MIG-29 krash på Ungerska "Gripen" basen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

MIG-29 krash på Ungerska "Gripen" basen

Inläggav Karl Persson » 18 apr 2008, 06:31

Piloten okej..

Ungrarna har en helt annan lösning på hur man skrotar sina gamla plan när man byter till JAS Gripen...

Nåja. Men hur många MIG-29 har dom flygvärdiga idag ?

A MiG-29 fighter jet has crashed during landing in Kecskemét (southcentral Hungary) on Thursday. The pilot managed to eject from the aircraft, a spokesman of the Ministry of Defense told local newswire MTI.

The pilot, Zoltán Peszeki, got away with bruises, but he is in hospital so that physicians can examine him for possible internal injuries.

http://www.portfolio.hu/en/cikkek.tdp?c ... =6&i=14677

Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Håkan Dackegård » 19 apr 2008, 09:18

Intressant information, särskilt om man läser länken: Piloten var beordrad(!) att göra ett
lågpass längs banan på en meters höjd
Det gick bra, men sedan gick planet i backen - och raketstolen funkade igen. Råkade se
Mig 29:an som kraschade på Paris Air Show en gång i tiden och det var en fantastisk utskjutning med bärande skärm ungefär samtidigt som piloten satte fötterna på marken
Deras stol justerar ju mycket snabbt utskjutsvinkeln efter behov

Man kan undra litet vad ungrarna beordrar JAS39 att göra
Dock, dom har ju faktiskt inte kraschat särskilt många Mig29 under åren
Håkan Dackegård
Användarvisningsbild
Håkan Dackegård
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:49
Ort: Linköping

Inläggav Lars Sundin » 19 apr 2008, 09:56

Minns en artikel i Aviation Week (and Space Technology) där två ryska/sovjetiska katapultstolkonstruktörer intervjuades. Det framgick mellan raderna att de aldrig haft några problem med att få pengar, deras attityd var närmast "vaddå budget?".

De sovjetiska stolarna var helt enkelt bättre än vad "västlig propaganda" påstådde.

I väst har vi ju ibland sett sarkastiska kommentarer "här sitter man i en flygfarkost med tusentals för säkerheten väsentliga detaljer, var och en köpt från den lägsta anbudsgivaren".

Lars S, i lätt sinnelag
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Håkan Dackegård » 19 apr 2008, 11:39

Hej Lars, hittade en ( litet jobbig) video , men där raketstolarna sticker iväg mitt i en markkrasch med SU 27, de ändrar sedan snabbt riktning uppåt

[http://www.youtube.com/watch?v=1FUp8f5rrdM]

Hörde av en av Saabs raketstolberäkningskillar, som var på ett möte i USA strax efter Sovjets fall, att den ryske chefskonstruktören var där och nästan grät när han vädjade
om pengar till fortsatt utveckling av världens (då iallafall) bästa raketstol
Han räddade ju liv menade han, men jag tror inte han fick några dollar till det
Håkan Dackegård
Användarvisningsbild
Håkan Dackegård
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:49
Ort: Linköping

Inläggav Lars Sundin » 19 apr 2008, 12:12

Jo, flax skall man ha. Detta var väl annars den mest dödsofferkrävande kraschen vid flygshower har jag för mig, antagligen värre än Ramstein.

83 döda läser jag. Se t ex http://archives.cnn.com/2002/WORLD/europe/07/28/ukraine.airshow/index.html

Lasse, som har litet svårt för "flygdagar"
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: MIG-29 krash på Ungerska "Gripen" basen

Inläggav Anders Nowotny » 21 apr 2008, 01:15

[quote="Karl Persson"]Piloten okej..

Ungrarna har en helt annan lösning på hur man skrotar sina gamla plan när man byter till JAS Gripen...

Nåja. Men hur många MIG-29 har dom flygvärdiga idag ?

[quote]

Här finns en bildserie från händelsen,

http://www.langlovagok.hu/html/galeria/1930.shtml

mina språkkunskaper i ungerska är begränsade men jag förmodar det är piloten man intervieuvar längre fram i bildserien.
Anders Nowotny
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:42

Inläggav Christian S » 26 apr 2008, 11:56

Lite synd men men. Man kan alltid hoppas på att ungrarna skänker någon av deras snart pensionerade MiG-29 till Sverige som musealt flygplan :)
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst