Trevliga flygplansregistreringar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

LIN flög Fokker, ja

Inläggav Fredric Lagerquist » 12 jun 2008, 08:54

Bild

LIN flög aldrig Fokker 50 - SE-LIN hos Skyways. Men reggan har även använts i F28-relaterat:

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=672748
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Om att flyga Fokker 50 och SE-LYX

Inläggav Lars Sundin » 13 jun 2008, 23:11

Bild
Lån från Snubbelfots blogg nedan - om det nu funkar. Tack!


Strövande runt på webben och hamnade på två bloggar som innehas av folk som flyger. Den ene för skojs skull tror jag, den andre är linjepilot i karriären. Vidare dök då registreringen SE-LYX upp, som ju är lämpligt för en maskin som innehas av en VD för ett framgångsrikt taxiflygbolag.

Om Tobias Holmgrens SE-LYX, se http://www.flyguppvisning.se/

De två bloggarna, bl a med bildbevis att det förekom Tiger Moth på Barkarby i helgen, samt om att flyga Fokker F 50 på andra sidan Östersjön:

http://snubbelfot.wordpress.com/2008/06/07/barkarby-fly-in-2008/
http://lidosta.blogg.se/

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

SE-ICA - kul regga, kanske inte

Inläggav Lars Sundin » 17 jun 2008, 08:25

I söndags var jag på Barkarby-fältet på Skaladagarna, prioriterade detta framför EAA Fly In helgen innan. Man kan ju inte ägna varje helg åt flyg. Såg då förstås en massa häftiga radiostyrda modellplan som ibland skrämmer mig. 15 kg och 400 km/h. Lätt läbbigt. 25 kg och 8 hästkrafter från 4 kg batterier i en så stor modell av Vickers Vimy att man närmast behöver en lastbil för att frakta den som Tomas Leijon visade upp är då mer mysigt. Tomas sysslar ju även med UAV/UAS och man undrar vad gränsen går mellan detta och modellflyg. Cirkeln sluts; en gång var modellflyg en naturlig inkörsport till "riktigt flyg" på flera sätt.

Jag såg i samband med luskande i LFV föreskrifter för flyguppvisningar ( i samband med webbläsning om Red Bull-köret) att här skrevs även om modellplan och vad man hade att iakttaga därvid.

Nå, jag plåtade på Barkarby även riktiga plan. Funderade ett tag på om man kunde göra något med "Z", en bokstav som förekom i många av de parkerade kärrornas registreringar. Men det får räcka med SE-ICA. Om ägaren fått ICA att sponsra honom genom att använda ICA:s logga hade han kanske kunnat fixa landningsstället.

Kommer att tänka på att Shell en gång hade annonser om en tillsats i bilbensinen kallad "Ignition Control Additive", men det men det gick ju knappast för sig i Sverige där "ICA" ju inte är särskilt häftigt, så det fick för den svenska marknaden bli ACI.

Bild
Bild

Så har vi ju "Pack den Tiger in den Tank" som Shell (nej Esso var det! ser jag i efterhand) också körde med, även i Sverige, hur frasen nu löd här hemma. Ha en tiger i tanken? Blev Barbro Lindgren härav inspirerad till tigrarna i det vattenfyllda garaget i den sköna barn(?)boken om Loranga, Mazarin och Dartanjang? Se även http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,941372,00.html?promoid=googlep.

http://s296.photobucket.com/albums/mm185/larssundin/ har jag lagt ut några bilder från i söndags. Naturligtvis kommer några att notera den intressanta hangar man ser långt bort, Hangar 5 eller 6 eller vad den kallades, där plan för FV:s signalspaning höll till. Vidare ser man att vi nu kommit in på "M" som första bokstav i registreringen av flygplan med motor; frånvaron av motor i just detta fall är ju intressant. Förknippat med Thielerts problem? Monarkmopeden/scootern är skön, men exklusivare lär i dag vara varianten med pedaler. Jag beklagar att jag inte lyckats begripa hur man skall få in bilderna i rätt ordning.

Lars S; blickande tillbaka och med kommunikationshistoriska och andra utvikningar. Det finns mer här i världen än flyg.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Mindre trevlig flygplansregistrering

Inläggav Kenneth Göransson » 21 jun 2008, 20:36

Visserligen kan flyghysteri anses vara en sjukdom, men följande reg är väl lite i överkant:
http://myaviation.net/?pid=01344096
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Inläggav Lars Sundin » 21 jun 2008, 21:01

Som Clostermann-freak och lätt snuskhumrig kommer jag ju genast att tänka på en passage i boken "Det stora uppdraget". (Finns i senare översättning och annan titel).

Enjoy originalöversättningen ur "Le Grande Cirque"av John Karlzén och Sven Christensen, som kanske i Ljungbyhed bodde i våningen under min farbror.

http://larssundin.ownit.nu/Spitfire_V.jpg

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Spitfire-versioner

Inläggav Lars Sundin » 22 jun 2008, 08:46

En Spitfire-kännare i Hällabrottet mitt i Närke har i ett mail till mig påpekat att Sptifire V med suffix D nog inte funnits. Det är säkert helt korrekt. Jag googlade litet och fann då http://www.venturapublications.com/images/EB0003Checketts.pdf som kan vara av intresse. Om inte för annat som ett exempel på vad man gör med händerna när man blir avplåtad. I fickorna, bakom ryggen, man ser till att man har en mugg att hålla i m fl möjligheter. Korsade armar kanske.

Clostermann "ljuger" säkert ofta i detaljerna, men har rätt i det stora hela. Gott omdöme kan det kallas. Därmed inget ont om oss som pular med detaljerna och ibland fastnar där.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Spitfire-versioner

Inläggav Robert Widmark » 22 jun 2008, 10:32

Lars Sundin skrev:
Clostermann "ljuger" säkert ofta i detaljerna, men har rätt i det stora hela.


Jag (Robban) minns fortfarande kapitlet när det blev fred och flygarna i desperation slog sönder allt. De klarade inta av att bli vanliga medborgare!
Kan förstå att det kändes tungt...
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Lars Sundin » 22 jun 2008, 11:15

Jo denna reaktion har man läst om, fast det som sägs i kapitlet "Dörren faller igen" i "Le grande cirque" är mer mångordigt och svårt att sammanfatta. Men vätaligt.

Man/jag har ju ibland undrat om Perre C haft hjälp av Romain Gary, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Romain_Gary En avgjort intressant person; man kan säkert googla fram mer om hans flygande och om den olycka J Edgar Hoover var för honom och förstås främst för Jean Seberg. Men det är ju inte flyghistoria.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Robert Widmark » 27 jun 2008, 19:29

"I say it only once..."
kriget var i alla fall Clostermans (och hans flygarbröders) storhetstid.
Skulle vilja läsa mera...
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Ämnet uttömt?

Inläggav Robert Widmark » 12 jul 2008, 19:48

Fortfarande loggas det in på denna fråga (trevliga flygpl...) trots att det inte finns något nytt att se.
Är ämnet månne färdigbehandlat?
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Lars Sundin » 13 jul 2008, 03:22

O nej, inte kan ämnet vara färdigbehandlat inte!

För att hålla oss kvar vid Clostermann så länge, så kallade han sin Tempest, märkt JF-E, för "Le Grand Charles". Själv har jag alltid förutsatt att det syftade på Charles de Gaulle, men aktuell forskning (d v s jag googlade nyss ;-)) har visat att det kan också syfta på det franska VK1-ässet Charles Guynemer. Tydligen har Clostermann nämnt båda motiven, och det är ju inget konstigt i det.

För övrigt kom han med tiden att använda fyra Tempest, märkta JF-E. "Numret" för åtminstone två är kända.

Se t ex http://www.hawkertempest.se/closterm.htm

Beträffande att läsare fortfarande "loggar in" på tråden, så är det skoj att notera i vilken takt antalet visningar i en tråd stiger. Jag har inte gjort några djupare analyser, men har också noterat hur antalet fortsätter stiga långt efter det att senaste inlägget kom. Det kanske finns de som besöker forumet mycket sällan? Eller som i hopp om att finna något kul tittar på trådar de inte tittat på tidigare. Eller tidigare missat ett inlägg; det "nya" forumet är litet svåröverskådligt. Eller vad det kan bero på; jag har väldigt lätt att tänka fel i sådana här saker.

Vill man skapa många visningar kan man skriva ett ganska tomt inlägg. Som detta...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Closterman

Inläggav Robert Widmark » 13 jul 2008, 09:21

Pierre Closterman går att surra om ett bra tag.

Själv tycker jag att han framställs som dagens fotbollsproffs eller våra samtida golfidoler.
Här rör det sig inte om krig. Kanske var det så att kriget i princip var slut men det gällde att hastigt skaffa så många scores som möjligt för att vinna berömmelse?
Det verkar i alla fall så för när kriget (officiellt) tog slut så utbröt sorgen bland dessa egotrippade jaktess.
Det var ju egentligen sorgliga händelser när Pierre "vann" men det framställdes som om han hade gjort "hole in one".
Trots det blir man litet avundsjuk.
Tänk att få flyga Tempest!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Litet mer Clostermann (stavas med två "n") ser jag

Inläggav Robert Widmark » 20 jul 2008, 10:25

Hej igen!
Läser nu Clostermanns "Det stora Vansinnet" och det slår mig åter (har tidigare ägt "First Light") hur förbenat kallt det var i flygplanen på den tiden. Det fanns ju inte tillstymmelse till värme ombord.
Då är det inte lika skojigt att flyga.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Guy Abrahamsson » 20 jul 2008, 17:28

Hej!
Rekommenderar läsning av James Aldridge Ärans tecken i skyn eller som den heter på utrikiska Signed with their Honour. Detta apropå Robbans aversion mot kyla. Redan på första sidan talas det om damm och hetta, svett och flugor.
Vad gör man när det är för varmt?
Är det kallt, kan man i alla fall klä på sej.
Ärans tecken i skyn handlar om 80:de jaktplansdivisionens öden och äventyr runt Medelhavet. Egypten, Kreta och Grekland är en del av länderna som skildras.
Flygplan: Gloster Gladiator och Hurricane. Alltså början av 2:dra världskriget.
Pst! Lite kärlek är det också!
Bam
Guy Abrahamsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Inläggav Robert Widmark » 20 jul 2008, 21:12

Måste skynda mig att korrigera ett misstag. Jag påstod strax här ovanför att Clostermann & Co betraktade sina flygningar som ett golfspel. Så var det tydligen inte – inte i början av hans karriär i alla fall. Pierre C. var ju med i kriget redan 1943 och i ”Det stora Vansinnet” berättar Pierre hur ”ohälsosamt” det kunde vara att vistas illegalt i tyskt luftrum.
Just nu (i boken) har Pierre fått det litet lugnare då han blivit baserad på Shetlansöarna for att sköta lokalförsvaret – det består hittills av att värma ryggen vid en RAF kamin. Det är vinter och snöigt och då brukar folk dö som flugor….
Bam minns säkert gaskaminen på våra rum på hotellet i Margate (eller var det Ramsgate?) som då och då matades med en twopenceslant. Men det här var långt efter kriget (1958) då Transairs Curtissar flög på Southend och Bam var en färsk Curtisskapten – en lugn och samsad sådan skall också nämnas.
Jag tyckte det här var väldigt exotiskt!
Måste också läsa den av Bam rekommenderade boken ”Ärans tecken i skyn”. Svett, kärlek och flugor går ju dåligt ihop så jag tror jag förstår problemet. Dessutom flyga. Huga!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Trevliga flygplansregistreringar

Inläggav Paul R Compton » 21 jul 2008, 02:41

Nu har vi kommit borta från ämnet lite grand.
Just darför att jag sysslar med sådan 'trivia' ganska mycket, känner jag många trevliga flygplansregistreringar. Men såklart har jag några favourites, på engelska förstås.
Som pojk och spotter, glömmer jag aldrig när jag såg tysk Beechcraft 65-80 Queen Air (LD-91) D-ILDO i England, som har också varit SE-EXU med Kungsair en gång i tiden.
Jag hade många favoriter under åren jag bodde i Tyskland och bäst av alla - tyckte jag - var D-EATH en Piper PA-28R-200 Arrow! Efter murens fall blev en massa nya reg kombinationer möjliga och plötsligt dök upp roliga reggar som bland annat Cessna 340A D-IRTY, Golden Eagle D-IZZY och Tellytubby Super King Air D-IPSY.
Vad gäller Sverige, finns också fina kombinationer. Bra tycker jag är en FIB Polaris SE-VER (om någon har en bild, kontakta mig), Apollo JetStar SE-VEN och Jodel'n SE-XED. Värmlandsflyg Aero Commander 680 SE-EDY finns tyvärr inte längre. Men det absolut bästa vore om Luftis släpper SE-MEN, eller inte? ;-) Den skulle var en 'eyebrow raiser' utomlands.
Naturligtvis, den nya Isle of Man register, med Landsbeteckning 'M-', bjuder på många bra kombinationer och exempel som redan finns inkl Cessna Conquest M-USHY, CitationJet M-ELON, Sovereign M-AGIC, King Air M-OTOR, Saratoga M-OPED och Sikorsky S76 M-ERRY. Hörde också nyligen att någon bizjet eller bizprop ska få registreringen M-ARGE. Säkerligen en Simpsons fan som ligger bakom idéen :D
Till sist, från Italien älskar jag Hawker 800A I-RONY, Zlin I-JOKE och Koala I-KNOW som haveriade ett par år sen.
Paul R Compton
 
Inlägg: 3485
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Inläggav Robert Widmark » 22 jul 2008, 09:58

Det var många fina registreringar från Paul R. Crompton.
Vad med M-ERDE? (Isle of Man-registret) Den är också rätt kul.
Betr övernattningar i Ramsgate/Margate så måste det ha varit i samband med vändning i Manston - annanrs blir det för långa taxiresor (ända från Southend).
P.S. När jag sist flög på Soutend så hade järnvägen som korsar alldeles framför banbörjan fått luftledning (man hade skippat ångloken). Då gällde det att passera precis ovanför luftledningen, sen rycka ut bromsskärmen (antingen det var sidvind eller ej) - annars fick man inte stopp på Caravellen. Puh!
För övrigt flög Bam och jag aldrig tillsammans på U.K.
Fast det blev några andra platser..
D.S.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Fredric Lagerquist » 22 jul 2008, 10:33

M-AJOR och M-INOR m m http://www.gov.im/dti/Aircraft/
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Kanske dags att tänka om?

Inläggav Robert Widmark » 23 jul 2008, 10:41

När man tittar på Isle of Mans "Aircraft Register" - sida så slog det mig.
Isle-ön erbjuder en del godis (bl.a. mindre eller ingen skatt - titta själv!) Kanske vore det inte så dumt att registrera flygflottan på Isle of Man (ett litet tips till SAS).
På en kärra skulle det kunna stå M-ESAS (åker vi gärna)
Tänk vilket skutt SAS-aktien skulle göra!
Sen är frågan om SAS verkligen äger sina flygplan?
Ack ja!

Från en som spånat litet på morgonen
.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Lars Sundin » 24 jul 2008, 05:16

Robert Widmark skrev:...
Vad med M-ERDE? (Isle of Man-registret) Den är också rätt kul.


Detta kommer mig att tänka på när jag stötte på en grupp franska småskolebarn i Chamonix vid en kabinbana och tjuvlyssnade på deras konversation. Det enda ord jag då kunde urskilja i sorlet var "merde", (ungefär "tusan"). Vilket inte var dåligt; jag har förstått talad franska ännu sämre vid många tillfällen. Kommer att tänka på "Pyttans ABC-bok" av Albert Engström och hans kompisar Verner v H, J A G Acke m fl som jag råkade få framför mina ögon härom dagen: ”I Paris schangtila salar/varje buse franska talar.”.

Jag vet inte varför Isle of Man har fått ett eget register men några exempel på registreringar ges på http://www.kinetic-avionics.co.uk/forums/viewtopic.php?t=3944&sid=512eda17ba1d84ccbdb9032001100758. Några är rätt kul faktiskt (och möjligheten till M-ERDE påpekas).

Tillägg: Ser från http://www.avbuyer.com/Articles/Article.asp?Id=900 att registrering på Isle of Man tydligen ger ekonomiska fördelar (har inte läst så noga). M-IDAS är ju en bra registrering i detta sammanhang. (M-ELON kom till av andra orsaker än att just vara kul.)

Tråden jag hänvisar till ovan vill inte visa sig just nu. http://www.homepages.mcb.net/bones/01UKAV/ManxRegisterPhotoPage.htm verkar vara minst lika bra. Någon far omkring med/på M-OPED ser jag.

Kommer att tänka på sjöfartens utflaggning. Kanske man kan också hyra in billiga besättningar från något håll. Minns att MJD Models på Skaladagarna på Barkarby nyligen erbjöd "piloter 75 kr/styck". Jag kan tyvärr inte lägga ut någon bild av detta dokument som bevis just nu.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Rekommenderar varmt...

Inläggav Robert Widmark » 24 jul 2008, 10:09

.. en titt i Isle of Mans fpl-register.
Här kunde Roger Moore valt M-OORE.
En förutseende general Montgomery skulle naturligtvis flyga med M-ONTY.
Själv skulle jag ha en B707 registrerad M-YJET, parkerad utanför garageinfarten. Det är faktiskt en skådis i USA som har ordnat det så fiffigt.
Guess who?

När det gäller fiffiga namn så är M-registret en guldgruva!
Ni hittar säkert fler finurliga reggar.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav thorjh » 31 jul 2008, 09:39

Hej grabbar !

Etfer lång och stärkande semester kommer jag plötsligt ihåg ett lustigt
reg.-nummer på en Stieglitz i SFF's bildarkiv :

SE-EGT . Tog ni den ?
Excaus Gas Temp , som vi hade i våran Cessna 210 .
Mätaren var inte alltid att lita på . Vid fet blandning bildades sot på
proben så att mätaren visade fel . Därför flög vi på fluel flow och
varv och man.press.
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inläggav Lars Sundin » 31 jul 2008, 09:59

Hej Thor!

Även om jag inte flugit motor mer än med en Limbach som hade oljetemp-mätare (gissa om en segelflygare då kände sig som a big guy) så känner man ju som läsfåtöljflygare igen förkortningen.

Jag hade för några år sedan vid ett Hässlö Roll-Out en angenäm konversation med en ägare/delägare/motsv (med en för typen lämplig lätt brytning) och fann t o m i min PC en bild jag tog på Vängsö en gång. Gissade att det var en höst i slutet av 60-talet, vilket visade sig stämma med dateringen av bilderna i SFF bildarkiv.

Min bild är av usel teknisk kvalitet men ändå...

http://larssundin.ownit.nu//SE-EGT_Vangso_cut_late60ties.jpg

Det var tider det, ack ja...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Olle Ekwall » 31 jul 2008, 19:08

Jag har för mig att i det militära använde man förkortningarna "fpl" och "hkp" för flygplan respektive helikopter.

SE-FPL är mycket riktigt ett flygplan, en PA-23-250
SE-HKP är en helikopter, Bell 206B
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Thore Skogman och SE-EGT

Inläggav Lars Sundin » 31 jul 2008, 22:24

thorjh skrev:Hej grabbar !

Etfer lång och stärkande semester kommer jag plötsligt ihåg ett lustigt
reg.-nummer på en Stieglitz i SFF's bildarkiv :

SE-EGT . Tog ni den ?
...
...
Thor


Vid Rollout i maj 2001 på Hässlö var Thore Skogman den stora attraktionen. Det var nämligen 50 år sedan han gjorde lumpen på F1.

Inne i hangaren sjöng han, i sin blågula kostym mot bakgrund av en blågul An-2 och den likaså blågula Saaben var också med.

Vidare bjöds han i en tur med SE-EGT och fick se Surahammar från luften. Vilket han senare berättade om. Bilden nedan, tagen efter turen är litet dålig, men jag är säker på att Mikael Forslund, andra personen från höger i bilden) då fick bättre bilder. Thore är mannen bakom vingstöttan, med ryggen vänd mot oss i sin bylsiga overall.

Bild

Notera Gul Kalle i bakgrunden. Inte heller med oss längre.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst