Svenska Gula Piper Cub - Dokumentation

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Svenska Gula Piper Cub - Dokumentation

Inläggav Rolf L Svensson » 08 apr 2008, 04:50

Har letat dokumentation pa Svenska Gula Piper Cub (ej Super Cub).
Hittade nagra efter att sokt i SFF-bildarkiv och mina urklipp men behover fa svar pa nagra fragor pa olika individer. Allt kretsar kring:
Blixten pa sidan, olika varianter finns.
Regbeteckningar pa sidan eller sidoroder.
Regbeteckningar pa vingens oversida och/eller undersida eller ingenting pa vingarne.
Cub-nallen pa fenan.
CUB pa gul navkapsel pa hjulen.
Nu till individerna:

SE-BEV (Valdokumenterad i AoH 5/98)
Har blixten, Regbeteckning pa sidan och CUB-nallen dokumenterad.
Regbeteckningar pa vingens oversida och/eller undersida eller ingenting pa vingarne ? Dokumenterat pa bild ?
CUB pa gul navkapsel pa hjulen ?

SE-AUY
Har svartvita bra bilder men inga i farg. Tror inte den var gul.

SE-BEI och SE-BEG
Saknar dokumentation pa regbeteckningar pa vingen. Oversida och/eller undersida eller ingenting pa vingarne ?

SE-ATT
Har blixten och Regbeteckning pa sidan dokumenterat.
Regbeteckningar pa vingens oversida och/eller undersida eller ingenting pa vingarne ? Dokumenterat pa bild ?
CUB pa gul navkapsel pa hjulen ?

Cub fantast (Modellflygare ) i Florida

Nagon som har svar ?
Rolf L Svensson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 apr 2008, 03:29
Ort: Boynton Beach, Florida

SE-BEV

Inläggav Fredric Lagerquist » 08 apr 2008, 09:29

SE-BEV på Barkarby 96-06-01. BEV syftar i detta fall på Björn Ek Vallentuna...appropå en en annan tråd här på forumet (som "totalvurpade") ;-)

Bild

Reggan behöver inte vara påmålad på ovansidan vingen (den regeln slopades i början/mitten av 60-talet.). I allmänhet är den ihopskriven på vänstervingens undersida.
Senast redigerad av Fredric Lagerquist 08 apr 2008, 13:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

SE-BEV

Inläggav Lars Sundin » 08 apr 2008, 10:05

Jag hittade i min dator en bild jag tog vid en utflykt i "Roslagen" 16 juli 2005. Här ser man SE-BEV på det lilla gräsfält som finns i Vallentuna.

En Super Cub i bakgrunden.

Se http://larssundin.ownit.nu/050716_SE-BEV_o_SE-KTG_manip.jpg

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

SE-BEG & SE-BEI

Inläggav Fredric Lagerquist » 08 apr 2008, 10:29

Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Rolf L Svensson » 08 apr 2008, 16:04

Tack Fredric och Lars for bra svar som vanligt.
Bra att Fredric forklarade regbet pa vingen for mig. Verkar vara samma pa alla Cubbar.
Lutar mest at SE-BEV.
Lars bild fran 2005 med Cubmarket pa fenan ser ju bra ut.
Kommer Du ihag om CUB fanns pa navkapslarna ?
Gissar att det ar EAA market som sitter pa kroppen strax bakom vingstottan.
Rolf Svensson
Rolf L Svensson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 apr 2008, 03:29
Ort: Boynton Beach, Florida

Inläggav Lars Sundin » 08 apr 2008, 17:32

rolfcmh skrev:...
...
Lars bild fran 2005 med Cubmarket pa fenan ser ju bra ut.
Kommer Du ihag om CUB fanns pa navkapslarna ?
Gissar att det ar EAA market som sitter pa kroppen strax bakom vingstottan.
Rolf Svensson


Jag kommer inte ihåg hur navkapslarna såg ut, men när jag nu plockade fram bilden påmindes jag om att jag borde ha hållit kameran en decimeter högre. På andra rätt aktuella bilder av SE-BEV finns inget märke på kapslarna. Se t ex:
http://www.airliners.net/photo/Piper-J-3C-65-Cub/0568614/M/ och http://www.hobby.se/EAA/EAA-flygplan/SEBEV.jpg

Man får ofta träff när man googlar på registreringen (inom citationstecken). T ex hos Airliners Net, Pilotmagazinet (http://www.pilotmagazinet.se/default.asp) eller svenska EAA.

http://www.vallentuna-aviators.se/ kan vara av allmänt intresse men jag tror inte där finns något om SE-BEV eller någon annan (vanlig) Cub.

Jag gjorde i januari 2000 ett besök vid Vallentuna-fältet, och har satt samman tre tekniskt dåliga bilder på http://larssundin.ownit.nu/Vallentuna_9_jan_2000.jpg. Ingen Cub dock. 9Q-CEL blev senare SE-KTG. Fredric L har en bild på webben av planet med den afrikanska registreringen ser jag.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Rolf L Svensson » 08 apr 2008, 18:53

Tack Lars
Nu har jag bilder pa SE-BEV sa jag klarar mig.
Kom pa att jag har svart att hitta ratt typsnitt for registreringsbeteckningarna. Finns det reglerat i Sverige ?
Rolf Svensson
Rolf L Svensson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 apr 2008, 03:29
Ort: Boynton Beach, Florida

Inläggav Fredric Lagerquist » 08 apr 2008, 19:46

Bokstäverna är reglerade till storlek och lutning (sedan kan det diskuteras om det följs alltsid) etc, men egentligen inte vad det gäller typsnitt.

Föreslår att du går in på Vallentuna aviatörförenings site (som Lasse länkade till innan), klickar på styrelse och letar upp ägarens email. Med lite tur kan du kanske få bilder etc direkt från honom.

Ja just det, ja .. samme ägare alltså som fick den fixade reggen BEV, som jag nämnde i inlägget med bilden på Cub'en :-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

SE-ATU i Ottsjö - 70-tal

Inläggav Lars Sundin » 13 apr 2008, 18:15

När jag letade bland mina bilder efter något vad det nu var, stötte jag på denna bild:

Bild

Tiden är mars. 1972, 1975 eller 1976.

Bilden är tagen med en Canon Dial halvformatkamera som aldrig var helt frisk och sedan har den gått igenom en rad processer varav digitaliseringen är den minst förstörande.

Men man kan ju se att SE-ATU ser ut som en Cub. Kanske före "dayglo"-tiden. En gång kom väl förresten ett påbud från Norrköping att i vildmarken skulle plan vara speciellt målade.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Olle Ekwall » 11 maj 2008, 09:40

Det var bl.a. frågor om SE-ATT
I går (2008-05-10) råkade jag vara på samma ställe som ATT. Jag passade då på att ta en serie bilder av planet med tanke på denna tråd.

Bild

Detta är en av dem. Det är inte rimligt att länka alla till detta inlägg.
Rolf jag kan sända en del av dem direkt till dig om jag får en lämplig adress.

Under sommaren kommer jag förmodligen att träffa på maskinen några gånger och kan ta ytterliggare bilder om det behövs bilder på speciella detaljer.

Förra året bytte maskinen ägare. Nuvarande ägare använder maskinen för tävlingar i precisionsflygning. Maskinen har ingen generator och inte heller någon startmotor utan handstartas. För ström till radio m.m. är den nu försedd med ett stort batteri där passageraren skulle haft fötterna. Maskinen flygs alltså numera som ensittsig.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Inläggav Rolf L Svensson » 11 maj 2008, 15:36

Tack ! Du kan E-maila bilder eller lank pa rolfmtl@comcast.net
Rolf L Svensson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 apr 2008, 03:29
Ort: Boynton Beach, Florida


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst