Finsk sisu

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Finsk sisu

Inläggav Christian S » 12 apr 2008, 21:50

Nu järnspik gott folk, nu blir det åka utav det.

En nostalgisk återblick på vår trotjänare Draken i vårt östra broderland.

Här blir det tillbakablickar på J 35BS, Sk 35CS, J 35FS och kanske J 35S.

Håll i hatten, sänk volymen för nu blir det åka.

Fast i bästa välmening kunde man spolat AC/DC helt och hållet. Jag föredrar hellre ljudet av en rytande RM6-motor än detta oväsen.


http://www.youtube.com/watch?v=qWOINzyCLL4&feature=related
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 apr 2008, 22:18

Fint
Ödessymfonin ?

Kanske lite väl snabba klipp?

Är det start vägbas i början?

Vad är känt om Suomi :s vägbaser?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 12 apr 2008, 22:29

Musiken är Jean Sibelius "Finlandia", skrivet vid förra sekelskiftet och med en stark emotionell laddning i Finland. Så musiken är inte vald bara för att den låter "starkt"; den är finsk också.

Kan även höras på http://www.youtube.com/watch?v=RDzIpg3bEEM

Snygga, ja kanske djärva, "tumlingar"; har jag inte sett förut med Draken.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Finsk sisu

Inläggav Fredric Lagerquist » 12 apr 2008, 23:11

Christian S skrev:Nu järnspik gott folk, nu blir det åka utav det.

En nostalgisk återblick på vår trotjänare Draken i vårt östra broderland.

Här blir det tillbakablickar på J 35BS, Sk 35CS, J 35FS och kanske J 35S.

Håll i hatten, sänk volymen för nu blir det åka.

Fast i bästa välmening kunde man spolat AC/DC helt och hållet. Jag föredrar hellre ljudet av en rytande RM6-motor än detta oväsen.


Tack för denna länk, Christian! Den gjorde antagligen min lördagkväll :lol:

Ser att det är ett och annat inklippt från Sverige. T ex från flygdagen på F 10 i juni 1990, då man fick se denna formation.

Bild

Innan man fick till denna kaka så stod Drakarna parkerade på 04/22, något som också är med i klippet :-)

En finsk 35a fanns med i statiska utställningen.

Bild


Inte för jag är inbiten AC/DC-fan, men jag hajar "tänket" med den inledande textstrofen In the begining, back in 1955, man didn't know 'bout the Rock 'n' Roll show... osv ;-) Draken är Rock 'n roll .. inte bara årsbarn med den...

Och slutligen..jodå, man ser Valmet-tillverkade XS också i klippet - för det var väl de som blev motsvarande J-mod...med ett främre balkläge att hänga Sidewinder på (?).
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 13 apr 2008, 08:29

Lars Sundin skrev:........

Snygga, ja kanske djärva, "tumlingar"; har jag inte sett förut med Draken.

Lars S


De slår mig att någon/några av "tumlingarna" kan vara från Ceylon Utterborns eller andra senare flygningar för att utreda superstallen. Någon som vet kanske; jag har inte rotat så mycket i mina hyllor

Inte för att förringa den finska sisun och andra "go-egenskaper"; vi veloursvenskar tar oss fram på annat sätt. Det är ändå "vi" som skapat planet. Ju.

Läsning i saken: ÖFS meddelande 1/2001. Ett klipp ur Utterborns rapport om det första spinnprovet 1961: Omedelbart innan urgångsroder skulle ansättas för att häva detta flygtillstånd <ungefär en rak superstall, nosen 70 gader under horisonten> inträffade en serie våldsamma tippsvängningar med en dubbel amplitud av cirka 100 grader. Tippvinkelhastigheten var hög med med en periodtid av storleksordningen 5 sekunder. Vid tippsvängningarna pendlade nosen upp till ett läge strax över horisontlinjen och därefter ned till bedömt 100 grader under horisonten, det vill säga något över i ryggläge.

Omslagsbilden till ÖFS 1/2001 är från en 16 mm:s filmruta från en teodolitkamera tagen 1971 och visar en "fallande" superstallande Sk 35 från FC med kondens- eller "markeringsrök" efter sig. Litet likt det man ser i Youtube-videoklippet.


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Superstall / musik

Inläggav Robert Widmark » 13 apr 2008, 10:54

Drakens superstal verkade obehaglig. Kan tänka mig hur major Hage kände det när han till råga på allt elände inte fick loss huven. Det var nog den första (ofrivilliga) superstallen med 35: an - som dessutom gick åt skogen. Sorgligt.

Beträffande AC/DC-musiken så var ju andemeningen att hotta upp flyguppvisningen. Lyssna på samma klipp till Wienerblod så får ni se.
Att flyga lågt och göra roll med 35: an kan väl inte vara så märkvärdigt...
Robban
surt rönnbär
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Lars Sundin » 13 apr 2008, 11:25

En koll i "In memoriam" visar att i Haages haveri har tekniken inte funkat vad gäller de saker som skall ske när man initierat utskjutning (texten är litet oklar för en lekman om än ingenjör).

Mer tur hade då B Persson när han kolliderade med Sture Herrman. Huven ville inte ge sig iväg så att stolen kunde skjutas ut, men med ren muskelkraft kom han ur planet.

Saab kom så på att huven inte "sögs iväg". Allt kan inte bli rätt från början...

Herrman hade kanske klarat sig även om han som följd av kollisionen inte var förmögen att göra något själv. Om han hade haft mer tur, kanske jättetur behövts. Minns honom litet från plugget; en god basketball-spelare; landslagsklass.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 13 apr 2008, 11:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Tillägg

Inläggav Robert Widmark » 13 apr 2008, 11:26

Jo, råkade just lyssna på Duke Ellingtons soundis from the 40´s "Take the A-train". Kanske något att ha i öronen när man ser uppvisningen med Draken.
Fast Duke Ellingtons rytm och tyngd passar kanske bättre till en tung transportkärra som makligt masar fram...
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Re: Finsk sisu

Inläggav Lars Sundin » 13 apr 2008, 11:48

Christian S skrev:..
..
Jag föredrar hellre ljudet av en rytande RM6-motor än detta oväsen.

...

...



Jag tror faktiskt inte det låter särskilt dramatiskt för piloten, detta bedömt efter diverse färder som passagerare i DC-9 o d flygplan.

Från mitt segelflygande däremot minns jag hur vindbruset oftast var väldigt talande; nästan tydligare än hastighetsmätarens indikering. Dödstystnaden just före en (avsiktlig) vikning/spinningång t ex.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst