SK12 i lada...i Skåne

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SK12 i lada...i Skåne

Inläggav ATR » 23 apr 2010, 10:55

Japp du läste rätt, denna skröna har jag hört från olika håll.
Senast var för ett par år sedan via min flyglärare som tycks känna alla i branschen,.

När vi flög över nordvästra Skåne sa han plötsligt, där nere står en Sk12. Jag höll på att göra en immelman på cupen men sansade mig och ställde följdfrågor.
Dock vart han tyst då hans gode vän (som har haft ett stort flygmuseum i småland..) hade den "på hand".
Jag har faktiskt inte hört mer om det, men min vän och tillika flyglärare är ingen som far med osanningar..
Spännande är det vart fall, skulle tydligen blivit undanställd i början på 60talet, tilhört en flygklubb någonstans i Skåne.-

Nån som vet mer? Eller är allt "hitte poo" som vi säger här nere i söder? :)

MVH

Björn
ATR
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2010, 23:06

Re: SK12 i lada...i Skåne

Inläggav Fredric Lagerquist » 23 apr 2010, 12:25

Ja du, Björn :-) Varför får jag känslan av att detta rykte kan hänga ihop med detta haveri?

Fredric Lagerquist skrev:Den 27 oktober 1957 havererar Sk 12 Fv-nr 642 vid Hyllstofta, 8 km N om Ljungbyhed. Flygplanet är på väg "hem" till F 5 efter att varit utlånat till Stockholms segelflygklubb, Skarpnäck.

Man kan anta att Stieglitz'en tillhörde F 5 segelflygavdelning där övriga kända Sk 12 vid denna tid var nr 629 (märkt med rött band på fenan, senare kod F 5-1, numera SE-EGT), 669 (dito blått band, senare SE-CLC) och 670 (vitt band på fenan, senare F 5-1, SE-EGB och till FVM).

Källa: Kontakt 54


Se http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2163#p11565

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SK12 i lada...i Skåne

Inläggav ATR » 23 apr 2010, 12:33

hmm.. hur menar du. Skulle den blivit "kvar" i Hyllstofta för vidare öden? Enligt min källa så finns det en Sk-12a någonstans i Skåne. Pratade just om detta med en inte alltför okänd flygprofil i skåne men mången flygplan på sin lyra, och han bekräftade även detta. "barn finds" är ju något utav det häftigaste som finns..:)
Men åter till ämnet, finns det något register över kvarvarande Sk12or? Formodligen om det nu är så att den står undanställd är den säkert "avskriven tex 61-02-03" osv. Men det vore intressant och starta lite efterforskningar..

Lennart Nordströms Sk-12 som han har renoverat till mint condition, fanns inte ståendes i Hangar 1 (2) på Bulltofta?

MVH

B
ATR
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2010, 23:06

Re: Sk 12 i lada...i Skåne

Inläggav Fredric Lagerquist » 23 apr 2010, 12:46

Nja, snarare att det kanske kan vara just denna kvaddade Sk 12 :-) ...och mycket av F 5 Segelflygavdelnings matriel gick vidare till Ljungbyheds flygklubb när den bildades i slutet av 50-talet.

För några år sedan var samma rykte också uppe för diskussion här på forumet - hittar dock inte tråden och kan därmed inte länka. Kanske någon annan minns? I vilket fall så tror jag att det sas då att "Sk 12an i ladan" inte hade varit civil.

Lennart Nordström sålde sin Sk 12 till Joakim Westh för några år sedan. Den finns numera baserad i Eslöv.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SK12 i lada...i Skåne

Inläggav ATR » 23 apr 2010, 12:54

HA! Nu blev det ännu mer spännande!

Enligt mina uppgifter skulle den just varit "kronmärkt" fortfarande. Nu kanske det låter som en efterkonstruktion, men jag har för mig
att min flyglärare nämnde att den inte var helt komplett samt att den var skadad..

Finns det någon mer där ute som känner till mer? Skulle vara väldigt unikt om en sådan värdefull maskin fortfarande "finns" kvar oupptäckt..
/B
ATR
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2010, 23:06


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst