Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 okt 2023, 13:12

Detta foto är taget på Ålleberg den 3 juli 1985.
Är det en Grunau 9?
Vad jag har kommit fram till, så har Segelflygmuseet en förrådsställd Grunau 9, SE-27. Kan någon bekräfta om det är denna eller vilken individ som är på fotot?

002-1245426.jpg
Foto: Jonny Andersson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Lars Sundin » 26 okt 2023, 14:01

Det var svårt (omöjligt?) att hitta en lista på vad som finns på museet (det har funnits listor förut). Men man får anta att bifogad bild är från april i år och att det är just SE-27 är ju mycket troligt men vem vet. Bilden är skärmdumpad från Facebook.

Jag fann en annan bild av en SG-9 hängande i taket men den var minst 10 år gammal. Den röda "klumpen" i nospartiet var med, trimvikt gissningsvis.

Planet är byggt 1941 av Karlskoga motorflygklubb sägs det. Den finns hängande i Ållebergs tak på en rysk walk-around sajt från 2013 och kallas där SE-27 https://walkarounds.scalemodels.ru/v/wa ... /Gr9_ASFM/
Bilagor
Grunau_9.jpg
Grunau_9.jpg (68.75 KiB) Visad 6290 gånger
Senast redigerad av Lars Sundin 26 okt 2023, 14:32, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 okt 2023, 14:20

I Flyghistorisk Revy "Segelflyg i går och idag" , sida 215 finns listat utställda och förrådsställd flygplan på museet på Ålleberg. Boken utkom 2019, så uppgiften bör ha varit aktuell då. SE-27 är byggd 1941 av Karlskoga Motorklubbs Flygsektion.
I SFF Mediearkiv lägger jag i senare eftermiddag upp ett 40-tal foton från Ålleberg tagna i mitten 1980-talet, varav minst 6 foton på denna Grunau 9.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Robert Danewid » 02 nov 2023, 20:03

G 9:an SE-27 är förrådsställd, det är inte den som syns på fotot.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Lars Sundin » 02 nov 2023, 22:10

Om man tittar på fläckar på sidrodret så är de väldigt lika på Anderssons bild från 1985 och den ryska bilden från 2013 (walkaroundbilderna). Alltså åtminstone samma sidroder, kanske hela individen är samma. ;-)

Jag är alltför trött i huvudet just nu för att redigera bilderna så de bättre kan jämföras.
Bilagor
Ryssen.jpg
Ryssen.jpg (40.06 KiB) Visad 6141 gånger
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 nov 2023, 09:17

Jag håller med dig Lars, jag tycker mig se mycket mer likheter än olikheter med den som skall vara förrådsställd.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Robert Danewid » 05 nov 2023, 21:53

G9 an (Schädelspalter) med tillv nr SE-27 är förrådsställd sedan flera år. Fotot Lars hänvisar till har flera år på nacken.
I museet finns idag (när det gäller skolglidare) en Anfänger och Alice-Babs SG-38 utställda.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Lars Sundin » 06 nov 2023, 10:58

Jo, de ryska bilderna, som är många, togs 2013 som jag också angett och på några/någon av dem ser man på en skylt att individen kallas SE-27. Den var uppenbarligen då (2013) upphängd så alla bilderna är tagna nedifrån. Inte förrådsställd just då. Sedan har jag jämfört fläckar på fenan och funnit att bilden från 1985 är av SE-27 vilket var Sven-Eriks ursprungliga undran.

"Skallspräckare" var ett tyskt smeknamn på typen. Det finns några knep att skilja SG-38, Grunau 9 och Anfänger åt. Det finns en stor mängd "variationer på temat" om man går utanför Sveriges gränser. Är Anfänger-typens ursprung klarlagt förresten, hur mycket är Bergwiks eget bidrag? (Jag hittar inget vid en hastig titt i boken som SFF hade som årsbok härom året, Segelflyg i går och dag.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 06 nov 2023, 11:25

Här tre foton till som är tagna på Ålleberg samma dag som den översta bilden, den 3 juli 1985 samt ett svart-vit foto från slutet 1980-talet.

002-1245427.jpg
Foto: Jonny Andersson


002-1245417.jpg
Foto: Jonny Andersson


002-1245420.jpg
Foto: Jonny Andersson


002-1164693.jpg
Grunau 9 upphängd i museet någon gång i slutet av 1980-talet.
Foto via Thorsten Fridlizius.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Robert Danewid » 06 nov 2023, 12:47

För Lars: Här är en sida som handlar om bl a utvecklingen av skolglidarna
https://www.schulgleiter.de/index.html#Geschichte
Bergwiks bidrag till Hols der teufel var nog litet. Det var Alexander Lippisch och Fritz Stamer som var huvudkonstruktörer.

Notera att SFR 2019 är en antologi. Det finns mycket kvar att skriva men vi var begränsade till 240 sidor. Kanske det kan komam en del 2 någon gång?
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Lars Sundin » 07 nov 2023, 10:26

Jag letade nu i bokhyllan (vilket numera inte är så lätt) och på webben. Jo, antologin är fin. Jag har faktiskt inte läst den så noga men såg nu att det fanns rätt mycket om Göökvagnen och Windex. Men mycket återstår att berätta om30-talets aktiviteter över hela vårt land. Det byggdes på många ställen men många sekunder i luften blev det ju inte. Thorsten Fridlizius kämpar på men det verkar främst handla om tyska aktiviteter.

I hyllan fann jag också ett par Flyghistoriska Meddelanden från 1987 där Stig Kernell skrivit 2 artiklar om Bergwik och Anfänger. Han finner Anfängerns bakgrund diffus, kanske Bergwik möjligen ritat själv och så tagit ett tyskt namn, det hade ju då ett plusvärde inom segelflyget. Stig hade ju själv (eller en kompis i flygklubben) hämtat ritningarna (30 kronor) ute på Lidingö hos Bergwik. Tänk att Stig byggde på en Anfänger innan jag ens var född! En del finns att läsa i Jonas Björnstams bok om ÖSFK, en klubb som bygger på vad några Södertäljekillar gjorde med sin Anfänger "Jakob Flax" på Stigtomta och Vängsö.

Kanske Stig senare fick veta mer om typens bakgrund, Martin Simons (i en av sina praktverk) nämner den faktiskt men allra högst i förbifarten.

Jag har i min dropbox lagt ut en del tidningsklipp. Signaturen "Kidde" i DN är Stig Kernell, han började tidigt att skriva han. "Anfänger" och "Bergwik" var bra namn att söka på i DN:s arkiv på men mycket missar man ju med så simpel sökeknik. Bergwik gjorde mycket för göra segelflyget populärt, det är klart, men att rita flygplan tvivlar jag på att han kunde.

Vad beträffar "Hol´s den Teufel" är det klurigt. Den tidigaste var den som döptes efter Bergwiks svordomar när han (1923?) missade nubb-skallen med hammaren, sedan gjorde Hans Jacobs en ganska annorlunda konstruktion som också gick under det namnet. Om jag fattat rätt. (Ser nu att så är det, enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Jacobs_Hols_der_Teufel )

Här nedan klippen. Kanhända jag bloggar litet om detta.

https://www.dropbox.com/scl/fo/st427fyf ... 9x5rb&dl=0
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Robert Danewid » 07 nov 2023, 14:19

Jag tror att man blandar ihop Anfängern med andra glidare (kolla länken jag nämnde, där ser man att de alla hänger ihop).

Anfänger konstruerades av Hans Jacobs 1929 och den byggde på Hols der Teufel. Jacobs anlitades av Schleicher och de byggde 60 ex av Anfängern.
Det kan man läsa om här
https://nordicgliding.com/pionerer-alex ... chleicher/
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Lars Sundin » 07 nov 2023, 16:48

Fin artikel du skrivit! Segelflyghistoria finns (redan) utpytsat här och där, man ska inte räkna med en enda stor "bibel". Jag känner i din text igen många detaljer jag stötte på i mina strövtåg igår. Så avgörande (olyckligt?) valet av EK-glidare var i stället för dyrare DK-glidare eller ska man säga DK-segelplan! Eller?
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Robert Danewid » 08 nov 2023, 11:22

Nordic Gliding innehåller massor med segelflyghistoriska artiklar, just nu 61 st.
https://nordicgliding.com/category/historisk/

EK-metoden var rätt för sin tid. Det fanns inga riktigt lämpliga tvåsitsare förrän på 50-talet. Segelflyget gick från renodlad sport på 20-talet till ett effektiv sätt att få fram militära piloter på 30-talet. Man fick två skolglidare för samma pris som en tvåsitsare. Skolglidarna var enkla att bygga. Nog gjordes det försök att lansera tvåsitsare för grundutbildning, men ingen nappade på det. När segelflyg efter kriget åter fick tonvikt på de sportsliga började man använda tvåsitsare i skolningen. I Sverige dröjde till mitten av 50-talet.

Man kan notera att i USA använde man initiellt tvåsitsare för att utbilda militära lastglidarpiloter.
https://nordicgliding.com/varfor-har-am ... prestanda/
https://nordicgliding.com/lastseglare/
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Lars Sundin » 08 nov 2023, 12:06

Apropå lastglidare som du berör, så är här litet om svenska Fi 3 som det inte blev något av. Inte heller av "återupplivningsförsöket"; Lars Henrikssons artikel är nu rätt gammal.

https://www.avrosys.nu/fi3rediviva/index.htm
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Robert Danewid » 08 nov 2023, 16:25

Men för att återgå till Sven-Eriks fråga och det som tråden handlar om.
Ja, det är en G9
Ja, det är SE-27
SE-27 finns i museets förråd i Kälvenes och är inte utställd i museet.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: Bildfråga Grunau 9 på Ålleberg

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 08 nov 2023, 23:24

Tack Robert för klargörande. Nu kan jag uppdatera ett antal foton i SFF arkiv med mer kompletta uppgifter.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst