Trevliga flygplansregistreringar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inläggav Mats Averkvist » 06 apr 2008, 21:38

Lars E Lundin har skrivit om många märkliga svenska registreringar i SFT 2/2000 sidan 18.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Ronnam försöker igen... att skapa bild

Inläggav Robert Widmark » 06 apr 2008, 22:31

[img]Fi-1(2).jpg[/img]
FI-1(2).jpg
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Fredric Lagerquist » 06 apr 2008, 22:59

Bild

Rampfolket blir extra glada att tanka vissa flygplan ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Ronnam försöker igen... att skapa bild

Inläggav Lars Sundin » 07 apr 2008, 09:33

Robert Widmark skrev:[img]Fi-1(2).jpg[/img]
FI-1(2).jpg



Hej Robban!

Jag förstår ditt minimalistiska utrop! Man kan lägga ned mycket tid på detta problem och variationsmöjligherna är många, medan bara mästaren finner enkelheten.

Kanske det är bättre att satsa på Photobucket. Där får man en "redig direktadress" med en benämning man känner igen, som http://i296.photobucket.com/albums/mm18 ... kplats.jpg .

Klämmer man img-taggar runt den så blir det om jag väljer tumnagelstorlek:Bild

Hos Zoomin får man en "adress" av typ http://larssundin.zoomin.se/I1006289W71 ... r=297c7189 och klickar man den får man ju fram en bild. Jag fann att man verkar kunna få in en bild inne i texten om man klipper av adressen f o m datum samt lägger till .jpg, alltså http://larssundin.zoomin.se/I1006289W718H469V.jpg samt sätter img-taggar kring:

Bild


Det kan dock tänkas att ni inte ser något vettigt, kanske bara en ikon för "brusten bild". Man måste dessutom ha tillåtit "hot-linking" (kryssa ruta i inställningsformuläret), annars får tittaren se

Bild

Det stora kruxet är att jag inte lyckats att få denna metod att fungera för din bild utan det blir bara en bild av några pixlar i närbild:
Bild

Om jag tillfälligt lånar din bild och lägger in den i ett album (OBS!) på mitt Zoomin-konto där den tilldelats "adressen" http://larssundin.zoomin.se/I1006619W71 ... r=0225294e , kan jag få en bild i texten av den efter att på ovan beskrivet sätt stympat/modifierat adressen och img-taggat den:

Bild

Det verkar alltså funka! Jag har lagt in mina bilder i ett album (och inte försökt göra någon webbsida; men det tog ett tag att begripa det hela) och sedan högerklickat för att få "adressen". Du kanske har gjort på något annat sätt; försökt infoga bilden i en webbsida eller så. Allt det vita runt bilden gör mig litet fundersam hur du gjort.

Min lösning känns lätt fuskig, och metoden att stympa adressen verkar inte rationell; ett tecken på att jag inte riktigt fattat sammanhangen eller hur Zoomin tänkt sig det hela. Kanske det finns någon viktig knapp gömd någonstans.

Hälsningar/Lasse
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bild som trilskas

Inläggav Robert Widmark » 07 apr 2008, 11:12

Hej Lasse och alla andra experter!
Nu ska ni få se.
Jag har lagt in mina bilder på någonting som heter PICASA (Google).
Programmet verkar mycket bra när det gäller att fixa till fotot, beskära etc. Som gjort för en nybörjare!. När det gäller adresser så har jag gått över till PHOTOBUCKET
Bild
Senast redigerad av Robert Widmark 15 apr 2008, 23:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

nytt...

Inläggav Robert Widmark » 07 apr 2008, 11:20

Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Robert Widmark » 07 apr 2008, 11:21

Bild
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

HURRA!

Inläggav Robert Widmark » 07 apr 2008, 11:26

I made it!
Robban
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Erik » 07 apr 2008, 12:31

Gratulerar. Samtidigt undrar jag om det inte finns någon moderator som kan dela tråden. Nu finns ju diverse tips om hur man använder forumet gömt i diverse trådar. Det gör ju att nästa person som undrar hur man ska göra inte kommer hitta dem på något enkelt sätt, dels för att de är spridda över flera trådar och dels för att de är dolda i trådar som egentligen handlar om något helt annat. Dessutom kontamineras de ursprungliga trådarna med sådant som är totalt irrelevant sett till vad tråden skulle handla om.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: HURRA!

Inläggav Lars Sundin » 07 apr 2008, 13:13

Robert Widmark skrev:I made it!
Robban


Grattis från en namne!



Bild

Rollporträtt från filmen "Kiss of death" men häng inte upp dig på det!

Hälsningar/Lasse

Bild


(Jo man skall inte hålla på med tunga smilisar och signaturer, jag vet)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 07 apr 2008, 13:44

Erik skrev:Gratulerar. Samtidigt undrar jag om det inte finns någon moderator som kan dela tråden. Nu finns ju diverse tips om hur man använder forumet gömt i diverse trådar. Det gör ju att nästa person som undrar hur man ska göra inte kommer hitta dem på något enkelt sätt, dels för att de är spridda över flera trådar och dels för att de är dolda i trådar som egentligen handlar om något helt annat. Dessutom kontamineras de ursprungliga trådarna med sådant som är totalt irrelevant sett till vad tråden skulle handla om.


Jag håller helt med om att en massa nyttig lärdom är hopplöst utspritt men det är ju inte lätt, varken för skribenter att låta bli att tänka, och antagligen inte för en moderator att flytta trådar. Jag vet att det senare gjordes ibland på G-kraft, men jag tittade aldrig närmare på hur det gjordes. G-kraft har ju väldigt (alltför) många ämnesområden och det är inte lätt att där veta var man skall placera sin fråga, och sedan kan svaren föra över diskussionen till ett annat ämnesområde.

Det hela är väl mycket en följd av den rigida struktur phpBB har. Hos exempelvis Nya Postvagnen har vem som möjlighet att starta en (ny) "undertråd" samt att genom rubrikmodifiering visa vilket "delämne" han vill behandla där. Hos oss är ju numera rubriken väldigt ineffektiv i att beskriva innehållet. Jag frestades häromdagen förresten att ändra "huvudrubriken" (vidga ämnet) men valde att starta ett nytt "ämne". Postvagnen har även en funktion där man kan begränsa sig till det ämnesområde man är intresserad av. (Att kunna ändra i efterhand är ofta behändigt men konsekvenserna kan bli konstiga.)

Jag har själv ofta försökt hålla mig till ämnet "SFF nya forum", http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=2när det gäller forumteknik men det är litet trassligt att hänvisa "den frågande" till ett nytt inlägg där? Eller kanske det inte är det? Kanske jag skulle skrivit detta svar under "SFF nya forum", samt bara gett en hänvisning hit. Jag tror f ö inte att det går att enkelt citera från andra ämnen och att överhuvudtaget peka ut ett visst inlägg är väl svårt?

Det vore bra att det ordnades ett ämne "forumteknik" e d samt att de många påpekanden om brister som påpekats åtgärdas.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Trevliga registreringar

Inläggav Robert Widmark » 07 apr 2008, 20:57

Hej go vänner!

Det här meddelandet blev dubbelbokat så jag stryker det
Titta istället på nästa (som är exakt likadant)
Senast redigerad av Robert Widmark 15 apr 2008, 23:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Trevliga registreringar

Inläggav Robert Widmark » 07 apr 2008, 21:10

Go vänner!
När jag parkerade vid krogen så råkade jag få en bil framför mig med registreringen EAT
Spanade sen efter en med uppmaningen SUP

Någon sådan fanns ej.
Tiderna har förändrats


Bild
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Goofat!

Inläggav Robert Widmark » 07 apr 2008, 21:13

Hur tar man bort ett meddelande som blivit "för mycket"?
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 apr 2008, 21:28

Hej!
Fantastiskt att denna tråden på endast några dagar fått nästan 40 inlägg.

Robert frågar hur man tar bort ett inlägg. Det kan Du göra om Du är inloggad, så bör det finnas en knapp med X längst till höger på de inlägg Du gjort. Tryck på den knappen.

Att jag eller någon av våra andra moderatorer skulle stuva om i tråden och flytta vissa inlägg till en annan tråd har vi tyvärr inte tid att göra. Vi försöker ha koll på att det inte är några inlägg med personangrepp eller andra icke acceptabla inlägg och den typen av inlägg tar vi bort direkt. Vid grova fall spärras den som gjort inlägg direkt utan föregående varning.
Sedan finns det de som registrerar sig som medlemmar för att sprida budskap om annat än flyghistoria, och dessa raderas så snabbt som vi har möjlighet. Vill också uppmana alla att ej gå in på deras hemsidor, där det kan finnas virus, kanske med avsikt att kapa Din dator eller spana efter lösenord som användes.
När Ni skriver, försök att hålla Er till ämnet. I denna tråd förstår jag att det är svårt när inte länkarna fungerar och det ger ju också lärdom.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Trevliga registreringar

Inläggav Lars Sundin » 07 apr 2008, 22:51

Robert Widmark skrev:Go vänner!
När jag parkerade vid krogen så råkade jag få en bil framför mig med registreringen EAT
Spanade sen efter en med uppmaningen SUP

Någon sådan fanns ej.
Tiderna har förändrats

(Bild av en ung Robban i en öppen Baby)


[


Det fanns kanske en Bergfalke SE-SUP på Skarnäck. Den första, -SUA kom till Linköping ser jag på webben och finns nu på Ållebergmuseet. SE-SUR flyger fortfarande i Motala. Själv lärde (?) jag mig flyga på SE-SUG och -SYT 1966.

Baby kunde heta "så tidigt" som något på SE-SA.., på Ålleberg finns nu SE-SAZ, med ett förflutet på Vängsö där man illa slog sönder två Baby (-SAZ och -SFG), en G-9 samt en SG-38 sommaren 1945.

En barndomsbok:
Bild


Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Robert Widmark » 07 apr 2008, 23:19

Baby hette väl ofta något på SE-SA.., på Ålleberg finns SE-SAZ

Jovisst Lasse, SE-SAL fanns på Ålleberg. Skarpnäck hade en Baby SE-SCB som vi C-skolade på 1945.
Break break...
Tack Sven-Erik för tipset med att makulera ett inlägg. Frågelådan vill att man ska gå in på "redigera" (tror jag att det var). Det är lögn. Bara för din info!
Tusen Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Tradewinds är värst.

Inläggav Robert Widmark » 09 apr 2008, 10:58

Har just beundrat (igen) fraktbolaget Tradewinds G-SAIL med sitt segel (logga) på fenan.
En riktig fullträff!. Inget slår detta.
Det värmer ett fruset flygarhjärta.
Jag kopiear här Lasse S länkadress för bekvämt tittande. G-SAIL tål nämligen att ses igen - och igen...

http://www.airliners.net/photo/Tradewin ... 0586142/L/
R
en beundrare av skön konst
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Ytterligare en "skoj" registrering

Inläggav Lars Sundin » 09 apr 2008, 11:49

Upptäckte vid ett besök på min gamla flygklubbs flygplats sommaren 2005 i en enkel hangar en MFI 9B med registreringen SE-FIS, en registrering som väl gör att man kan argumentera med skattemyndigheterna om planets värde. Bakom stod SE-ATT, som liksom alla Cubbar har sin historia, men nu hamnat här. Man noterar misstron mot hangarens förmåga att motstå starka vindar. Man har förtöjt planen väl, som om hangaren inte fanns. Kanske klokt.

Se mitt bildkollage på http://larssundin.ownit.nu/SE-FIS_SE-ATT_SE-TMH_SE-SYK.jpg. Där finns även en avplåtad bild av en Scheibe motorseglare SE-TMH; jag minns nu mest den spirituelle klubbmedlem som omnämnde den som "Märta Hitler".

"Nose art" på K8b är inte så vanlig. Men SE-SYK var läcker att se på. Att flyga typen var mindre kul tycker jag men det är väl en smaksak; andra skulle väl säga att flygegenskaperna var "nostalgiska".

"Tail art by Terho Niskanen" på http://hem.bredband.net/b128732/SE-KLU_tail-art.JPG. Mer av Terhos verk på http://www.motivlack.nu/index1.htm

Lars S, som förstås avvikit från ämnet som vanligt. Svårt det där med den smala vägen
Senast redigerad av Lars Sundin 09 apr 2008, 13:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

FIA

Inläggav Fredric Lagerquist » 09 apr 2008, 12:43

Bild

FIA, en MFI-9B.

SE-FI-serien reserverades av MFI i slutet av 60-talet. Snart är vi också framme vid SE-MFI (SE-MCC reggades i förrgår), hoppas den registreringen hamnar "rätt" ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

"Hamna rätt"

Inläggav Robert Widmark » 09 apr 2008, 18:39

Där slog du huvudet på spiken, Fredric!
Lasses exempel SE-FIS är nog bara en olycklig slump.
Som alltid kan stora potentater välja och vraka medan slumpen bestämmer åt gräsrötterna. Som allrtid
Själv har jag inte behövt bekymra mig...
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Re: "Hamna rätt"

Inläggav Fredric Lagerquist » 09 apr 2008, 19:37

Lars Sundin skrev:Upptäckte vid ett besök på min gamla flygklubbs flygplats sommaren 2005 i en enkel hangar en MFI 9B med registreringen SE-FIS...


Robert Widmark skrev:Lasses exempel SE-FIS är nog bara en olycklig slump.


Det är inte "ens" en MFI...

Bild

Det är en Bölkow Bo 208 :P
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Fredric Lagerquist » 09 apr 2008, 23:09

Snuskig Cessna 340 till salu - D-IRTY :o

http://www.planecheck.com?ent=da&id=7810
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Uno Ranchs DH Dove SE-EUR

Inläggav Lars Sundin » 10 apr 2008, 06:31

När jag i min dator skulle plocka fram bilder av den gamla radarantennen på Arlanda (Decca DASR-1 10 cm översiktsradar; fanns även i Malmö och Göteborg) fann jag ett par bilder av Uno Ranchs DH Dove SE-EUR som flögs upp till Stockholm en gång. Det var innan Aeroseum var etablerat...

I SFT 2/2000 berättar Åke Hall om Uno Ranch och om hur det kom sig att planet efter en lång avställning kom att flygas upp till Arlanda från Landvetter 25 juli 1999.

Jag besökte Arlandasamlingarna 17 april 2004 och här är två bilder av SE-EUR:
http://larssundin.ownit.nu/SE-EUR_2004-04-17.jpg
http://larssundin.ownit.nu/SE-EUR_2004-04-17_Triumph.jpg

Registreringarna SE-EUR och SE-AUR är ju så att säga fixade (Uno Ranchs initialer). Som synes var han agent för Triumph bilar och motorcyklar. Även om emblemet inte är så fint utformat som på Safiren -AUR så lägger man märke till ordet "automobiler". Ranch skrev på ett mycket gammaldags sätt. Man ser också att propellrarna (förstås) roterar på ett "engelskt sätt" och lika på båda sidor, de är alltså inte "handed".

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Initialer i reggan

Inläggav Fredric Lagerquist » 10 apr 2008, 09:16

Det finns genom historien rätt gott om exempel på registreringar som har haft förste svenske ägarens initialer som de två (tre) sista bokstäverna. Här är några exempel från 80-talet och framåt:

Bo Gruver: SE-BOG
Erling Carlsson: SE-XEC
Mats Roth: SE-AMR
Michael Carlson: SE-BMC, SE-XMC
Orvar Bergvall: SE-XOB
Oskar Nilsson: SE-BON


I början av 70-talet flög Volvo med ett par P-Navajo - en av dessa var SE-GAE; Gyllenhammar And Engellau. Hans Spritt har skannat ett uppslag ur Nytt från Nyge från 1971: http://i216.photobucket.com/albums/cc275/hgspritt/Untitled-4.jpg
Senast redigerad av Fredric Lagerquist 10 apr 2008, 10:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst