Test Gripen -2 svart

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Test Gripen -2 svart

Inläggav Steeri » 07 apr 2008, 14:35

Hej,
söker efter lite bättre detaljbilder på spinnskärmsinstallationen på detta flygplan. Jag har lyckats hitta bilder på hela flygplanet med skärmen monterad, men inte själva spinnskärmen med dess fäste i flygplanets bakkropp. Finns det bilder på detta i SFF bildarkiv ?

Stefan
Steeri
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 apr 2008, 14:27

Spinnskärm på "Skatan"

Inläggav Emil Lindberg » 08 apr 2008, 08:57

Det finns en bild på spinnskärmen monterad på "Skatan" (-2 svart med vita partier) i ett nummer av Allt om Hobby. Tyvärr kan jag inte numret i huvudet. Påminn mig gärna så kan jag kolla hemma
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lars Sundin » 08 apr 2008, 10:13

I ÖFS Meddelande 2/2002 har Björn Johansson vid FMV:Prov (FC) skrivit en tresidig artikel om spinnutprovningen och där finns några bilder, bl a en av planet i profil med Motala i bakgrunden, och där man ser fallskämsbehållaren och dess fästanordning. Som en slags "JATO-bottle". Men den bilden har du nog sett redan.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik » 08 apr 2008, 18:11

Bild på 39-2 i luften
Bild på 39-2 på FVM

Även 802 har ju skärmen.
Bild där det övre fästet syns tydligt

När skärmen ska användas måste luftbromsarna plockas av och infästningarna för dessa används för skärmens nedre stag.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Detaljbilder av Gripen prototyp 2 på FV-museet

Inläggav Lars Sundin » 08 apr 2008, 18:24

Robert Lundin har fotograferat detta plan " i detalj" men inget kan ses av spinnprovs-grejorna. Vad jag kan se.

Men bilderna kan kanske ändå vara av intresse för några. Se http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/index.html, gå till galleriet och där "J 39 proto", och hämta så hem zip-albumet.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2008, 18:35

>>Även 802 har ju skärmen.
Bild där det övre fästet syns tydligt >>

Lite synd inte länken funkar!

Bengt
Bengt Ekbladh
 

802:ans spinnskärmsfästen

Inläggav Lars Sundin » 08 apr 2008, 19:41

Kanske Erik menar de detaljer som syns på http://gib.gripen.com/gripen/Standard/RecordInfo.jsp?recordView=SearchResult_RecordInfo&catalogID=1&recordID=66374 när man laddat ned en stor version av bilden. (Jag är inte så hemma på Gripens alla små detaljer och knappt de stora heller.)

På sajten http://gib.gripen.com/gripen/ finns många bilder av Saabs flygplan som man kan hämta hem med hög upplösning.

Det var mer förr...: http://gib.gripen.com/gripen/Standard/RecordInfo.jsp?recordView=SearchResult_RecordInfo&catalogID=1&recordID=1140

OBS! Båda dessa länkar verkar litet lynniga. Man kan behöva söka efter eget förstånd i bilddatabasen. "802" gav resultat.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: 802:ans spinnskärmsfästen

Inläggav Erik » 08 apr 2008, 21:51

Lars Sundin skrev:Kanske Erik menar de detaljer som syns på http://gib.gripen.com/gripen/Standard/RecordInfo.jsp?recordView=SearchResult_RecordInfo&catalogID=1&recordID=66374 när man laddat ned en stor version av bilden.

Exakt. När jag klickar på länken får jag upp en fråga om vilket program jag vill öppna bilden med, varefter den laddas ner.

Annars kan man gå in på Gripen Image Bank. Bilden finns under Customers, ETPS.

På följande bilder kan man se 39101 med fäste för spinnskärm och luftbromsarna bortplockade, men utan skärm monterad.
Bild
Bild
Senast redigerad av Erik 09 apr 2008, 03:50, redigerad totalt 1 gång.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Karl Persson » 09 apr 2008, 02:30

39-6 flyger omkring med spinnskärm f.n så ett vänligt email till Saab kanske kan ge något.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: Test Gripen -2 svart

Inläggav Emil Lindberg » 09 apr 2008, 10:48

Steeri skrev:Hej,
söker efter lite bättre detaljbilder på spinnskärmsinstallationen på detta flygplan. Jag har lyckats hitta bilder på hela flygplanet med skärmen monterad, men inte själva spinnskärmen med dess fäste i flygplanets bakkropp. Finns det bilder på detta i SFF bildarkiv ?

Stefan


Kolla i Allt on Hobby nr 2/96 sida 73. Där finns fin-fina närbilder på spinnskärmsinstallationen på 39-2 "Skatan", både rakt från sidan och bakifrån.

Som Erik skrev är luftbromsarna bortmonterade. "Hålet" efter resp. luftbroms är täckt av en plåt. Spinnskärmens nedre stag är fästade i luftbromsens nedre infästning. De övre stagen är fästade i "kilar" som har monterats intill fenan. Liknande "kilar" har suttit på 39802 ETPS och 39101.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Test Gripen -2 svart

Inläggav Tony Damberg » 09 apr 2008, 17:56

Steeri skrev:Hej,
söker efter lite bättre detaljbilder på spinnskärmsinstallationen på detta flygplan. Jag har lyckats hitta bilder på hela flygplanet med skärmen monterad, men inte själva spinnskärmen med dess fäste i flygplanets bakkropp. Finns det bilder på detta i SFF bildarkiv ?

Stefan


Hej
om du kontaktar mig på min mejladress så kan jag skicka över två inscannade bilder på 39-2 samt 39802... vet inte om de är till hjälp, men kan ju vara något. De är från publikationen "SAAB Gripen- Swedens 21st Century Multi-role Aircraft" skriven av Gerard Keijspers...

Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst