Hej, jag har samlat lite information hit från en gammal kedja i finsk Flightforum, var jag själv har också skrivit.
I första bilden i framkant är finsk VL Sääski II
OH-ASB, ex K-SASB. Fick ny registreringen OH-ASB den 8 maj 1931. Stockholm Aviation Exhibition (ILIS) och Nordic Aviation Competitions hölls 15-31 maj 1931. Finland startade till Stockholm i tre olika vågor. Först (12 maj) avgick statens flygplansfabriks utställningsflygplan VL Sääski II, lotsat av flygpiloten Jäderholm och VL Kotka, lotsat av löjtnant Mäkelä. Därefter åkte deltagarna den 18.5.och reste slutligen till Stockholm - på order av chefen för armén - överste Vuori övervakades av kapten Hämäläinen (Blackburn Ripon RI-131) och mekaniker av Simonen den 21 maj. RI-129 / Överstelöjtnant Guide och kapten Jusu deltog också.
Maskinerna startades i 18 maj 1931 vid landningsbron på Santahamina Sjöflygstation i Helsingfors, varifrån planen gjorde en gemensam avgång till Sverige kl 12.50. De avgående flygplanen var Sääski II SÄ-130 / kapten Malinen, De Havilland Moth MO-107 / pilot Heiskala, MO-112 / kapten Granroth och civila flygplan Junkers A.50 OH-ABB / kapten Bremer och
Sääski II OH-ASB / troligen herr Kasten. Vilken roll hade Karl Nyman, som också har nämnts som en av deltagarna, har varit oklart? Dessa plan var osannolikt att transportera passagerare på grund av installationen av en extra bensintank på flygplanen för resan.
Diskussionen och några bilder från resa hittar man här:
https://www.flightforum.fi/topic/48682- ... ent-984480Dokumenter av OH-ASB (K-SASB) i Riksarkivets digitalarkiv (Finland):
http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=225281Mvh Jukka
- VL Sääski II OH-ASB i Santahamina, Helsingfors, maj 1931. Foto: Pietinen/Museovirasto/Finna.fi/