Nya data- och forumfrågeavdelningen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nya data- och forumfrågeavdelningen

Inläggav Arne M » 22 apr 2008, 17:41

Jag undrar om det inte borde göras mer reklam för den nya avdelningen i vårt forum vilken heter Data- och forumfrågor? Hittills är det bara jag, Lars S och Sven-Erik Jönsson som skrivit där. Sven-Erik förstås i egenskap av forummoderator och ansvarig för att den nya avdelningen tillkommit.

Sven-Erik frågar också om våra erfarenheter av åtkomsten av det gamla Parsimonyarkivet; det finns ju på SFF:s hemsida möjlighet att ladda ner zipfiler med arkivet på samt en läsare av dessa uppzippade filer. Men ingen har till dags dato kunnat bidra med några praktiska erfarenheter. Kanske för att man inte uppmärksammat den nya avdelningen? ;-)

Personligen har jag dock tipsat Sven-Erik om en extern kontakt Thomas Tydal som hjälpt Svenska Järnvägsklubben, SJK med det gamla Postvagnenarkivet. Thomas T kanske kan bidra med några handfasta råd även för Svenskt Flyghistoriskt Forum och det gamla Parsimonyarkivet. För närvarande vet jag dock inte om Sven-Erik J haft någon kontakt med Tydal och i så fall om det lett till att vi lättare kan komma åt gamla inlägg här i forumet.

Hur som helst vore det bra om vi kunde få en lösning för SFF där vi har en gemensam åtkomst av och sökning i det gamla forumarkivet. Det kan ju knappast vara praktiskt om vi alla ska behöva ladda ned zipfilerna och läsaren till våra respektive datorer.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Inläggav Lars Sundin » 22 apr 2008, 19:36

Jag har faktiskt lagt ned mycket tid på att få den läsare man kan hämta hem att fungera, men inte lyckats. Inte heller min datakonsult. Det går att hitta litet utförligare anvisningar om hur det hela skall arrangeras men det blev fortfarande inte begripligt. (Överhuvud taget gjorde Parsimony skäl för sitt namn, man var verkligen sparsam med information och anvisningar - tycker jag.)

Läsaren kräver inte att man zippar av filerna. Att jag inte uppmärksammat att det fanns information på hemsidan om det gamla forumet och en läsare därför, berodde på att jag själv långt tidigare hämtat hem det gamla forumets innehåll (men ej själva läsaren).

Vore kul att höra hur man gör för att få läsaren att fungera. Någon som lyckats?

Sedan förstår jag att det kan finnas copyright-problem. Den skicklige Thomas Tydal har f ö en speciell status på sin sajt; är att jämföra med en tidning ansvarsmässigt skulle jag uttrycka det som. (Jag antar att Postvagnens gamla arkiv ligger på Tydals sajt. Jo, det gör det, se http://www.tydal.nu/article/sok-i-postvagnen/)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst