Trevliga flygplansregistreringar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inläggav thorjh » 02 aug 2008, 01:08

Southend .
Kul att läsa Robbans beskrivningar ! Jag flög där borta från januari 55 tills sommaren . Jag minns mycket väl järnvägsspåret och stenbroen
just före touch-down-punkten . Under vintern va det mycke haze med låg sikt . Vi hade Ecko step-down radar ; nån sorts PPI , som ledde oss in
till OCL , dessutom tre high intensity lights marking the centerline of the runway .
I planen använde vi throat-mikes och det gamla alfabetet från krigsåren ; abel ,baker ,charli osv . Efter passen var vi Nissenhyttan intill tornet och hade oss a nice cup of tea and toasts . Det var lille rulltiga Gladys som
skjötte om serveringen ." What do you want , love . ."
Vid nattlandningarna använde vi Goosenecks ; brännande parafin lampor/faklar som personalen ställde upp längs landingsbanan .
Man fick en känsla som ledde tankarna till den tidligare omtalade Pierre
Closterman och hans kumpaner . Darts på onsdagskvällarna med torra sandwiches och en pint mild and bitter som gjällde på den tiden .
Min CFI hade flugit Halifax under krigsåren . Hela gjänget var och såg Dam Busters , när den släpptes i mars 1955 .
Jaja det var tider !
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inläggav Robert Widmark » 04 aug 2008, 10:09

Hej Thor!
Ja, det tog lång tid innan engelmännen lämnade sina inkörda vanor från värdskriget. Om jag kommer ihåg rätt så ingick ordet "love" i det fonetiska alfabetet? Jag tycket att Love hörs rätt dåligt i radiotelefoni. Och deras gamla trafikflygare ändrade aldrig på det klassiska alfabetet..
Tittar just nu i "Luftwaffe - a pictoral history - Erik Mombeek. Där talar man om Emil, Friedrich und Gustav.
Längre än så har jag inte hunnit. Bilderboken rekommenderas "strongly"!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Lars Sundin » 05 aug 2008, 10:51

Robert Widmark skrev:...Om jag kommer ihåg rätt så ingick ordet "love" i det fonetiska alfabetet? Jag tycket att Love hörs rätt dåligt i radiotelefoni. Och deras gamla trafikflygare ändrade aldrig på det klassiska alfabetet..
Där talar man om Emil, Friedrich und Gustav.


You are quite right, Robban, när det gäller "love".

Det är lätt att på webben hitta mycket många olika bokstaveringssätt som förekommit genom åren, och ändrats då och då.

Det tyska innefattar (innefattade?) både mans- och kvinnonamn. Det har försökts med det i Sverige också, men det slog inte igenom.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav thorjh » 06 aug 2008, 17:10

Hoj Robban !
Sant nog "love " was in the air den gången , men jag tänker på met.-koden QFE ; den lät nog inge vidare smickrande i öronen på de royalistiska britiska " the few " . . .in those days ,eller hur ?
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Beträffande Tokiga uttal.

Inläggav Robert Widmark » 06 aug 2008, 22:54

Det låter väl lika tokigt som "visibility" (på engelska på holländska)?
Man får vänja sig...
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Se o Hör

Inläggav Robert Widmark » 12 aug 2008, 09:57

Veckotidningen SE och HÖR bör väl ha reportageplanet SE-HÖR. (höhö..)
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Re: Trevliga flygplansregistreringar

Inläggav Martin Hellberg » 02 dec 2009, 21:01

Hej!

Om vi skulle blåsa liv i en gammal tråd som nog är den som haft flest inlägg av alla hittils. :-)

Roliga registreringar eller i varje fall en registrering som sägs glädja en man från Danmark i vår flygklubb är SE-FYN.
http://www.pilotmagazinet.se/search.asp?search=SE-FYN

Tilläggas kan att i vår hangar står en trike med registreringen SE-VEN. Fast där ser nog fler kopplingen till engelskan....

Fler danska öar som registreringar? :?:

Martin Hellberg, Backamo.
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Trevliga flygplansregistreringar

Inläggav Fredric Lagerquist » 02 dec 2009, 21:19

Bravo, Martin :-) jag hänger på.

Sedan denna tråd var som hetast 2008 har bl a denna tillkommit (en Cessna 182): SE-MER...för god för att kolsyras...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Föregående

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst