Gulfstream IV och Kinaresan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gulfstream IV och Kinaresan

Inläggav Arne M » 11 apr 2008, 20:20

Såg just på SVT Rapport att Fredrik Reinfeldt med fru anlänt till Beijing med Flygvapnets Gulfstream IV. Varför gör man en så lång resa med något av FV:s TP 102-plan egentligen? Enligt uppgift ska ju statsministern beledsagas av en större näringslivsdelegation - ett trettiotal personer har nämnts. Och dessutom har väl Reinfeldt med sig ett stort antal medhjälpare från statsrådsberedningen.

Så varför chartras inte vid sådana här tillfällen ett Airbus 330 från SAS så att alla kan åka med inklusive en delegation från medierna - jag antar att både SVT, TV4 och pressen kommer att täcka in statsministerns omtalade Kinabesök. Jag vet att man säkert vill använda TP 102A och 102C i så stor utsträckning som möjligt för VIP-transporterna. Men det finns ju praktiska begränsningar att ta hänsyn till. Och hur bekväm en Gulfstream IV än kan vara så är det inte alldeles säkert att en resa till Kina över Sibirien blir så bekväm om man inte kan resa sig och gå runt i planet under resan.

Air Force One är ju typexemplet på ett regeringsplan där presidenten kan ta med sig inte bara sina medarbetare och särskilda gäster utan även låta presspoolen av journalister också åka med. Något liknande kunde ju vara tillämpligt i vårt svenska lite mindre påkostade sammanhang. Har någon här i forumet därför någon uppfattning om varför statsministern åker på det här sättet med det lilla Gulfstream-planet?
Arne M
 
Inlägg: 365
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Inläggav Karl Persson » 11 apr 2008, 21:25

De ska använda Gulfstreamen för att åka runt i Kina. Bättre så.

Övriga ministrar och gamarna flyger reguljärt.

Obekvämt... tja.. man gör sig väl bekväm.

Bild

Calle och hans hjälpreda i något kronmärkt plan.
Senast redigerad av Karl Persson 12 apr 2008, 10:45, redigerad totalt 1 gång.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 apr 2008, 21:28

Jag säger det inte rakt ut ,
men"man kanske reser med liten kappsäck??"

Tänkt som ett sämt !, men man kan ju alltid ha uppfattninger om läget i Kina, som inte i nuläget ser så bra ut.
Bengt

Appropå det:

Kines flyg:

Pakistan o Kina har väl ett nära samarbete?
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 12 apr 2008, 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6583
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Inläggav Arne M » 11 apr 2008, 22:15

Karl Persson skrev:De ska använda Gulfstreamen för att åka runt i Kina. Bättre så.

Övriga ministrar och gamarna flyger reguljärt.

Obekvämt... tja.. man gör sig väl bekväm.



Ja, så kan det förstås vara tänkt. Men ska medföljande grupp från regeringskansliet och näringslivsdelegationen tvingas åka inhemskt reguljärflyg så blir det ju väldigt knöligt, för att inte säga lite osäkert (man har ju hört talas om standarden på det lokala flyget i både Kina och Indien). :?

Sett ur detta perspektiv tycker jag nog att en chartrad A330 från SAS borde varit ett bättre alternativ även för det fortsatta flygresandet inom Kina. För det kan väl inte vara så att Reinfeldt vill ha det lite mer officiellt klingande Swedish Air Force på planet istället för den vanliga SAS-logon? ;-)
Arne M
 
Inlägg: 365
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Gulfstream IV och Kinaresan

Inläggav UrbanFredriksson » 12 apr 2008, 06:51

Arne M skrev:Air Force One är ju typexemplet på ett regeringsplan där presidenten kan ta med sig inte bara sina medarbetare och särskilda gäster utan även låta presspoolen av journalister också åka med.

Knappast hela presspoolen. De flesta brukar åka i ett eller ett par av de andra flygplanen.

Chartra? På vissa sätt blir det ju precis samma sak som att åka reguljärt. Det är ju inte kvalitetssäkrat ur avlyssningssynpunkt, t ex.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Gulfstream IV och Kinaresan

Inläggav Rolf Larsson » 12 apr 2008, 09:30

Arne M skrev:Air Force One är ju typexemplet på ett regeringsplan där presidenten kan ta med sig inte bara sina medarbetare och särskilda gäster utan även låta presspoolen av journalister också åka med.


Förstår att du med Air Force One avser B.747 men för att förtydliga så är ju "Air Force One" bara callsign och benämning för den (flygvapen)maskin som presidenten vid tillfället flyger i. Något som definitivt inte dagspressen och media i övrigt fått med sig. Kanske minns fel men är det inte så att callsign ändras till "Air Force Two" om det är vicepresidenten som är passageraren ombord.
Följdaktligen ändras callsign efter vapenslag till exempelvis "Marine One", "Army One" o.s.v.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inläggav Karl Persson » 12 apr 2008, 10:43

Har inte kollat allt men grovt så ska dom först till Hainan sen till Peking och sen till Japan. Dom hoppen är väl ungefär som Kiruna till Rom minst.

Flera ministrar är i Kina/Japan och lika många i USA de närmaste 7-10 dagarna ungefär. Ytterligare några drar ned till EU möten. Blir ju en del hoppande kan man tänka sig. Vet inte hur de löst flygandet i alla dessa fall...

Sen är det ju klart, i en hyrd Airbus kanske man kan få in en garderob full med kostymer och klänningar som kan användas för att blidka Svenska journalister. Det får man ju räkna på om det är värt priset.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster