saab 21 och tittade på de individ-öden som ges i tabellarna, och såg att planen efter ca ett halvår verkar ha överförts till F 6. Planets tid på F 7 verkar ha varit mycket kort vilket kan förklara att det är ont om fotografier.
Tiden verkar t o m ha varit kortare>>

Hej!
Fullt medveten om det du nämner.
Enl. tab. tom.bara 2—3 mån.

Därför tar jag upp det:

Sen finns det påståenden enl.. nedan o från din länk:

>>Från januari 1954 ersattes A21A-3 vid F6 med SAAB 29B,
medan F7 fick sina 21A utbytta mot 21R från 1951.>>

Måste vara felaktigt. B18B verkar bortglömd?

Enl.F7 bok:
Mekaniker åker till F9 för A21 utbildning, för att vid hemkomsten få veta att F7 skall få B18B !!
(F1 blir nattjakt med J30)
(fotfolket får veta nyheter något senare än initierade)

”B18B ersatte efter hand B17 vid flottiljen”

Ur F7 boken:
>>1:a o 2.a div får B18B under 1948>>
>>1949 flyger flottiljen både B17 o B18>>

Vad hade 3:e Div ??
B17 fanns ju kvar in på-50-talet här,(F7) frågan är i vilken ”befattning” (mål/övnings eller krigsuppgift?)
En del av dem till Etiopien sen.

Vet att man vid viss period hade väldigt få B18B i tjänst.(under 20st.) 2st eller 3st div.?

Orsak ev .personal/nav- brist? Samt ombyggnad av katapulten?

Ovanstående visar enl. mig att F7:s uppsättning sent -40-tal är något oviss.!

Behöver därför er expertis utlåtande o gensvar!

Ser dock en A21A märkt D på sid. 128

Enl. en uppgift jag för länge sen såg på Krigsarkivet skall F7 ca: denna tid ha haft

En FJÄRDE div.???
TP eller ”förstärkta div vid F7”

Bengt

Alltså :var är era A21A-3 F7 Bilder??
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Göran Jacobsson » 26 apr 2008, 22:20

Tyvärr har jag inga bilder på A 21. Däremot på fältflygarna som flög dem. Det har för mig varit intressantare och därför har jag (tyvärr) aldrig skannat bilder på flygplanen i alla dessa album jag fått låna. Borde kanske gjort annorlunda men hade också betytt mer tid och arbete. Om bilder behövs kan jag i och för sig tipsa om namn på individer som flög dem och som bör ha bilder i sina album. men allra enklast måste väl F7 museum vara? Vill man så finner man.....

Ett allmänt tips är också att prata med folk som var med, då kommer sanningen fram på ett enkelt sätt. Komplettera detta med flera "sanningar" och verkligheten blir synlig. Passa på att göra det nu, för snart finns inga kvar att fråga. Min erfarenhet är att om man ställer seriösa frågor till de som varit med så får man också seriösa svar. Många tycker till och med att det är "skitkul" att få prata flyg igen efter alla dessa år. Eller vad säger du BAM?

Hälsningar

Göran Jacobsson
Göran Jacobsson
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:37

Inläggav Lars Sundin » 26 apr 2008, 22:46

Bengt Ekbladh skrev:
.....
.....

Alltså :var är era A21A-3 F7 Bilder??


Jag noterade Göran Jacobssons tips och kikade in hos Raymond Andcersson vid Vänerns strand och är det inte en sjua påmålad på planet i http://www.sunnersberg.com/images/a2.htm19.jpg?

Alltid något!

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 apr 2008, 23:14

Bra
men hannnn du se serie.nummret.?

Fint med lite mer bilder

Vet vi eg. om F7 hade nån div. med A21A-3 ??

I så fall vilken / vilka????


Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 apr 2008, 00:09

Guy Abrahamsson skrev:
Är Du informerad om att det planeras en bok om fältflygare?
Göran Jakobsson heter författaren.

Inte en aning, men behövligt.

Äntligen!
Lycka till
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 apr 2008, 00:54

Bam skrev:

Bam
som fortfarande tycker att "Vingar över Vasaborgen" är intressant.

Angående "Vingar över Vasaborgen":

Ser att jag fick mitt ex. 1980xx09

Allvarligaste saknaden är naturligtvis
Jag nämns inte!
Vid Väderskolan var vi rätt många 1974, o jag utmärkte mig tydligen inte.
(skämt!) fast vi gjorde en del”ofog”

Skämt åsido:
Boken är från 1980

Saknaden är det lite mera hemliga / baser,radar o dyl.(numera släppt??)

Åkte ner till F12:s "hädanfärd" då det begav sig.

Tyvärr verkar just Kalmar sakna mycket av regements-historiska "utsagor"

>>Kalmar regemente var ett av de ursprungliga 20 svenska infanteriregementen som nämns i 1634 års regeringsform. Regementets första befälhavare var Patrick Ruthven. Från 1797 vapenövades Kalmar regemente vid Hultsfred. Regementet gavs beteckningen I 20 (Infanteriregemente 20) år 1816. Beteckningen ändrades till I 21 år 1892.

Regementet var förlagt till Eksjö från 1906 innan det sattes samman med Jönköpings regemente för att bilda Jönköpings-Kalmar regemente år 1927. Kalmar regemente omorganiserades år 1994 till ett lokalt försvarsområde med beteckningen Fo 18 och man hade sina lokaler i den så kallade robotkasernen på Kalmar flygplats (tid. F 12 Kalmar). Regementet lades ner tre år senare 1997.

Raskens i Vilhelm Mobergs roman med samma namn var torparsoldat i regementen. Han tillhörde "Konga" kompani och hade nummer 132.>>

Samlat verk över fd.Kalmar regemente saknas!

Detta sagt pga.:

sägs inget nu så är det snart glömt!!!!!

F3 saknas, men
är tydligen pågång?


Bengt
Bengt Ekbladh
 

Bild på A 21A-3 från F7

Inläggav Lars Forsberg » 27 apr 2008, 10:38

I mitt exemplar av Flyghistorisk Revy Nr 29 om SAAB 21, finns på sid 42 överst en bild på en F7-märkt A 21A-3.
Bildtexten lyder: "En A 21A-3 från F7 med bombställ under kroppen."

Lars F
Lars Forsberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:45
Ort: HÄRNÖSAND

Inläggav Guy Abrahamsson » 04 maj 2008, 13:04

Hej!
Det finns även en bild överst på s.96 i ETT ÅR I LUFTEN Flygets årsbok 1949.
Bam
Guy Abrahamsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst