Artikel om dagens flygspaning i svenska flygvapnet

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson


Re: Artikel om dagens flygspaning i svenska flygvapnet

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 apr 2008, 11:07

Emil Lindberg skrev:http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=40702


Är det just detta som man sysslar med sedan någon vecka med mål i utkanten av R39? eller :?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Artikel om dagens flygspaning i svenska flygvapnet

Inläggav Emil Lindberg » 16 apr 2008, 16:46

Fredric Lagerquist skrev:
Emil Lindberg skrev:http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=40702


Är det just detta som man sysslar med sedan någon vecka med mål i utkanten av R39? eller :?


Ingen aning! (utan spaning)
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 apr 2008, 21:18

Bra Emil

Har Sw AF ”äntligen” återfått ett spaningsflyg värt namnet

Hur sköttes spaningen mellan AJSF/AJSH 37:s sorti o nuläget tro ?

(nedlagd?, kustbevakningen?, eller ”det kommer säkert ingen Fi ” ???)

Man kan ju med facit undra : varför var inte spaningsflyget beväpnat förr?

Vapenvikten spelade naturlikt vis in ,samt snabb-raid av Ett fpl.på hög höjd o snabbt som fa:en :snabbt hem

Före AJSH/AJSF var det väl bara de sk. ”S28:orna” , som hade bev. (dock Utan kameror?)

Dagens LDP:s finns väl bara i ”V” : exemplar?

Utlandsstyrkan bör väl ha en st.?
Inte mycket kvar om man jämför med fd. 5 st.spaningsdivisioner eller ( 90—100 Sp fpl) ?

Jag hävdar , som i gamla forumet: Spanings-flyget har nästan i Fv:s hela tid varit i ”strykklass”

Gamla,nästan uttjänts fpl. som eventuellt var utrustade med kameror (eller bara hand:dito)

Vi kan ju läsa om hur utförandet av S29C gick till!


Inlägget är tänkt som ett försök till att få lite mer fart på fråge/svarsfrekvensen!

Vad har Du för synpunkter på FV:s spaningsresurser?
Då ! och Nu ?


Utan spaning - ingen aning

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Artikel om dagens flygspaning i svenska flygvapnet

Inläggav Lars Sundin » 17 apr 2008, 17:15

Emil Lindberg skrev:http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=40702


Tack Emil för denna text! För mig som är litet tekniskt vinklad är det ju kul att läsa att vårt flygvapen "hänger med". (Har litet IT-problem att komma åt artikeln).

Vad det sedan innebär "rent praktiskt" är ju en annan sak med tanke på vad vår försvarsmakt har råd att hålla på med och vad man kan spara på. Hotet från öst finns kvar som åtminstone Bo Pellnäs erinrar oss om, men så har vi ju massmedier och politiska rörelser som "lever på" att den hemska kommunismen och det Kalla kriget nu är slut, och att allt nu är "frid och fröjd" i det omedelbara närområdet. Världen i övrigt är däremot i behov av vår eminenta hjälpförmåga på flera ställen. (Ironi.)

Så har vi ju numera ett ganska så kapabelt övervakningsflyg inom Kustbevakningen, se http://www.kustbevakningen.se. En organisation som dessutom kan konsten att presentera sig (inte minst sitt flyg)... Och som håller koll på de hot av icke-militär natur som hotar oss. Det hade vi inte förut.

Lars S, som antagligen ändå inte kommer att kunna pilka torsk igen utanför Tofta
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Kenneth Johansson » 21 apr 2008, 13:23

Med anledning av "Utan spaning ingen aning."

"Lodfoto" är tydligen ett ord, som fortfarande används, men "Oblique foto" var något helt nytt. Nog för att jag vet vad oblique betyder, men varför blanda svenska och engelska ord och uttryck?
Om nu det svenska flygvapnet nödvändigtvis måste använda sig av engelska som "koncernspråk", varför inte löpa linan ut?
Hälften engelska och hälften svenska ser ju märkligt ut.
Snedbild har jag dock hört talas om... ;-)

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Lars Sundin » 21 apr 2008, 14:34

Tjena Kenneth!

Jag obseverade också detta välska ord, och min goda moder sade visserligen att man inte skall märka ord, men ibland kan man bara inte låta bli.

Vet folket i FV vad de håller på med egentligen?

Signaturen "besviken skattebetalare som försöker vara FV-lojal"
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lennart Berns och 1 gäst