Fpl 32 och kärnvapen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fpl 32 och kärnvapen

Inläggav Daniel Mattsson » 07 apr 2008, 14:05

Efter en mycket intressant P3 Dokumentär om JAS-projektet, fortsatte man med ännu en intressant dokumentär, om Det Svenska Kärnvapenprogrammet.

Programmets del om tillverkning och anpassning av övrigt materiel så pratar man om att planerna var att det svenska kärnvapnet skulle levereras med fpl 32 Lansen, men även att fpl 37 Viggen skulle vara förberett för att kunna leverera kärnvapen.

Vet man hur långt man kom i projektet när det gäller Lansen? Blev Viggen förberedd för att bära kärnvapen när tillverkningen väl var igång?
Användarvisningsbild
Daniel Mattsson
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
Ort: Stockholm

Inläggav Fredric Lagerquist » 07 apr 2008, 22:01

(P 3) Dokumentären är mycket intressant och rekomenderas:

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=1985968

Bra fråga det där - men man kan ju ha i bakhuvudet att med utgångspunkt i ett svenskt bombsikte, BT 9D, utvecklade amerikanska Mergenthaler Linotype Co. ett annat (TBS-1) avsett först och främst för att "leverera" taktiska kärnladdningar.
Senast redigerad av Fredric Lagerquist 11 apr 2008, 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 07 apr 2008, 22:26

Jag fann en diskussion om kärnvapen på Viggen som väl inte säger så mycket egentligen och skribenterna verkar inte alla vara så insatta i svensk försvarspolitik men det kan ju vara kul ändå.

Se http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=66916.

Rent politiskt var svenska egna kärnvapen inte längre aktuella när Viggen flög f f g. Men man kanske garderade sig för fallet att man i ett extremt läge skulle få låna av USA, t ex B61 bomber som någon nämner i diskussionen. Se http://en.wikipedia.org/wiki/B61_nuclear_bomb

Artikeln i Värnpliktsnytt på http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=1542&datum=2004-02-24 är inte så konkret även om Lansen och Viggen nämns.

Sedan är det väl inget speciellt rent bombfällningsmässigt, en vanlig toss-bombning. Kanske man inte kunde det göra med Viggens sikte. Säkert vet någon på forumet det.

Lars S, löst funderande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inget konkret svar - men några lästips för intresserade

Inläggav Lars Sundin » 08 apr 2008, 10:26

Inget konkret svar - men några lästips för intresserade.

Här ett inlägg på forumet från juli förra året:

En bra bok de svenska planerna på kärnvapen och kemiska vapen är Wilhelm Agrells "Svenska Förintelsevapen" som verkar motsvara den positiva recensionen i "Vårt Försvar" på http://www.aff.a.se/vf4_02.pdf.

A 36 nämns faktiskt inte alls i boken utan kärnvapen skulle kunna bäras av Lansen och Viggen. Kring 1955 räknade man med att en bomb av "halv japanstyrka" kunde ha en vikt av ca 500 kg och ha 35 cm diameter (sid 151ff). På sid 292 beskrivs attackflygarens dåliga odds, man kunde räkna med att Första eskadern skulle vara helt förintad efter 1-2 dygn. Med kärnvapen skulle effekten mot fienden bli större men kärnvapen har så paradoxala följder att man valde att inte skaffa några. Detta redogörs för i boken; det hade inte så mycket med kärnvapenmotståndet att göra.

Se även vad Göran Tode berättar på http://www.foi.se/FOI/templates/Page____545.aspx

Lars S, som varit på biblioteket


Recensionen finns numera på http://www.aff.a.se/vf024_22.htm medan Todes artikel ligger kvar.

Det var hårda bud på den tiden!

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re:

Inläggav Fredric Lagerquist » 08 apr 2008, 14:27

Lars Sundin skrev:Inget konkret svar - men några lästips för intresserade.

A 36 nämns faktiskt inte alls i boken utan kärnvapen skulle kunna bäras av Lansen och Viggen. Kring 1955 räknade man med att en bomb av "halv japanstyrka" kunde ha en vikt av ca 500 kg och ha 35 cm diameter (sid 151ff).


Är nog ändå rätt så konkret i ett läge där vi inte vet så mycket. Daniel undrar ju också hur stor var den tänkta "bomben" var? Detta exempel var kanske inte helt omöjligt nämnt just med tanke på A 32...

Sedan, "är det väl inget speciellt rent bombfällningsmässigt, en vanlig toss-bombning". Toss bombing enl wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toss_bombing

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 08 apr 2008, 16:00

Det finns enklare former av "toss-bombing" än den avbildade "over the shoulder launch" som jag inte visste om förrän vid googling i förmiddags. Den avbildade varianten demonstrerades 1957 för en inbjuden grupp civila med en B 47 läste jag!

Jag fick även fram ett dokument i en patenttvist mellan Saab och något amerikanskt företag (från 1969 tror jag), där termen "toss bombing" förekom. Jag insåg efter litet läsning att det handlade om en många år gammal historia (patent från 1952) och att även den stillsamma "kast-bombning" som Erik Wikensens första sikte för B 18 och B 17 var gjort för, kunde beskrivas som "toss bombing".

Se http://cases.justia.com/us-court-of-appeals/F2/410/979/ och ett klipp därur: The accused M-2 computer accomplishes the purposes above described with respect to the SAAB computer. However, in using the M-2 computer, the pilot is not limited in the toss-bombing technique to one type of pull-out. The M-2 computer permits the pilot to delay his pull-out after pickling, and also permits him to make a pull-out shallower or deeper than the pull-out which is required by the SAAB computer, and it permits releasing the bomb so that it will explode as an airburst above the target. In addition to its greater flexibility in toss-bombing, the M-2 computer may also be utilized for various other tactics described in the trial judge's findings, below.

"Pickling" är den aktivering av siktets räknande man gör, normalt just när man tar upp.

Mera: I "Saab-minnen del 17" skriver Evert Carlsson om siktets upphovsman Erik Wilkenson, som lämnade Saab 1952 (han hade utifrån en hög position i företaget strävat efter en mer civilt inriktad verksamhet på Saab medan andra inom företaget ville annorlunda). Här berättas bl a om ett för Saab fördelaktigt avtal om licenstillverkning av sikten i USA slutet 1952. Tillverkningen kom att ske hos ett annat företag än det förhandstippade. Wilkenson var snart tillbaka i Sverige, blev så småningom lärare vid Tekniska Gymnasiet i Helsingborg.

Lars S, som googlat igen
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Fredric Lagerquist » 08 apr 2008, 17:05

Lars Sundin skrev:Jag fick även fram ett dokument i en patenttvist mellan Saab och något amerikanskt företag (från 1969 tror jag), där termen "toss bombing" förekom. Jag insåg efter litet läsning att det handlade om en många år gammal historia (patent från 1952) och att även den stillsamma "kast-bombning" som Erik Wikensens första sikte för B 18 och B 17 var gjort för, kunde beskrivas som "toss bombing".


Något amerikansk företag = Mergenthaler Linotype Co. - omnämnt i inlägg nummer två i denna tråd ;-)

Intressant om just 1969: Det finns en artikel i Ett år i luften 1969-70 med rubriken Saab BT 9 - Det svenska bombsiktet. Bland annat står det:

USA var det land, som tidigast visade intresse och underhandlingar resulterade i beställningen av ett betydande antal sikten av typ BT 9D, vilka började levereras hösten 1952. Samtidigt med levereranser från Sverige såldes licensunderlaget till den amerikanska regeringen, som i sin tur gav företaget Mergenthaler Linotype Corp. i Brooklyn, New York, i uppdrag att tillverka en något modiferad version.

Satt i sitt "amerikanska sammanhang", t ex i en F-101 Voodoo:

The F-101A/C featured the MA-7 fire-control system with a nose radar that had originally been intended for the air-to-air role. After a few changes, this system became fairly adept at ground mapping and was very useful in the air-to-ground role. An MA-2 Low-Altitude Bombing System (LABS) was installed. In addition to the mapping radar, the F-101 used the ASN-6 dead-reckoning navigation system and was fitted with an ARN-14 navigational radio. An MB-1 autopilot was fitted. Defense was handled by an ASP-54 radar warning system. In the field, refinements were made to the all-weather low-altitude nuclear delivery system, which used the Voodoo's gun-ranging radar in a ground-mapping mode. The Low Altitude Bombing System (LABS) was later augmented by the Low Angle Drogued Delivery (LADD) system which permitted the aircraft to drop a parachute-retarded atomic bomb after making a low-altitude run-in to the target. The LABS system employed a Mergenthaler Linotype M-1 Toss Bombing System (TBS-1) which enabled the pilot to deliver his weapon by lining up the target on the crosshairs of his K-19 gunsight and pushing a button which computed an automatic weapons release.

Från http://www.fisrg.com/F101info5.html
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 09 apr 2008, 10:24

Fredric Lagerquist skrev:...
...
Något amerikansk företag = Mergenthaler Linotype Co. - omnämnt i inlägg nummer två i denna tråd ;-)

...
...



Jovisst Fredric, men det är svårt att hålla ihop allt. Juridiska amerikanska dokument är jobbiga att få grepp på, och i patent-tvister är soppiga. Många blir rättshaverister... Därmed inte sagt att det gällde i just detta fall. Så jag läste faktiskt inte så noga.

Saab och Wikenson hade med siktet gjort en fin sak som man kan tillåta sig som svensk att vara litet stolt över.

En annan sak är ju hur Saab kunde vidareutveckla det man kommit fram till vad gällde "kringteknik" som sikten, datorer, styrsystem o d. Gluttar man i "Saab-minnen" ser man tecken på besvikelse över hur företaget vände sig utomlands för viss teknik. (Minns hur en son berättade om personbils-Saab-ingenjören som ville ha avtappningskranen på kylaren på ett visst ställe men fick beskedet att det hade Opel-folket i Rüsselsheim redan bestämt. Känslor...)

Och då är vi ju inne på om man kan köpa tillräckligt bra vapen eller om man skall bygga dem här hemma för att vara säker på att få det allra bästa.

Detta kan utvecklas men jag gör det inte nu.

Tillägg: Öppnade min "Ett år i luften 1969-70" som jag köpt antikvariskt och inte vuxit upp med som med de tidigare årgångarna och f ö knappt läst. Artikeln om BT 9 är intressant och beskriver Saabs siktesutveckling och nämner användningen i Lansen samt export-försöken och framgångarna men nämner bara vanliga bomber och raketers fällning och säger väl egentligen just inte mer än vad man kan läsa i FR om B 18. Ett sikte satt i franska Etendard, se
http://www.netmarine.net/aero/aeronefs/etend4m/caracter.htm

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst