Vilket bolag?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vilket bolag?

Inläggav Åke Karlsson » 17 apr 2008, 09:53

Tänkte införa vissa ämnesområden från Postvagnen. :twisted: Såg nyss ett passagerarplan gå in för landning på Säve. Främre delen av kroppen röd och röd fena. Röd text på bakre delen av den vita kroppen. Kan inte minnas att jag sett den målningen tidigare så jag undrar givetvis.
Åke Karlsson
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Inläggav JanneM » 17 apr 2008, 10:18

JanneM
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:38
Ort: Göteborg

Inläggav Lars Sundin » 17 apr 2008, 10:33

Wizzair är tydligen ett ungerskt bolag. Se http://wizzair.com/default.asp?slid=clear&language=EN


The Wizz Air fleet of 13 180-seater Airbus A320 aircraft enables Wizz Air to provide you with a choice of 48 popular European destinations this summer season. Wizz Air will offer you more seats to more destinations from the region than any other low fare airline..

(Får man mer än en stol när man flyger med bolaget?)

Jag ser att det finns amerikanska pengar bakom bolaget, och i finansiärernas bolagsnamn ingår namnet Indigo. Det förklarar kanske planets färgsättning som ju innehåller inslag av det jag snarare skulle vilja kalla violett. Indigo är en något "diffus" färg enligt Wikipedia:Indigo is the color on the electromagnetic spectrum between about 420 and 450 nm in wavelength, placing it between blue and violet. Color scientists do not usually recognize indigo as a significant color category, and generally classify wavelengths shorter than about 450 nm as violet..

Wikipedia har en på olika sätt intressant artikel om själva flygbolaget.

Se även http://www.reseforum.se/forum/allmaen-resediskussion/9302-nytt-flygbolag-flyger-billigt-till-polen.html, speciellt forumadminstratören Mickes "presentation" av bolaget, dock mer än två år gammal.

Lars S, apropå
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Åke Karlsson » 17 apr 2008, 13:46

Det ser ut att stämma, tack. Visserligen tyckte jag att det bara var en nyans av rött men det var på ganska långt avstånd.
Åke Karlsson
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Inläggav Lars Sundin » 17 apr 2008, 14:06

Som en vanlig allmänhet kan man få ett grepp på trafiken på http://www.goteborgcityairport.se/. Jag antar att spotters sitter på ännu bättre information.

Så finns ju tidtabeller att kolla mot.

Jag är varken spotter eller göteborgare så jag kan nog inte säga så värst mycket mer.

Lars S, som dock varit på Hisingen ett flertal gånger
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Göran Hansson » 17 apr 2008, 15:58

Åke Karlsson skrev:Det ser ut att stämma, tack. Visserligen tyckte jag att det bara var en nyans av rött men det var på ganska långt avstånd.


Hello

Det kan också vara "Norwegian", deras flygplan har en röd nos, ser ut som man doppat hela främre delen av flygplanet i röd färg.

Ha det

Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Inläggav Lars Sundin » 17 apr 2008, 16:18

Norwegian på Gothenburg City Airport? Såg på http://www.goteborgcityairport.se/info/resenaerer/destinationer.asp inget om att detta bolag flyger där, men förhållandena ändras ju snabbt.

Man kan lätt googla sig fram till bilder av Norwegian-plan; den jag såg hade en "röddoppad" nos men inte mycket rött i bak. Air Berlin har å sin sida just inget rött i nosen men desto mer i bak.

Själv har jag inte grepp på alla reella och virtuella bolag som kommer och går även om jag som Kronologi-skrivare vill försöka ge en bild av som hänt på flygmarknaden det senaste decenniet.

Men det är väl som förr; det finns en skara kunniga personer som kan branschen som mekaniker, piloter, trafikplanerare, affärsutvecklare, passagerarhanterare, resebyråfolk och vad det nu heter, och som ställer upp och sköter "själva verksamheten" närhelst någon som har litet för mycket pengar vill spendera dem på gammal vanlig flygtrafik under något nytt fräsigt bolagsnamn.

Vilka är egentligen riktiga flygbolag?

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Åke Karlsson » 18 apr 2008, 08:58

Nej, det var inte Norwegian. Det är för lite rött på dom planen även om färgschemat är liknande.
Åke Karlsson
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst