Civilt (ex militärt) haveri

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Civilt (ex militärt) haveri

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 jan 2010, 21:14

Flygmaskinsmissöde vid Hudiksvall
var rubriken efter ett haveri 1931-09-01

Chaufför Frans Öberg som inköpt ett utrangerat 2-sitsigt militärfpl.
gör en uppstigning från Hudiksvallsfjärden med en passagerare.

Pga svallvågor från passerande fartyg "braktes det att gå runt" , resultat , med pontonerna i vädret.
De tar sig simmande i land
Planet inbogseras senare till kaj.


Vilket plan talar vi om?
När såldes det ?
Kom i luften igen?

Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5687
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: Avro 504 SE-ACC

Inläggav Fredric Lagerquist » 26 jan 2010, 22:08

Hej Bengt

Flygplanet var Avro 504K Mk.II SE-ACC som Öberg blev registrerad ägare till i maj 1931. Innan var en A Lindberg i Malmö ägare.

I oktober avregistrerades SE-ACC (antagligen beroende på haveriet du refererar till) men lär senare reparerats och "svartflugits". Avron fanns kvar långt in på 40-talet.....
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Civilt (ex militärt) haveri

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 jan 2010, 22:54

Fredric Lagerquist skrev:Hej Bengt
Flygplanet var Avro 504K Mk.II SE-ACC som Öberg blev registrerad ägare till i maj 1931. Innan var en A Lindberg i Malmö ägare.
I oktober avregistrerades SE-ACC (antagligen beroende på haveriet du refererar till) men lär senare reparerats och "svartflugits". Avron fanns kvar långt in på 40-talet.....


Tack Fredric

"lär senare reparerats och "svartflugits". Avron fanns kvar långt in på 40-talet"
utveckla gärna!

Den Avro jag menar skulle jag gärna vilja vet vilken det var (5662) i tillv. nr.

Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5687
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: Avro 504 SE-ACC

Inläggav Fredric Lagerquist » 27 jan 2010, 00:44

Bengt Ekbladh skrev:"lär senare reparerats och "svartflugits". Avron fanns kvar långt in på 40-talet"
utveckla gärna!


SE-ACC såldes till Sundsvall och lär senare ha flugits "för att spana efter tullbåtar".

1945 försökte en Olle Andersson registrera SE-ACC igen men misslyckades (ref. Sollinger, Svensk civil luftfart 1923-45, s.265). Året därpå lär en hr Persson i Sundsvall ägt flygplanet och Clerget 93-motorn beslagtagits av kronofogden (ref. Lundin).


Bengt Ekbladh skrev:Den Avro jag menar skulle jag gärna vilja vet vilken det var (5662) i tillv. nr.


Tillverkningsnummer för SE-ACC var 5652 enligt Lars E Lundins register.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Civilt (ex militärt) haveri

Inläggav Per f » 20 okt 2018, 12:34

Per f
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 mar 2017, 23:40

Re: Civilt (ex militärt) haveri

Inläggav Mats Averkvist » 21 okt 2018, 21:12

Planet på bilden.
Det skall snarare vara S-AHAA, den vänstra stapeln på H döljs av ett vasstrå... S-AIHH var ett helt annat flygplan.

S-AHAA Avro 504L (Eastbourne Aviation Co) E.5 1920
Fd G-EASD (ffg 20-06-16), S-AAP (ffg 21-08-26)
R 23-06-06 G Spaak,Bergvik (påmålat som S-A.H.A.A., efter en omfattande översyn under vintern, ffg av G S 23-03-13)
H 27-12-13 Sista flygning, nödlandning Bergviken, magasinerat
B 28-09-08 Efterbes. & godk. av T Ångström
Eo 28- - Sålt till F & H Åberg, Hudiksvall
Eo 28- - Sålt till P Ganse, Hudiksvall, flögs olagligt på skidor på isen av Gansesjån, N Hudiksvall
29-04-01 SE-HAA tilldelat men aldrig använt
Ar 29-05-17 Div. delar magasinerade
Eo 46- - Sålt till A Kring, Hudiksvall för ombyggnad (ej utf.)
90-12- Delar sålda till AJD Eng., England för återuppbyggnad till G-EASD

Lista enl. Lars E Lundin

Ser att det står Åberg i listan, men skall kanske troligare vara Öberg.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster