Skillnad mellan Mustang F-51 och P-51 ??

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Skillnad mellan Mustang F-51 och P-51 ??

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 19 apr 2008, 18:36

Hej!
Här har hänt saker sedan jag var inne på SFFs utmärkta forum i höstas... någon sökfunktions hittar jag dock inte så jag frågar denna enkla fråga:

Vari består skillnaden på en Mustang F-51 ch P-51 ? När jag googlar så verkar det som att det skalle vara samma kärra bara att man bytt beteckning (vilket verkar fånigt).
Jag skulle även vilja veta aktuella årtal ifall det är så att det är två olika versioner, annars när namnbytet gjordes.


Bästa hälsningar! // Ingvar L. Nilsson, Brämhult / Borås
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås

Inläggav Lars Sundin » 19 apr 2008, 18:46

Hej Ingvar, det var länge sedan!

I Amerikat bytte då och då flygvapnet sättet att beteckna sina plan och principerna och skälen var väl inte direkt dumma. AT-6 har utsatts för det, den började väl förresten som en "BT" en gång (Basic trainer) för att gå vägen via "Advanced trainer" till bara Trainer. Eller kanske tvärtom. Samt även Mustangen alltså (man undrar ju hur snabbt namnet "Mustang" fick fäste inom USAAF förresten.) som omkategoriserades från Pursuit till Fighter vilket väl hände ca 1947/48 i samband med att USAF blev en självständig ... eeh försvarsgren.

En gång lär "alla" plan varit "Scouts". Det var nämligen lättast att få pengar för sådana.

Andra flygvapen, no names, lär ha styrts av att man skaffade sig radskrivare. The tail wags the dog...

En gång, före skrivmaskinerna, var ju detta med "mellanslag" en rent estetisk sak. Och sättare som skulle åstadkomma en rak högermarginal eller bara en vacker boksida använde ju sitt yrkeskunnande.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 19 apr 2008, 18:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Per Björkqvist » 19 apr 2008, 18:49

Mycket riktigt så bytte man bara namn på kärran.
P alias Pursuit ansågs väl lite ålderdomligt så man bytte till F för Fighter alldeles efter WW2.
Så helt rätt...och så enkelt var det!!

Edit;)Naturligtvis hann Lars S före medans man skrev!
Alltid på hugget!
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Inläggav Lennart A » 19 apr 2008, 19:58

Det var 1948 som USAF ändrade sitt typbeteckningssystem. Endast 13 nya bokstäver

A Amphibian
B Bomber
C Transport
F Fighter
G Glider
H Helicopter
L Liaison
Q Aerial target
R Reconnaissance
T Trainer
U Utility
V Convertiplane
X Research

ersatte minst 32 gamla bokstavskombinationer, bland annat P för Pursuit, som varit i bruk sedan 1924. Före 1948 stod F för Photographic. F-6 var exmpelvis fotoversionen av North American Mustang! Mellan 1946 och 1948 var dock den påbjudna typbeteckningen för dem FP-51.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

P-51 vs F-51...

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 19 apr 2008, 20:52

Tack för era nabba svar som kommit medans jag varit ute i skogen på en skymningspromenad med "Gula kräket" (Molle, 12,5 år gammal Golden retreiverhanne) !

Om man som modellflygare alltså bygger en skalalik P-51 så bör den varit tillverkad senast 1947 och den skall då se ut som den gjorde innan man bytte beteckningarna till F-51... intressant!

Frågar man inte så får man heller inget veta!

I analogi med detta så skulle alltså King Cobra P-63 vara från 1947 senast...

Tack för de utömmande svaren! Jag önskar en god afton // Ingvar


... kanhända är jag litet blasfemisk, men jag har alltid tyckt att Mustangens profil ser bättre ut i ryggläge och med borthyvlad cockpit...
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås

Inläggav Lars Sundin » 19 apr 2008, 21:05

Om man vill tränga in djupare i det amerikanska sättet att beteckna sin försvarsmakts flygplan, finns mycket att läsa på webben. Det är ett kärt ämne för flyghistoriker. Ett ganska så känslosamt utbrott finns på http://www.aeroknow.com/designationsusa.htm.

Joe Baugher är då litet mer behärskad, se http://home.att.net/~jbaugher1/Fdesig.html, men nämner försvarsministerns McNamara "missnöje" när han tyckte sig se hur militärerna trixade med beteckningarna för att lättare få pengar. Beteckningssystemet ändrades därför.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

F-51 kontra P-51

Inläggav Håkan » 20 apr 2008, 18:11

Hej Ingvar,

Bara för att klargöra. Jag tror inte att F-51 respektive P-51 har med tillverkningsåret att göra.
Vid omorganisationen i juni 1948 så ändrades namnet på alla kvarvarande P-51:or till F-51.

mvh/Håkan

WWII Biplane Fighter Aces
http://surfcity.kund.dalnet.se
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:54
Ort: Borlänge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst